Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kall radiator  (läst 5155 gånger)

Halte

• Gäst
Kall radiator
« skrivet: 03 dec-12 kl 12:41 »
Idag upptäckte jag att en av radiatorerna i huset inte blir helt varm.. Ena röret till elementet är skållhett samt toppen av elementet, men botten och "från-röret" är iskalla.. Testade att ta bort termostaten utan någon skillnad.. Luftade lite, typ i 20-30 sekunder, men ingen luft kom ur vad jag kunde se och ingen skillnad blev det heller..

Vad fasen kan mer orsaka sådant?
Hur länge brukar man behöva lufta?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kall radiator
« Svar #1 skrivet: 03 dec-12 kl 12:49 »
Kom det ut något vatten när du luftade? Om inte, så är det fortfarande luft i elementet. Kanske har du för lite vatten i systemet? Prova att fylla på vatten till lagom tryck, och lufta sedan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 dec-12 kl 12:53 »
Vatten kommer det och alla andra radiatorer, även de efter detta, är varma.

Neon Knight

• -
« Svar #3 skrivet: 03 dec-12 kl 13:25 »
En dum fråga: har du kollat så att avstängningsventilen i "från-röret" är öppen?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 03 dec-12 kl 13:27 »
Ta bort termostatdelen så ser du en ~3mm grov "nål" som går in i ventilen. Knacka rejält på ventilen, kolla sen att nålen går att trycka in om du trycker hårt med ett verktyg och att den kryper ut igen av egen kraft. Annars får du dra ut den några mm och trycka in igen. Den ska alltså gå att trycka in och krypa ut igen.
Montera termostaten igen. Var rädd om den, gamla plastbitar kan va sköra.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 dec-12 kl 13:41 »
Ta bort termostatdelen så ser du en ~3mm grov "nål" som går in i ventilen. Knacka rejält på ventilen, kolla sen att nålen går att trycka in om du trycker hårt med ett verktyg och att den kryper ut igen av egen kraft. Annars får du dra ut den några mm och trycka in igen. Den ska alltså gå att trycka in och krypa ut igen.
Montera termostaten igen. Var rädd om den, gamla plastbitar kan va sköra.
Jo, den gick att trycka in och åkte ut av sig själv.. Radiatorn är knappt 1 år gammal.

En dum fråga: har du kollat så att avstängningsventilen i "från-röret" är öppen?
Någon sådan ventil finns inte.. Och den fungerade iaf tidigare i vintras, det är jag ganska säker på

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 03 dec-12 kl 13:44 »
Citera
Jo, den gick att trycka in och åkte ut av sig själv.. Radiatorn är knappt 1 år gammal.

Då är den inte inkörd än.  ;D

Bara att lufta på så kommer nog värmen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 dec-12 kl 13:55 »
Fast jag undrar om inte fipplandet med den där nålen gjorde saken bättre ändå.. Börjar bli varmt i nederdelen nu och röret ljummnar på lite

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 dec-12 kl 14:45 »
Njae.. Inte blev det mkt varmare inte tyvärr.. Faan så märkligt.

Kan man bli tvungen att lufta ur flera liter vatten innan ev. luftbubblor ger sig?

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 dec-12 kl 16:27 »
Den kanske har frusit  :)

Nä, men det kan säkert finna en luftfick som inte vill ge sig.
« Senast ändrad: 03 dec-12 kl 16:29 av Existens! »

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 dec-12 kl 16:34 »
Den kanske har frusit  :)

Nä, men det kan säkert finna en luftfick som inte vill ge sig.

Jo, jag börjar tro det... Dunkade och rystade på radiatorn och under en stund efter det blev röret ljummet igen.. Men fasen, jag har säkert låtit det rinna någon minut utan att se några luftbubblor..

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 dec-12 kl 16:36 »
Jo, jag börjar tro det... Dunkade och rystade på radiatorn och under en stund efter det blev röret ljummet igen.. Men fasen, jag har säkert låtit det rinna någon minut utan att se några luftbubblor..

Inte ta till våld nu Halte, lugn och fiiin!   :P

kackelmann

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 03 dec-12 kl 18:59 »

Min erfarenhet av luft i radiatorkretsar är att det inte är uppblandat som småbubblor i vattnet utan ligger som stora bubblor i elementen. Lufta alla element tills det bara kommer vatten ur alla. Det elementet som du har problem med .. är bekymret nytt för i år? Elementet är 1 år gammalt säger du, har det någonsin fungerat korrekt? Är huset nyköpt kanske du kan fråga tidigare ägare? Varför är elementet nytt, fanns det inget alls där innan eller är det ett gammalt som är bytt till nyare?
Risken är att om du luftat hela systemet grundligt och ventilen fungerar, så har någon glad rörpulare gjort en installation som inte fungerar korrekt. Varmt vatten i rör är lurigt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

jerker_s

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 03 dec-12 kl 19:09 »
Är invatten och utvatten rättkopplat, kan ha olika stor betydelse i effekt på olika element vad jag förstått...

Halte

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 dec-12 kl 19:10 »
Installerade helt nytt system förra året, radiatorn har fungerat tidigare.. Det är först nu den krånglat.

Det där med att det bara ska komma vatten förstår jag inte riktigt.. När jag luftade idag, sammanlagt under 1-1.5 minut komdet ju bara vatten hela tiden..

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #15 skrivet: 03 dec-12 kl 22:57 »
Det kan vara luft någon annanstans, i rören exempelvis.
Kolla om du inte kan fylla på mer vatten i systemet, jag tror att det kan vara det som spökar.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Gottfrid

• -
« Svar #16 skrivet: 03 dec-12 kl 23:06 »
Testa å stäng av cirk pumpen,full schunt å elda på så mycket det går. Pumpen kan skapa undertryck så luften hålls kvar.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 dec-12 kl 22:09 »
Är det varmt i hela toppen så är det inte luft i elementet självt så det kanske går bort.

Vid ett cirkulationstryck som är mycket lågt kan flödet "välja bort" den svåraste vägen...
Är det full fart på cirkulationspump? Är smutsfiltret igensatt nu ett år efter skräpet vid installationen?

Halte

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 dec-12 kl 17:46 »
Idag när jag kom hem var det 12 grader i kåken, all cirkulation hade avstannt eftersom pumpen stod och tuggade på luftbubblor..
Fick fylla på med ganska rejält med vatten. Får se om det är det som spökade.. Har för mig att någon gav det som tips här i tråden också., :)

Men en fråga.. Hur ofta brukar man få fylla på vatten i ett öppet system? Kan ju vara bra att veta när man ska börja misstänka vattenläcka.. :)

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 dec-12 kl 17:01 »
Jag brukar fylla på nån gång i månaden, så det rinner över i skvallerröret på expansionskärlet. Går väl i ett par liter kanske, beroende på hur mycket man har kokat pannan... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser