Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite gulliga lamm, lite kött, men lite besvär...  (läst 1290 gånger)

mli79

• Skåne
Lite gulliga lamm, lite kött, men lite besvär...
« skrivet: 03 dec-12 kl 13:24 »
Jag har tre 5åriga gutetackor som aldrig har lammat tidigare och som jag antar är för gamla för att betäcka nu. De är sådär lite halvtama. Jag har haft dem i ett år, köpte dem för att de skulle kunna beta lite rator hos hästarna, beta ner marker som hästar inte går på,  och för att jag överlag tycker får är trevliga djur. Jag har nu upptäckt att de är trevliga djur, men att de betar ganska dåligt och att absolut inte betar rator. De tar bara det godaste och ligger sedan och solar. Jag funderar nu på att utöka min lilla flock med två, tre djur till. Jag skulle gärna ha en bagge i flocken och få några lamm varje år. Både att sälja de djur som går till liv men även att slakta för kött till hushållet. Jag vill ha djuren riktigt tama så att jag och barnen kan hantera dem utan bekymmer. Gutetackorna jag har är inte så mycket hanterade sen innan och trots ansträngningar från min sida så blir de inte mer tama än att de äter ur handen.

Går det att förena min idé om nya tackor, en bagge, lamm varje år utan att behöva sälja mina gamla tackor? Kan man kastrera tackor så även de kan gå med baggen? Vill ju helst ha kvar gamlingarna. Är det en omöjlighet att ha baggen med de nya tackorna året runt, om man inte vill ha vinterlammningar?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

zeina66

• Värmland
SV: Lite gulliga lamm, lite kött, men lite besvär...
« Svar #1 skrivet: 04 dec-12 kl 12:19 »
Hej

Jag har ingen erfarenhet av att betäcka 5-åriga tackor för första gången nånsin - släpper du in en bagge till dom får du vara beredd på att de lammar...och då får du vara beredd på stora veterinär kostnader OM det blir problem. Fråga din veterinär vad hon tycker om din plan på att skaffa bagge.
Jag föreslår att du slaktar dina tackor,dels för att slippa betäcka dom och dels för att du inte fått dom så tama som du önskar. Köp en eller två tama tackor med lamm,skaffa sen bagge i oktober...börja om fr början. När du åker för att titta på tackor ska de vara så tama att både du & dina barn får klappa dom,annars är du tillbaka på ruta ett. Jag har handtama tackor till dig som vem som helst kan klappa  ;)

I regel brunstar gutar endast i okt-nov-dec men jag har haft en tacka som brunstat efter lammning och blivit dräktig direkt när baggen gick i flocken. Det är nog inte vanligt,många som har gutar har sin bagge hos tackorna året om.
Jag har gutar i genbank och använder två baggar till mina tackor så efter betäckning går baggarna för sig själv i egen hage - måste ju hålla reda på vem som är far till vem på våren... Baggarna trivs med att gå tillsammans,det är naturligt för dom att lämna tackorna när jobbet är färdigt ;)

Vad det gäller bete så är det vanligt att hästfolk skaffar sig får för att de ska beta hästarnas rator - väldigt ofta bli hästägaren besviken. Får är finsmakare,de äter fint gräs - låt hästarna beta efter fåren istället - skillnaden kan bli större än du tror. Jag har haft både hästar & nötkreatur som växelbetat med får. Det viktigaste är dock att man har bra betesvallar som passar det djurslag man ska föda upp - om du har otur kan du ha stor areal bete som ingen vill beta. Får är mkt kräsna och framförallt så är alla får olika som betesdjur oavsett ras.

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

mli79

• Skåne
SV: Lite gulliga lamm, lite kött, men lite besvär...
« Svar #2 skrivet: 04 dec-12 kl 14:47 »

Min veterinär är lite tveksam till att så gamla tackor ska lamma för första gången, och i sånafall ska jag välja en annan mindre ras på bagge för första födseln. Jag vill bespara dem den påfrestningen, så antingen får jag separera dem från de andra under en stor del av året eller så säljer jag dem vidare, alt slaktar. Men jag har nu kommit fram till att jag inte vill ha kött från mina lamm. Jag har inga problem med att äta eget kött, men eftersom lamm inte ingår i vår normala kost (och det är bara min man som tycker att det är gott) så tror jag att det skulle kännas mindre kul att föda upp för slakt. Gris och nöt hade varit bättre för oss. Att slakta lamm för  vår del vore bara ett sätt att lösa problemet med att vi vill ha söta lamm men inte behålla de som inte går att sälja.

Att jag köpte dessa tackor var för att de var vana att gå med häst och att de var vana att gå med bara elstaket. Nu har jag dock eltrådar med 15 cm mellanrum så jag tror att de flesta får skulle ha respekt för det staketet.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser