Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bladade hushålls val o frågor  (läst 20874 gånger)

takfönster

• Blanda ätbart med mångfald och lugn
    • Västergötland
SV: bladade hushålls val o frågor
« Svar #100 skrivet: 22 dec-12 kl 19:54 »
Jo att färgen är enda skillnaden har ja koll åå. Men det var inte då förr. Min plan är ju om ja trivd
S med såpa att byta till stallsåpa eller hälsingesåpa då den är oparfymerad
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

fjällan

• Östergötland
« Svar #101 skrivet: 22 dec-12 kl 20:49 »
gör egen tvål, det finns recept här på forumet, har gjort det i rätt många år nu, man kan ju välja vad man vill ha i, jag gör en sats som räcker ca ett år,leta på forumet

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #102 skrivet: 23 dec-12 kl 20:22 »
Så det är inte av denna oljan det görs då som tillverkarna hävdar: http://www.di.se/#!/artiklar/2008/6/12/sodra-har-tallolja-i-tankarna/ ?

Jo, det kan mycket väl vara tallolja som används till såpa även idag, men numera blir såpan inte grön av den anledningen.
Jag kollade idag deklarationen på gulsåpa från Kemek, och den påstås vara baserad på tallolja. Den firman tycks inte bry sig om att tillverka någon färgad variant som kan kallas grönsåpa.
http://www.kemek.se/Gismo/files/327/327.guls%C3%A5pa.pdf  Om länken inte fungerar, prova att byta ut de konstiga tecknen mot ett å.

takfönster

• Västergötland
« Svar #103 skrivet: 27 dec-12 kl 00:51 »
Hehe synd o kalla mig observant :) såg först nu att ja stavat titeln till tråden fel. Ska ju vara blandade hushållsval o frågor. Inte bladade :) jaja vet ju sen innan att stavning inte är min grejj bara lite pinsamt o se det först nu.

Vad gäller såpa så kör ja nu grumme gul såpa o sedan byter ja till nån större förpackning. O nu då så har ja två tomma flaskor grönsåpa. Tänkte skölja ur dessa eller diska ur med övrig disk för o sedan skära av o använda botten som krukor eller nått. Ett pennställ skulle va bra o ha med men då vill ja nog klä den i något tyg.

Göra eget papper lockar även om de nog inte blir nån vinst av det. Är ju endel kvitton och papper med ens personuppgifter på som ja ej vill ha i återvinning eller sopor och tror inte att mina maskar är sugna på att äta allt det. Förut gegga ja sönder sånt i vatten till en boll som sedan hamna i återvinning nästa gång. Är väl lite papermache eller vad de nu heter över det?  Även en tanke där att om ja gör en form o lägger smulat blött papper där o gör det till nån prydnads grej. En katt ellet stjärna mm o ställa o hänga upp nånstans. Men hur gör ja en sån form o hur får ja ur de sen?

Vad gäller krukor så har ja fått tipps om självbevattning o då fat i krukan o där kommit på ett nytt val. Då ja använder bunkar o blandade förp så kan ja ju skära ur locket till den o sätta i.

O nu beställt en grund bok om att lära sig o virka. Kan vara grytlapps tekniken o tycker inte de räcker.
Och vad gäller bikarbonat som shampoo så har ja nu tvättat 3 gånger o börjar misstänka att det är bra mot mjäll. Nån som vet?

Var även lockad att köpa klösträd till katten i julklapp men skippa de. Siktar ist på att tigga till mig en björk eller liknande klättervänligt utan grenar ca 2 nävar tjock tumme pekfinger gånger två. För att ärva nåns julgran vet ja inte om blir så bra. Är ju allergisk mot stick ifrån gran o tall så reagerar väl på stammen hemma gissar ja.

Nån som vet vart man hittar trä hårborste och tandborste och diskborste?  Disksvamp jan ju va bra i byta ut kanske men mina får åka tvättmaskin tills de faller isär men hinner bli rejält platta innan.

Om man ska köpa trä?  Nån med koll på mest o minst miljövänligt där?  Ska bara ha några bitar på ca 40×40 cm o göra tavlor av. Ska spika i nubb i olika mönster. Så kan ju va bra om det är lätt och plant o hyffsat slipat. Nån med koll på sådant.

Ska även sy kuddar snart o har som vanligt ont om grejjer o kundkap. O planerar nubo göra gott o blandat stoppning. Varva stoppning från gammlackuddar o mjukisdjur och madrasser o dryga ut med mini tygtussar som inte duger till något. Så små att de inte ens går o göra mantel till lego gubbar av.

Blev nog lite dagbok över detta inlägg  ljugarbänksvarning?  Tycker ja skrev om både val och frågor som handlar om hushåll och alternativ till hushåll. Hoppas de duger ;)
Nybörjare med odling i hallen utan fönster. Skriver från mob plus dålig på stavning. Bara en förvarning ;) Odling pausad pga flytt. Då blir det fönster och balkong odling i norr läge utan takfönster ;)

Uppdatering typ 10år senare. Har fortfarande takfönster men nu villa trädgård att odla i :)

christelle

• Blekinge
« Svar #104 skrivet: 27 dec-12 kl 01:12 »
Googla på papier mache - du kan göra egna skålar, bollar mm av gammalt papper och klister. En stambit eller flera kan du hitta i närmsta skogsbacke bara du inte sågar av levande träd och bygga klätterräd eller göra klösbräda av. Träbitar brukar ibland finnas att plocka gratis utanför byggmarknader här tex på Jem och Fix. Det går ju bra att stoppa gammalt stoppmaterial och små tygbitar i nysydda kuddar. Smart  :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

takfönster

• Västergötland
« Svar #105 skrivet: 27 dec-12 kl 01:32 »
Måste det vara klister till pappers geggan ja ej kan stava till?  Blir ju nästan klister ändå om ja har i gammla kuvert.

Ja då gäller de bara o våga ut o leta efter nån stamm eller fjäska för nån här som ändå gallar ur till våren.

Byggmarknader?  Kan det vara tex coop bygg o byggmax o woody mm?

christelle

• Blekinge
« Svar #106 skrivet: 27 dec-12 kl 10:35 »
Länk till papier mache                             http://www.ungafakta.se/pyssel/tips/papiermache

Ja det kan de heta där du bor - Du får ringa och kolla om de lägger ut spillvirke på dina närmaste byggvaruhus/marknader.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #107 skrivet: 27 dec-12 kl 21:06 »
Kvittopapper och sånt kan innehålla diverse otrevligheter (t ex bisfenol-a), så jag skulle inte rekommendera att man försöker återanvända det på något sätt. Det är bättre att det får gå till pappersåtervinning eller förbränning. Ska man göra papier maché så fungerar det inte med sånt här glättat papper (LWC-papper) som innehåller lera, utan där bör man utgå från matt och gärna lite "luddigt" dagstidningspapper. Ju lättare det är att tända eld på papperet och ju mindre aska det lämnar, desto mer lämpligt är det för sådana ändamål.

Tandborstar, diskborstar och liknande av trä blir lätt ohygieniska och dessutom blir de inte långlivade pga röta, sprickor osv, där är faktiskt plast att föredra ur så gott som alla synpunkter!

Är man ute efter tunna träskivor som är så stora som 40 x 40 cm så är det svårt att hitta sådana i så att säga ett stycke, utan det blir frågan om plywood eller möjligen limträ. Ska du göra tavlor av dem så ställs det väl relativt stora krav på bra ytfinish (frihet från kvistar, sprickor mm), så det kan vara lämpligt att skaffa plywood av lite bättre kvalitet än den allra enklaste (exempelvis finns björkplywood på Bauhaus).

takfönster

• Västergötland
« Svar #108 skrivet: 27 dec-12 kl 21:21 »
Är mest hårborsten ja är ute efter då den sägs vara bättre för håret. Jo men just kvitton vill ja ju inte att hamnar i andras händer på tex återvinningen eller tippen. Så är ju att maskarna får dom eller göra nytt av det. Förut fick mib far tända i pannan med dom men nu jobbar han knas o är sällan hemma. Men om de u innehåller farligheter så är ju bollar bästa valet o srn till återviningen. Då har de ju blivit förstörda

Malines här igen

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 28 dec-12 kl 16:27 »
Det går för övrigt utmärkt att använda även glättat papper...

VikingaDotter

• Skåne
« Svar #110 skrivet: 01 jan-13 kl 15:07 »
Om du gillade ideen med bikarbonat finns det något som heter nopoo som går på att man bara skall använda naturliga prudokter. Det är svårt att förklara men jag rekomenderar det verkligen( jag brukar tvätta håret med ägg+askorbinsyra 1 gång i veckan)! Om du kollar på nopoo.se står det mycket mer.
Borde inte tvättnötter vara både ekonomiskt och miljövänligt?

kollotrollet

• Uppland
« Svar #111 skrivet: 01 jan-13 kl 16:41 »
På Nopoo finns det tips hur man gör sin egen deodorant: 1/3 kokosfett, 1/3 bikarbonat , 1/3 majsstärkelse ( el potatismjöl ).
Smält fettet o blanda i resten av ingr. Häll upp på burk o låt svalna. För den som vill ha lukt i kan man tex ta några droppar lavendel.
Om man är känslig kan man prova att ta i lite mindre bikarbonat.
Funkar jättebra. Man slipper parfymlukten i kläderna ( som inte går bort vid vädring). Mycket billigare än den parfymfria deon man kan köpa ute.
Koloniägare som vill ha höns!

bua

« Svar #112 skrivet: 01 jan-13 kl 17:17 »
Tandborstar, diskborstar och liknande av trä blir lätt ohygieniska och dessutom blir de inte långlivade pga röta, sprickor osv, där är faktiskt plast att föredra ur så gott som alla synpunkter!
Änvänder trä till både tandborste och diskborste. Tandborsten byter jag ca 1 gång/år. Det man måste tänka på är att det går inte att ställa den med borsten nere i glaset. Lägger man den ovanpå torkar den och träet ser fortfarande frächst ut när bostens borst börjar lossna.
Min senaste diskborste i trä har jag haft i fem år och den visar inga tecken på att ge upp. Kokar den och gör rent borsten med hjälp av gaffel, då rätar borsten ut sig och den blir fräch igen - om än lite grå. Trä är bakteriedödande till skillnad från plast.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #113 skrivet: 01 jan-13 kl 18:09 »
Trä är bakteriedödande till skillnad från plast.
Va  ??? Vissa träsorter har jag hört kan ha ämnen i sig som gör att många bakterier inte trivs så bra. Men generellt sett är varken plast eller trä bakteriedödande.

Och man vill heller inte använda ämnen som är bakteriedödande. Bakterier är livsnödvändiga. Däremot ska man ha koll på att man inte gör livet för lätt för de bakterier vi vet kan skapa problem för oss. Men att använda bakteriedödande medel innebär en stor risk för att man dödar de goda bakterierna, som vi behöver och därmed ger de farliga bakterierna världens möjlighet att ta över och ställa till med allvarliga problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

takfönster

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 01 jan-13 kl 22:20 »
Ja nu är ja ju återigen trött på mitt hår så i sluter av januari ska ja snagga av allt o tänker mig då en nystart utan schampoo hädanefter där ja till slut bara behöver tvätta håret 1 gång i veckan eller var 14e dag. Perfekt läge o vänja hårbotten tänkte ja då de ej är en massa hår o störa sig på. Testat balsam metoden o de var bara bökigt. Men den blandning du skrev verkar ok. Nu med bikarbonat har ja tvättat 3 gånger på två veckor o hann bli rejält fett emellan. O kan testa hemma gjorda hygien saker im de går o köpa i mataffären och inte ska vara mer än 2-4 grejjer i.

Vart kan man köpa trä diskborste mm då? 

Har kollat lite mer på papier mache o såg att endel gör jättegrejjer o de hållet länge till o med hittat det i egyptiens pyramider som hållt. Men verkar finnas olika tekniker en med remsor och en med tussar i storlek sim frimärke som sen blir en gegga eller massa. Och den massan har ja stora o hemliga planer för om ja bara lär mig hur man skyddar en form så det ej fastnar i den. Nån som vet?

bua

« Svar #115 skrivet: 01 jan-13 kl 22:47 »
Va  ??? Vissa träsorter har jag hört kan ha ämnen i sig som gör att många bakterier inte trivs så bra. Men generellt sett är varken plast eller trä bakteriedödande.
Helt rätt jag hade fel ordval, bakterier överlever inte lika bra på trämaterial som på plast är en mer korrekt beskrivning.

Trädiskborstar kan köpas på Hemslöjden eller Clas Ohlsson. Det går att ta av borsten från skaftet. På hemsljöden kan man köpa enbara borstar utan skaft också.

takfönster

• Västergötland
« Svar #116 skrivet: 03 jan-13 kl 00:05 »
Kom på ett nytt miljöval jag gjort, dock omedvetet. Jag reser inte. Undra hur mycke avgaser alla flygplan spyr ut bara för att folk vill ha semester. O inte bara utlandsresor sällan ja åker utanför länet ens. Inge behov av de varken flyga utomlands eller längre bort i landet med bil mm.
« Senast ändrad: 03 jan-13 kl 00:13 av takfönster »

Mayla

• Västergötland
« Svar #117 skrivet: 03 jan-13 kl 00:13 »
Jag har en jättebra hårborste i trä köpt på BodyShop, minns inte vad den kostade. Funkar jättebra och lätt att hålla ren.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 03 jan-13 kl 00:16 »
Annars så Gör ni som Eric och Sigvard  gör era borstar skälva av gammalt hästa tagel.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #119 skrivet: 19 mar-13 kl 21:46 »
Vart kan man köpa trä diskborste mm då? 

http://www.jordklok.se/
Det här är en väldigt bra sida. Jag har köpt diskborste i trä där, fick 4 extra borsthuvuden så det går att använda samma handtag länge. Såg att de även säljer komposterbara tandborstar i trä. Jag blev inspirerad av den här tråden och tror att jag ska testa dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser