Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmelampa eller ett säkert element i hönshuset?  (läst 37258 gånger)

zeina66

• Värmland
SV: Värmelampa eller ett säkert element i hönshuset?
« Svar #60 skrivet: 30 jan-13 kl 06:44 »

Så numera håller jag på att ordna så att all elutrustning i alla uthus är godkänd, efterhand som jag hinner och har råd. Dels för att sova bättre på nätterna, dels för att det ändå behövdes bättre belysning, fler eluttag och bättre lösningar generellt sett.

Så de flesta följer nog inte alla regler, jag följer definitivt inte alltid reglerna. Men man måste känna till reglerna och deras bakgrund för att kunna fatta ett informerat beslut.

ieenilorac; jag håller med dig till 100%. Ifall det skulle börja brinna av "fel" anledning så betalar inte försäkringsbolagen ut för ett nytt hönshus. Sen har man kanske djur från en "linje" som man avlat på i många år och inte vill mista. Jag har också haft tillfälliga,olagliga värmefläktar i hönshuset men oron över brandrisken stör absolut nattsömnen :-\

Däremot kan jag tycka att skarvkablar/förlängningsdosor är ett måste till värmelampor när man har kycklingar,det är få hobbyhönsägare förunnat att ha en kycklingavdelning med fasta el-installationer för värmelampor ??? 
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #61 skrivet: 30 jan-13 kl 06:48 »
Däremot kan jag tycka att skarvkablar/förlängningsdosor är ett måste till värmelampor när man har kycklingar,det är få hobbyhönsägare förunnat att ha en kycklingavdelning med fasta el-installationer för värmelampor ???
Jo, tyvärr har man ju sällan det ordnat med eluttag i taket precis över där man behöver värmelampan. Man får ordna det så gott man kan. Kycklingar har man ju bara under en begränsad tid. Sedan är själva värmelampan sällan godkänd, så det är en god idé att hålla extra bra koll på att den är ren och att alla sladdar är hela och bra. Själv använder jag helst värmetak, som ju inte blir så varma att de kan starta en brand. Problemet med dem är att de inte kan värma tillräckligt om de står i ett kallt rum.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #62 skrivet: 30 jan-13 kl 06:51 »
Litet tips till elfrågan:

Om man har ett foderrum så kan man försöka ha kontakterna i foderrummet utanför hönsrummet. Då slipper man en hel del damm i kontakterna!

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #63 skrivet: 30 jan-13 kl 11:10 »
Till ieenilorac:

Du har naturligtvis helt rätt i det mesta som du skriver. Utom en sak, det är INTE mer damm vid taket i mitt hönshus!

Vi bor båda i norra Skåne. Du är välkommen hem till mig och dra med pekfingret på kupévärmaren, taksparrarna och innertaket!!!

Jag använder bara halmpellets som strö. Det dammar inte. Sen kan förstås hönsen flaxa och damma lite, men dom virvlar inte upp något damm från golvet. Välkommen och inspektera!

Mina eluttag är kapslade för utomhusbruk och sitter högst upp vid taket. Man kan se eluttagen på bilden bakom kupévärmaren.

Det här har gett mig en lysande(!) idé, som snart kommer i en ny tråd på det här forumet... Hoppas att du vill vara med!

// S

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #64 skrivet: 30 jan-13 kl 13:12 »
Jag är alltid intresserad av nya idéer, spännande.

Vad bra att du inte har dammigt vid kupévärmaren. I de flesta hönshus blir det dock dammigt vid taket, i min lite otäta ladugård lägger sig dammet på takbjälkarna. Men oavsett vilket, så bör man ju upplysa nybörjarna om att man kan göra på olika sätt, men att det finns regler. Att det sedan kan gå bra fast man inte följer dem, det är en sak. Men man bör ju vara medveten om vad som gäller.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #65 skrivet: 30 jan-13 kl 13:42 »
Nu är min idé inlagd under rubriken Övrigt om höns.

Ämnet är förslag om HÖNSRUNDA.

Mvh
// S

Söndra

• Småland
« Svar #66 skrivet: 01 feb-13 kl 11:27 »
Jag bollade olika ideer om element med min elektriker och vi kom fram till att använda ett IP 54 oljefyllt 500 w våtrums element med en seperat inkapslad termostat som sitter en bit ifrån, och det har funkat än så länge har haft termostaten på 5 + hela vintern och det har inte gått under en gång när jag kollat.
Var inne på fläkt först men med tanke på allt damm som dras upp så slopade jag den tanken.
Diplomati är konsten att be nån fara åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan.

Hönanagda

• Småland
« Svar #67 skrivet: 11 feb-13 kl 22:20 »
Tack för den upplysningen. Köpte precis en värmelampa eftersom den drar mindre watt är elementet. Och på natten vore det ju bättre om värmen är uppe vid sittpinnarna. Så jag ska ha värmlampa på natten och elementet på dagen.
Men så rött det blev tror inte de gillar det. Några har vänt sej med rumpan mot lampan.
Har en värmefläkt med nu blir jag lite orolig att den kan börja brinna eftersom den är så hemskt dammig.
Den går på med timer 5 halvtimmar per dygn. Gör väldigt stor skillnad på temperaturen.

flindra

• -
« Svar #68 skrivet: 11 feb-13 kl 23:31 »
Hönanagda:
Har du alltså både element, värmelampa och värmefläkt?

Man kan ju sätta elementet i närheten av sittpinnarna. Jag satte mitt rätt högt upp på innerväggen just för att värmen behövs högre upp i rummet än nere vid golvet. Dessutom vill jag inte ha fåglarna för nära elementet. Även om det inte står nåt om det i bruksanvisningen så kör jag på "inget brännbart inom 60 cm" precis som man gör med värmelampor.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #69 skrivet: 12 feb-13 kl 10:45 »
Om värmefläkten är dammig bör du ta bort den därifrån, och åtminstone rengöra den, helst byta ut den. Är den dammig på utsidan är den helt säkert dammig inne i elektroniken, om det är en fläkt utan rätt klassning.

Jag anser att man ALDRIG bör ha icke godkänd elutrustning som inte är igång inne i ett hönshus. Så fort man stänger av utrustningen så ska den flyttas bort, så att det inte blir damm på utrustningen i onödan.

Sedan bör man vara medveten om att värmelampor sällan/aldrig har rätt klassning, de är till för grisstallar och liknande, som har lägre krav än fjäderfästallar.

Man bör hantera el varsamt och hålla utrustningen så ren som möjligt när den ska användas i ett hönshus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser