Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmekabel till vattenautomaten?  (läst 5182 gånger)

Nina W

• Värmland
Värmekabel till vattenautomaten?
« skrivet: 04 dec-12 kl 18:44 »
Jag har bestämt för mig att jag läst här på forumet att någon løst frysproblemet med en elsinga runt sin vattenautomat. Jag frågade en rörfirma om jag skulle kunna använda den sorten som man har för att vattenledningen inte ska frysa. Han sa att den starkaste är på bara 10 w så till en tio liters vattenbehållare skulle jag behöva två meter värmekabel! Den skulle bli ett riktigt nystan... Men han sa att det finns andra starkare värmekablar som används till andra saker. Vet någon här något om det?
« Senast ändrad: 07 dec-12 kl 04:11 av Nina W »

jerker_s

• Södermanland
SV: Värmekabel till vattenautomaten?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 19:00 »
Jag har bestämt för mig att jag läst här på forumet att någon lyst frysproblemet med en elsinga runt sin vattenautomat. Jag frågade en rörfirma om jag skulle kunna använda den sorten som man har för att vattenledningen inte ska frysa. Han sa att den starkaste är på bara 10 w så till en tio liters vattenbehållare skulle jag behöva två meter värmekabel! Den skulle bli ett riktigt nystan... Men han sa att det finns andra starkare värmekablar som används till andra saker. Vet någon här något om det?

Det finns värmekablar att köpa som är avsedda för akvarier och terrarier på högre effekt tror jag.. Borde kunna funka...

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-12 kl 06:33 »
Jag har en värmeplatta Just till vattenbunken för höns. Den håller en ljummen vattentemp!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 05 dec-12 kl 10:38 »
Kolla in denna manual på att bygga en frysfri vattenautomat till hönsen. Jag vet inte vem som har gjort den men det är i alla fall någon som bor i norra Sverige. Man får skrolla ner en bit för att komma till instruktionerna.
http://www.instructables.com/id/isolated-watering-place-for-chicken/
Det färdiga resultatet ser ut såhär:
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-12 kl 11:33 »
Vad fiffigt.
Men min man påstår att det är
vanskligt att göra ngt sådant själv EL kontra vatten och damma.
« Senast ändrad: 05 dec-12 kl 11:40 av Lycka »
Hedemorahöns

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 dec-12 kl 04:19 »

Jag har en värmeplatta Just till vattenbunken för höns. Den håller en ljummen vattentemp!
[/quote]

Svar: Jag hade en sådan, den gick nyss sønder. Jag tyckte att den værmde alldeles på tok før mycket, vattnet dunstnade av så att det blev vattenånga i hønshuset. Jag har en enkel huva till vattenautomaten som jag tillverkat av ett gammalt liggunderlag + att automaten står på ett stiiunderlag och det ræcker tills det ær några minus ute, sedan behøvs lite værme. Jag hade en timer kopplad till platten så att den var på en kvart i timmen men jag tror det sliter på den att slå av och på så ofta och dærfør tænker jag satsa på en værmekabel istællet! Tittat på dom dær som ær avsedda før akvarier och tænker køpa en sådan!

flindra

• -
« Svar #7 skrivet: 07 dec-12 kl 09:11 »
Jag kan som sagt (redan nämnt i två andra trådar) rekommendera värmeplatta med termostat från LG produkter. Den kostade 390 kronor och jag har en jättestor vattenautomat på den. Termostaten funkar kanon och vattnet blir inte för varmt!

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #8 skrivet: 07 dec-12 kl 09:20 »
Jag har oxå en liten värmeplatta som håller vattnet fritt från is men det blir inte varmt.  Håller ner till åtminstone -25.
Toppen!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #9 skrivet: 07 dec-12 kl 10:18 »
jag har värmekabel från jula 2m till ankorna utebad. jag tro inte du behöver nåt starkare än den för att hindra vattet från att frysa , den ska ju inte värmas upp bara inte frysa.
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser