Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kökspanna  (läst 2727 gånger)

Mattons

• Västergötland
kökspanna
« skrivet: 03 dec-12 kl 11:54 »
Vi har en köparna som vi inte vet mycket om. Huset har stått tomt sen slutet på 70-talet och rören är tomma. Vet inte om systemet är tömt eller om det frusit/rostat sönder. Det ja undrar är hur allt påverkas om vi eldar i pannan utan vatten i ledningarna? Kan det vara dåligt eller farligt på något sätt? Är de effektiva att elda i? Det som känns så bra är att den har så stor eldstad till skillnad från vedspisen som nu värmer oss. Det är en Husqvarna no22.
Tack. Alex
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

kackelmann

• Skåne
SV: kökspanna
« Svar #1 skrivet: 03 dec-12 kl 12:26 »
Generellt rekommenderas ej eldning i vattenmantlade eldstäder om de är torra.
Värmen ska tas upp av vattnet och föras vidare, om där inte är vatten så blir överföringsytan mycket varmare än konstruktionen är avsedd för. Gjutjärnskonstruktion typ Parca/CTC/Norrahammar 300-serien kan tåla detta, men jag hade inte eldat i en svetsad panna utan vatten. Plåten kan deformeras, svetsfogar spricka, konstruktionen kan börja läcka rök.

Dessutom strålar inte värmen ut bra från en torr sådan panna, vad som händer är att värmen strålar i första hand ut i det utrymme som borde vara vattenfyllt, sedan minskar den kraftigt till yttre skalet av vattenmanteln och har du "otur" så är där även isolering på utsidan. Så det blir inte särskilt varmt heller.

Satsa på att överleva vintern utan kökspannan och börja titta så smått på om ni kan provtrycka rörsystemet och få det i bruk.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Mattons

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-12 kl 12:47 »
Tack för svar. Ja vedspisen klarar vi vintern med. Kan jag provtrycka själv på nått vis? Kompressor och se om trycket hålls konstant?
Hovslagare

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 dec-12 kl 13:06 »
Tack för svar. Ja vedspisen klarar vi vintern med. Kan jag provtrycka själv på nått vis? Kompressor och se om trycket hålls konstant?
Är inte helt insatt men jag har för mug att man brukar lägga tryck i systemet, typ 5-6 bar, vänta ett par timmar och det ska då inte ha sjunkit nämnvärt..

Så rent materialmäasigt behövs det väl bara en manometer, kran, kompressor som går att koppla in på kranen och så någonstans att koppla pprylarna till systemet

kackelmann

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 dec-12 kl 13:24 »
Skrev provtryckning snabbare än jag tänkte..

Ett så gammalt system som detta är förmodligen ett öppet system, alltså ett med öppet expansionskärl uppe på vinden.
Det går inte att provtrycka på "vanligt" vis och systemet inklusive panna är förmodligen konstruerat för ett väldigt lågt maxtryck ändå (0,2 Bar typiskt) så att provtrycka med högre tryck är nog riskabelt.

Jag vet inte hur man provar öppna system faktiskt... jag hade nog gått igenom systemet noga och kollat var eventuella risker för läckor kunde finnas, och sedan fyllt upp systemet i omgångar och gått igenom alla kopplingar däremellan. Är man två-tre som hjälps åt att hålla koll på de identiferade riskerna är det inte mer risk än att få någon liter vatten på golvet nånstans.
Läcker det ingenstans så fyller man på tills det kommer vatten ur spillröret på expansionskärlet.

Mattons

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 dec-12 kl 13:43 »
Ok. Men om jag har tex ett sprucket rör i golvet så kommer jag att hälla massa vatten i trossbotten. Det måste ju finnas något sätt att kolla om jag har läckor i rören utan att tappa i vatten?
Hovslagare

kackelmann

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 dec-12 kl 13:54 »
Det jag sett av frysskador är det allra oftast vid kopplingar som det spricker, men om du inte vill riskera vatten i dolda delar av installationen så är det kanske enda sättet att du pluggar expansionskärlets ventil/spill och blåser in tryckluft till 1-2 bar och ser hur länge det håller.

Mattons

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-12 kl 09:23 »
Låter som en bra början.
Hovslagare

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser