Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera golv?  (läst 12848 gånger)

Annamax

• Övriga världen
Isolera golv?
« skrivet: 04 dec-12 kl 11:49 »
Jag har ett torp från 1800-nångång, med torpargrund och trägolv inomhus. Under trägolven ligger det spån som sjunkit ihop en aning, det finns alltså en luftspalt på någon cm mellan golvet och isoleringen under. En firma var här och tittade, de ätte och borrade och räknade och konstaterade till slut att den tomma centimetern behöver fyllas igen med något, och de kunde åta sig att göra detta genom att borra små hål i golvet och spruta in någon form av pappersludd i mellanrummet, och allt detta till det facila priset av 12.000 kronor.

DYRT! Tänkte jag, detta måste ju gå att göra själv? Men HUR? Någon som vet hur man bäst isolerar ett gammalt golv, utan att bryta upp golvet ifråga? Just nu är det rätt kallt om fötterna så jag tar tacksamt emot alla förslag som kostar mindre än 12.000...

Anna

Neon Knight

• -
SV: Isolera golv?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 11:55 »
Ett alternativ är ju just att bryta upp golvet, fylla på med isolering i lösvikt och spika fast brädorna igen. Det borde bara kosta några hundra.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 04 dec-12 kl 11:58 »
Ett alternativ är ju just att bryta upp golvet, fylla på med isolering i lösvikt och spika fast brädorna igen. Det borde bara kosta några hundra.

Åhh, nu kände jag att det blev jobbigt... Vill verkligen inte bryta upp golvet. Borde man inte kunna borra små hål själv och fyla med någon isolering? Fogskum? :) Behövs ju egentligen bara fyllas längs väggarna skulle jag tro?

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 dec-12 kl 12:08 »
Åhh, nu kände jag att det blev jobbigt... Vill verkligen inte bryta upp golvet. Borde man inte kunna borra små hål själv och fyla med någon isolering? Fogskum? :) Behövs ju egentligen bara fyllas längs väggarna skulle jag tro?
Tror inte det kommer hjälpa så mkt dessutom lär det bli kallt ändå på golvet eftersom att det fortfarande är en luftspalt under resten av golvet. Det blir ju en hel del borrade om du ska fylla på med något utmed hela väggarna också..

Bättre tror jag är att slänga på ordentligt med mattor nu och så göra som Neon Night skrev när andan faller på.. Kanske till och med gräva ut spånet och slänga på papp som "vindstopp" i trossbotten och ösa på med lite mineralull. Det är inte SÅ fasligt tidsödande när man väl sätter igång. Finns det plats skulle jag rekomendera att försöka få till iaf 20 cm isolering. Jag gjorde trossbotten lite djupare genom att slå på ett par brädor i underkant av reglarna för att få rum med 25 cm mineralull.. Blev väldigt varmt och skönt!

tommy f

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 dec-12 kl 13:04 »
Lånar tråden lite, vi har ett gamalt trägolv som vi tänkte lägga laminat över, och eftersom det är ett gammalt golv så är det lite småkallt.
Kan man lägga ett lager typ 50mm cellplast under laminatgolvet? Man lägger ju endå golvfoam som också är utav plast?
Det borde väll hjälpa lite till ett mindre dragit golv?

Mvh Tommy

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #5 skrivet: 04 dec-12 kl 14:01 »
Att bryta upp golvet behöver inte betyda hela golvet. Är i samma situation som du men jag ser spår av att de tidigare brutit upp två av de gamla golvplanken. Har man väl tillgång till trossbotten så kan det gå att blåsa/skyffla/peta ut spånet mellan golvbjälkarna så att det fyller ända upp. Det är min plan. Känns betydligt enklare än att borra massa hål.
Sen tänkte jag avsluta med att sopa ner spån i springorna mellan planken, på samma sätt som man fogar stensättning med sand. Mitt golv är på andra våningen så jag är inte lika beroende av fungerande isolering - men principen är samma.
// Anders
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 dec-12 kl 14:36 »
Lånar tråden lite, vi har ett gamalt trägolv som vi tänkte lägga laminat över, och eftersom det är ett gammalt golv så är det lite småkallt.
Kan man lägga ett lager typ 50mm cellplast under laminatgolvet? Man lägger ju endå golvfoam som också är utav plast?
Det borde väll hjälpa lite till ett mindre dragit golv?

Mvh Tommy
INTE laminat om golvet känns kallt kan jag säga av egen erfarenhet! Laminaten leder bort värmen väldigt bra från foten så även om det blir aningen bättre isolerat kommer känslan vara att det är kallt på golvet.
I vårt förra hus var det laminat lagt på ett trägolv i ena rummet och rent trägolv i andra.. Trägolvet KÄNDES betydligt varmare trots samma isolering i trossbotten.
Det är oändligt mkt bättre att i så fall åtgärda det underliggande problemet och behålla trägolvet om det är fint, alternativt lägga dit ett nytt trägolv.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 04 dec-12 kl 14:39 »
Det finns dom firmor som isolerar med återvunnet papper och enligt uppgift så klara sig en del av dessa med endast 16 mm hål för att kunna blåsa in.
Skall man ändå lägga ett nytt ytgolv så slår man bara in en plugg och ser till att den är jämn brädan. Det skulle faktiskt kunna bli ganska snyggt på ett vanligt trägolv oxå tänker jag mig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tommy f

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 dec-12 kl 15:00 »
INTE laminat om golvet känns kallt kan jag säga av egen erfarenhet! Laminaten leder bort värmen väldigt bra från foten så även om det blir aningen bättre isolerat kommer känslan vara att det är kallt på golvet.
I vårt förra hus var det laminat lagt på ett trägolv i ena rummet och rent trägolv i andra.. Trägolvet KÄNDES betydligt varmare trots samma isolering i trossbotten.
Det är oändligt mkt bättre att i så fall åtgärda det underliggande problemet och behålla trägolvet om det är fint, alternativt lägga dit ett nytt trägolv.

Ja laminat kan ju lätt bli kallt. Vi har det i andra delar av huset också, dock inte med cellplast under.
Så cellplasten göör varken till eller ifrån? Borde kanske hjälpa lite mot dragigt golv? Vet att dom hade lagt cellplast, golvspån och pplastmatta på trägolv ivårt andra hus. Tyckte det golvet va okej. Men är det nå risker eller dyl att göra så?

Annamax

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 04 dec-12 kl 17:28 »
Det finns dom firmor som isolerar med återvunnet papper och enligt uppgift så klara sig en del av dessa med endast 16 mm hål för att kunna blåsa in.
Skall man ändå lägga ett nytt ytgolv så slår man bara in en plugg och ser till att den är jämn brädan. Det skulle faktiskt kunna bli ganska snyggt på ett vanligt trägolv oxå tänker jag mig.

Ja, har ju haft ett sånt företag här som har kollat, det var de som skulle ha 12.000 spänn...

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 dec-12 kl 17:30 »
Jag har ett torp från 1800-nångång, med torpargrund och trägolv inomhus. Under trägolven ligger det spån som sjunkit ihop en aning, det finns alltså en luftspalt på någon cm mellan golvet och isoleringen under. En firma var här och tittade, de ätte och borrade och räknade och konstaterade till slut att den tomma centimetern behöver fyllas igen med något, och de kunde åta sig att göra detta genom att borra små hål i golvet och spruta in någon form av pappersludd i mellanrummet, och allt detta till det facila priset av 12.000 kronor.

DYRT! Tänkte jag, detta måste ju gå att göra själv? Men HUR? Någon som vet hur man bäst isolerar ett gammalt golv, utan att bryta upp golvet ifråga? Just nu är det rätt kallt om fötterna så jag tar tacksamt emot alla förslag som kostar mindre än 12.000...

Anna

Är det konstaterat att det kommer in drag, alltså uteluft i den centimetern? Då gör det skillnad på golvvärmen, annars inte.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 04 dec-12 kl 17:50 »
Är det konstaterat att det kommer in drag, alltså uteluft i den centimetern? Då gör det skillnad på golvvärmen, annars inte.
Det vet jag faktiskt inte? Golvkillen sa att det skulle bli varmare, men det är väl klart att han säger. Han kan ju inte gärna säga att det inte blir någon skillnad, och vilja ha 12.000 för det:)  Jag har bara förutsatt att det är därför det r kallt, att det liksom ligger en cm "öppen" mot ytterväggen, men så kanske det inte är?

malarmaster

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 dec-12 kl 21:07 »
Tror inte det kommer hjälpa så mkt dessutom lär det bli kallt ändå på golvet eftersom att det fortfarande är en luftspalt under resten av golvet. Det blir ju en hel del borrade om du ska fylla på med något utmed hela väggarna också..

Bättre tror jag är att slänga på ordentligt med mattor nu och så göra som Neon Night skrev när andan faller på.. Kanske till och med gräva ut spånet och slänga på papp som "vindstopp" i trossbotten och ösa på med lite mineralull. Det är inte SÅ fasligt tidsödande när man väl sätter igång. Finns det plats skulle jag rekomendera att försöka få till iaf 20 cm isolering. Jag gjorde trossbotten lite djupare genom att slå på ett par brädor i underkant av reglarna för att få rum med 25 cm mineralull.. Blev väldigt varmt och skönt!
använd aldrig mineralull i ett timmerhus,varken golv eller vägg. i golvet krävs då diffspärr annars kommer fuktproblemen som ett brev på posten.använd istället isolering typ ekofiber som andas .det mår huset bäst av.sedan när det gäller golv måste man vara uppmärksam på vad som händer under golvet när temperaturförhållandena ändras. ökar luftfuktigheten,fungerar ventilationen m.m
plaster och andra täta material är vanskligt att använda i timmerhus då de behöver andas,bäst är att använda material som kan ta upp o avge fukt.
t.ex lumppapp under laminaten istället för plastfoam,ekofiber(finns flera varianter)  istället för mineralull eller glasull(som inte andas men gärna tar till sig fukt,en katastrof för det trävirke som det ligger mot)
denna problematik har tagits upp i flera trådar.
avseende frågeställarens problem är nog det bästa att ta upp delar av golvet,oftast kommer draget/kylan från ytterväggarna
och oftast räcker det att täta med isolering 2-3 dm in så att luften i mitten inte kan röra sig.stillastående luft isolerar bra.
ulf
om detta finns mycket skrivet i byggnadsvården och flera forskarrapporter bekräftar att moderna material förutom att de är miljöbovar också orsakar sjuka hus.

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 06 dec-12 kl 12:19 »
Det låter som ett fruktansvärt stort projekt att bryta upp golvet. Men kanske är det inte så stort i praktiken, bara i huvudet? Det gäller väl bara att vara försiktig så man kan lägga tillbaka plankorna så som de låg innan sedan.

Skurgolv, alltså trägolv skurade med såpa, sägs bli ganska varma, eller upplevas ganska varma i alla fall. Jag har inte så mycket erfarenhet, men jag tycker nog att skurgolvet jag har i kammaren känns behagligare än det lackade trägolvet som finns i storstugan.

Tre år tog det för bönderna att såga golvplankorna till mitt soldattorp när det byggdes ut på 1800-talet (var dom lite småfärdiga tro? Ingen prio 1 på soldatstackaren?) och i ett av hörnen, där storstugesängen stod, är det skador efter insekter, för de höll väl inte så rent där. Och lika bra var kanske det, för det drar annars ganska duktigt i det hörnet (funderar på att bygga ett skafferi där...) Vad jag vill komma till är att mitt golv har en historia, plankorna har fått vara med om en del. Även om det inte är så vackert längre, så vill jag vara rädd om det och ser ett värde i det.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
peterm, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser