Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  6 kycklingar kläckta igår o idag, men 1 liten kämpar ännu... Vad gör vi ?  (läst 1118 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Till vår stora glädje har vi för första gången blivit med egenuppfödda kycklingar  :D
Det kom 2 st dvärgar igår, 2 dvärgar samt 2 COOP Änglamark kycklingar idag ! Men fortfarande är det ett okläckt Coopägg, hålslag i & man hör kycklingen "flämta" därinne...
Vad ska vi göra ? Är det bara att vänta och hoppas den orkar ta sig ut ? Eller ska man hjälpa den på något sätt ? Vi räddade en liten vaktelbebis som inte orkade ta sig ut, bara ett litet hålslag och dagarna gick i kläckaren. Alternativet hade varit att den dog av utmattning. Idag är det en stilig vakteltupp, mot alla odds !  Så ska man avvakta & isåfall hur länge ?
Det är dag 21 eller möjligen 22 idag....
Mammahöna dvärgkochin är så himla snäll och tålmodig. Vi får klappa både henne och hennes söta små dunisar utan att hon säger eller gör någonting  :)
Lite orolig bara eftersom hon varken äter eller dricker om man inte "matar" henne där hon ligger platt.... Vägar röra sig ur fläcken ! När börjar kycklingarna äta och dricka ?
Tänker mest på hur länge de kan klara sig utan det, med tanke på att hönan inte visar dem.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
Hej,

mamma hönan vet när det är dags att överge ägget, hon kan ligga upp till tre dagar med de små under sig innan hon
ta sig upp och äter o dricka. Ungarna klarar sig bra på ägggulan upp till 4 dagar.

Jag brukar aldrig hjälpa de ur ägget, det är naturens första gallring, är de för svag att ta sig ur är de inte lämpad att föra sina gener vidare. Hårt o tråkigt men så är det i naturen.

Mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

sonja på slätten

• Halland
Ställ fram små, små skålar med mat och vatten som mamman kan nå där hon ligger. De först kläckta, piggare kycklingarna kan då också komma fram och smaka om de vill. Då behöver du inte oroa dig för deras välfärd om kläckningen tar tid. Ett ägg kan ju ha lagts efter de andra. Men om det inte går framåt med den sista, är det troligen något fel på den kycklingen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

The Poacher

• Uppland
När det tagit för lång tid så har jag  hjälpt kycklingarna/ällingarna ur skalet. Jag vet att många  säger att man inte  skall göra  det men inte  kan jag se på när en kyckling kanske sakta dör. Naturens gallring  eller ej. Låt den gallringen  komma senare som det är så det skall bli. Att fukta hinnorna  lite, att hjälpa till att få loss några bitar, få  hinnorna att  spricka upp, inte kan det vara så fel?
Det är visserligen  enklare i kläckaren, under hönan  låter jag det vara där ser man ju inte vad som föregår.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Tack för svaren ! Den lilla kycklingen kom ut alldeles själv dagen efter  :D
Nu har vi 4 minisar o 3 coopdunisar  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser