Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Panik! Hur värmer jag?  (läst 6410 gånger)

sway307

• Hälsingland
Panik! Hur värmer jag?
« skrivet: 03 dec-12 kl 10:56 »
Hejsan, jag byggde ett hönshus ifjol, isolerade rubbet med 120mm rockwool golv,väggar och tak. Så jag tog i rejält,installerade en enkelt frostvakt som jag använde ifjol utan problem.

Under sommaren har denna dammat igen och nu när det börjar bli lite kyligt har det blivit kondens inne i hönshuset som gjort att damm,och spån fastnat i frostvakten. När jag städade senast drog jag på den för att det inte skulle bli för kallt men kände efter en timme att det luktade duktigt bränt. Nu har vi haft minus 25-27 grader i två dygn och jag vågar helt enkelt inte dra igång frostvakten med tanke på brandrisk, vad använder ni för att värma upp era hönshus? Bör sägas att jag är intresserad av att hålla det mellan 1-8grader varmt hela vintern. Snabbt svar önskas, då vattnet hade frusit igårkväll :(

Rödskägg

• Småland
SV: Panik! Hur värmer jag?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-12 kl 11:09 »
Tog det en timme innan det började lukta? Då är iof säkert det värsta bortbränt men det går ju rengöra för säkerhets skull. Man kan ju dessutom "bränna" av det värsta på säker plats under övervakning. F.ö. vill jag bara tillägga att el i hönshus bör vara IP 54.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 dec-12 kl 11:11 »
Tyvärr tror jag att det är svårt att hitta något bra, godkänt, och billigt sätt att värma upp ett hönshus på..
Kamrörselement är väl det man brukar ha i dammiga/brandfarliga utrymmen.
Men det brukar ju kosta ett par tusen.

Är det bara för att hålla vattnet frostfritt skulle jag rekomendera en värmekabel istället.. En som är ett par meter kostar inte många hundralappar.

kackelmann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 dec-12 kl 12:15 »
Har du inte rätt dammskyddade grejer att ha inuti hönshuset kanske du kan tåta ihop något billigt av något som kan sitta utanpå?
Jag tänker nåt i stil med kupévärmare/hårtork/värmefläkt vars utblås du leder med ett rör in i huset. Den behöver inte gå hela tiden heller, kanske räcker med att den är igång en kvart i timmen. Ordnas billigt med en timer.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 dec-12 kl 12:28 »
Vi hängde in en värmelampa i vårt hönshus, så jag hoppas vi får upp värmen lite granna.
Hönsen klarar bra många - grader...... men dom kanske inte gillar det så väldans mycket.
Vatten får man byta ofta nu när det är så kallt om man inte har nån form av upp värmning till det.
Om dom går ut så pickar dom i sig lite snö om dom är törstiga... men troligen inte  så skönt alternativ för dom.
I dag satte vi upp frigolit skivor oxå för fönstrena och jag har sytt ihop dubbla fleece filtar som draperi för att försöka hålla lite värme kvar där inne..och så får lampan vara tänd hos dom som är inne på dagarna för det blev ju väldigt mörkt nu för dom annars.
Kalkonerna och ankorna vill ju vara ute fast det är kallt... och även en del höns.
Tidigare vintrar har vi inte haft nån extra värme.. det har gått bra... dom har vant sig och käkat massor.... och varit ute och spatserat som om det va 10 + grader ute  :-)
Nu har vi serama blandisar och dom ser inte ut att gilla kylan alls så nu så ska jag snart gu ut och se om dom smitit in i rummet som förhoppnings vis är lite varmare än de tär ute.

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

sway307

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 03 dec-12 kl 13:23 »
är kamrörselement vattenburna eller sätter man dom i vägguttaget?  Utrymmet är ca 8kvm stort så det behövs inte mycket värme. Sitter visserligen ett fönster där men det är ett treglasfönster. Vart kan man köpa nya kamrörselement?

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 dec-12 kl 13:34 »
är kamrörselement vattenburna eller sätter man dom i vägguttaget?  Utrymmet är ca 8kvm stort så det behövs inte mycket värme. Sitter visserligen ett fönster där men det är ett treglasfönster. Vart kan man köpa nya kamrörselement?
Elektriska finns bland annat på Granngården och Nima

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 dec-12 kl 14:17 »
Har du inte rätt dammskyddade grejer att ha inuti hönshuset kanske du kan tåta ihop något billigt av något som kan sitta utanpå?
Jag tänker nåt i stil med kupévärmare/hårtork/värmefläkt vars utblås du leder med ett rör in i huset. Den behöver inte gå hela tiden heller, kanske räcker med att den är igång en kvart i timmen. Ordnas billigt med en timer.

Detta gillade jag.
Kör du med liknande system själv? Tänkte mig ett par bilder. :)

kackelmann

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 dec-12 kl 14:29 »
Detta gillade jag.
Kör du med liknande system själv? Tänkte mig ett par bilder. :)

Jag gör inte det, mina pullor verkar må bra ändå och vattnet kollar jag fler gånger om dagen. Nåt år hade jag en liten värmelampa ovanför vattnet..

Men det vore nog ganska enkelt att ordna. Flexrör för ventilation och en liten kupévärmare. Hela apparaten kan vara utomhus om man är rädd för brandrisk inomhus. Använd stenull i genomföringar mot brandfarligt material. Glöm inte skydda anordningen för yrsnö.

Torry

« Svar #9 skrivet: 03 dec-12 kl 17:40 »
Jag har kamflänselement typ detta från nima http://www.nimaab.se/se/art/kamrorsradiator-frico.php
Hade tur att hitta på blocket för halva priset. En elektriker har installerat det med en fristående termostat som sitter en bra bit från elementet så det blir jämnare värme i rummet. Funkar jättebra och känns tryggt med tanke på dammet.
//Torry

jerker_s

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 03 dec-12 kl 18:58 »
Jag gör inte det, mina pullor verkar må bra ändå och vattnet kollar jag fler gånger om dagen. Nåt år hade jag en liten värmelampa ovanför vattnet..

Men det vore nog ganska enkelt att ordna. Flexrör för ventilation och en liten kupévärmare. Hela apparaten kan vara utomhus om man är rädd för brandrisk inomhus. Använd stenull i genomföringar mot brandfarligt material. Glöm inte skydda anordningen för yrsnö.

Låter både krångligt och dyrt i längden.. En kupevärmare drar väl en hel del och det lär ju tappa massor med effekt när värmen väl når hönshuset...

kackelmann

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 dec-12 kl 19:28 »
Låter både krångligt och dyrt i längden.. En kupevärmare drar väl en hel del och det lär ju tappa massor med effekt när värmen väl når hönshuset...

En 1kW kupévärmare drar inte mer än en 1kW kamrörsradiator om man använder dem lika länge. Värmeförlusterna i ett isolerat halvmeterlångt rör torde vara försumbara. Komponenterna kostar 500kr, jämför med en kamrörsradiator med samma effekt som kostar 6500kr exkl. installation av behörig elektriker. För 6000kr kan du köra kupévärmaren bra många timmar.

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 dec-12 kl 19:59 »
En 1kW kupévärmare drar inte mer än en 1kW kamrörsradiator om man använder dem lika länge. Värmeförlusterna i ett isolerat halvmeterlångt rör torde vara försumbara. Komponenterna kostar 500kr, jämför med en kamrörsradiator med samma effekt som kostar 6500kr exkl. installation av behörig elektriker. För 6000kr kan du köra kupévärmaren bra många timmar.

Lägger min röst på detta.
Men 1kw låter mycket, det finns fruktansvärt effektiva som ligger runt 300w också.

Viktigt att komma ihåg är att värme är bättre när den flödar och sprids än om den står stilla utan spridning.
Men kupèvärmaren lagrar ingen värme som ett element gör heller. Bra metoder båda två.

Jag kommer absolut att bygga något liknande inför nästa vinter.

challe:)

• Småland
« Svar #13 skrivet: 03 dec-12 kl 21:46 »
Elon säljer godkända element ip65. Ett 500w kostade 1900kr.
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 04 dec-12 kl 07:16 »
Elon säljer godkända element ip65. Ett 500w kostade 1900kr.
Det räcker inte med ip-klassningen, de ska vara D- och F-märkta också, dessutom finns det regler kring vilka plaster som får lov att användas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 04 dec-12 kl 07:51 »
Kupevärmare o dyl har inte kapacitet att värma kall uteluft. Att du får varmt i tex bilen beror på att luften går många varv genom värmaren och värms upp gradvis. Om det är -15 ute och du blåser in uteluft i hönshuset med en kupevärmare så är det tveksamt om luften ens håller plusgrader. Bättre med värmeplatta under vattnet och en värmelampa till hönsen då.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Skogsola

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 dec-12 kl 08:40 »
 Det kanske t.om. blir kallare inne om man blåser in obetydligt uppvärmd uteluft. :(

kackelmann

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 04 dec-12 kl 09:02 »
Kupevärmare o dyl har inte kapacitet att värma kall uteluft. Att du får varmt i tex bilen beror på att luften går många varv genom värmaren och värms upp gradvis. Om det är -15 ute och du blåser in uteluft i hönshuset med en kupevärmare så är det tveksamt om luften ens håller plusgrader. Bättre med värmeplatta under vattnet och en värmelampa till hönsen då.

Detta får man ju testa först med en kupévärmare med hög effekt på lågt fläktvarv innan man bygger vidare.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 dec-12 kl 09:10 »
Kupévärmare är väll knappast något att rekommendera i en sådan dammig lokal som hönshus även om den inte har luft intaget direkt i anslutning till höns huset ?

kackelmann

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 04 dec-12 kl 09:16 »
Kupévärmare är väll knappast något att rekommendera i en sådan dammig lokal som hönshus även om den inte har luft intaget direkt i anslutning till höns huset ?

Nu ger jag upp. Skrev redan i inlägg tre att den var tänkt att placeras utanför huset.
Xoot får testa..  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser