Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmelampa eller ett säkert element i hönshuset?  (läst 37276 gånger)

flindra

• -
SV: Värmelampa eller ett säkert element i hönshuset?
« Svar #40 skrivet: 14 dec-12 kl 15:49 »
Det kan är väl alltid väl värt sitt pris att ha en god djurhållning.
Blir så less på att läsa att det gick ju bra förr utan värme till djuren.
Jaha då behöver  man väl inte mobiltelefon och dator heller.
Det gick ju bra på min tid ,
med bara kallvatten och torrklosett i källaren.
Låt djuren ha det gött .

Tack, nu känns det faktiskt mycket bättre!

Jag har ju råd, det är väl mest det att det är en ganska stor peng att lägga ut på en enda makapär som bara används en begränsad tid under året.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #41 skrivet: 14 dec-12 kl 18:05 »
ja man mår bra av att ha höns
Fritidsintressen kostar .
vad mina hundar har kostat mig i mer än 40 år törs jag inte tänka på.

Men till glädje varje dag.
Lycka till
Hedemorahöns

flindra

• -
« Svar #42 skrivet: 21 dec-12 kl 14:00 »
Nu har jag fått mitt element från Nima. Det var väldigt enkelt att hänga upp.

Man måste ha en skruvmejsel för att ställa in värmen. Vredet sitter under en plastskruv som man skruvar upp med skruvmejsel. För att vrida på temperatur-reglaget behöver man också använda skruvmejseln. Detta är väl ganska bra, då riskerar man ju inte att nån klåfingrig unge råkar vrida upp eller ner temperaturen!

flindra

• -
« Svar #43 skrivet: 19 jan-13 kl 13:11 »
Liten recension av mitt element. Jag har alltså köpt detta, på 500 Watt:
http://www.nimaab.se/se/art/thermowarm-c-ip54.php

Jag har ställt in det på strax över 0 grader Celsius. När det har varit -5 ute så har det varit +8 i hönshuset. Vid -10 ute var det +3 i hönshuset. Nu är det -17 ute och då är det -2 i hönshuset. Det lyckas alltså inte helt och hållet att hålla frostfritt vid riktigt kall väderlek, men det håller sig i alla fall ovanför -5 som jag tycker är det kallaste mina höns ska behöva ha. Vid riktigt kallt väder får man komplettera med värmeplatta (även den har termostat vilket funkar ypperligt!).

På det hela taget är jag mycket nöjd! Känns som att jag tryggt kommer kunna vara borta mina tio timmar varje vardag sen när jag börjar jobba igen efter föräldraledigheten.

zeina66

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 19 jan-13 kl 20:08 »
Flindra;hoppas att det går bra med ditt element.

Annars kan jag rekommendera denna http://www.nimaab.se/se/art/varmeflakt-elektra.php
Den ÄR brandsäker,kan även användas i stall eller lagårdar. visserligen dyr men man sover tryggt om natten :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

beckstern

• Halland
« Svar #45 skrivet: 19 jan-13 kl 23:56 »
kör med keramisk värmelampa o en värmeplatta för vattnet...jag gör det o det funkar perfa!

flindra

• -
« Svar #46 skrivet: 20 jan-13 kl 09:59 »
Flindra;hoppas att det går bra med ditt element.

Annars kan jag rekommendera denna http://www.nimaab.se/se/art/varmeflakt-elektra.php
Den ÄR brandsäker,kan även användas i stall eller lagårdar. visserligen dyr men man sover tryggt om natten :)

Oj, dubbla priset mot det element jag köpte! Kul att det funkar bra.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #47 skrivet: 20 jan-13 kl 10:15 »
Elementet är inte godkänt IP ska vara 65 och däröver för dammiga miljöer.
Hör efter med försäkringsbolaget
så får ni korrekta svar om vad som gäller i hönshus.
Hedemorahöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #48 skrivet: 20 jan-13 kl 10:21 »
Elementet är inte godkänt IP ska vara 65 och däröver för dammiga miljöer.
Hör efter med försäkringsbolaget
så får ni korrekta svar om vad som gäller i hönshus.

Detta stämmer inte. Det ska vara minst ip54, men det krävs även F- och D-märkning, samt att material och installation är korrekt.

för elvärmeapparater så gäller att de måste vara godkända för användning i brandfarliga utrymmen (och en av de få produkterna jag sett som är det är sandfyllda kamrörsradiatorer)

vill man läsa på mer om el inom lantbruket så finns det finns en pdf-fil som heter Handbok för elinstallationer i lantbruk där reglerna står

det här är väl en kort(?) sammanfattning av de regler som gäller el/värme och hönshus (jag kan dock ha missat någon regel)

* Den materiel som används ska vara CE-märkt
* Armaturer som monteras på brännbart underlag ska vara godkända för detta (F-märkning)
* Armaturer som monteras i utrymmen med förhöjd brandrisk, där risk finns för dammansamling på armaturhöljet, måste vara godkända för detta (D-märkning)
* Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta
* Värmelampor och värmetak ska monteras så att stickproppen dras ur och spänningen bryts om de faller ned. Eluttagen ska därför monteras nedåtriktade ovanför den plats där lampan eller värmetaket hängs upp
* Enligt Elinstallationsreglerna ska jordfelsbrytare installeras som generellt brandskydd för installationer i lantbruk (I lantbruk ska jordfelsbrytare, max 300 mA, installeras som generellt brandskydd, Samtliga uttag oavsett märkström ska föregås av jordfelsbrytare, max 30 mA)
* I lantbrukets ekonomibyggnader får enligt LBK endast metallmantlade eller metallskärmade kablar installeras
* Kapslingar till kopplingsutrustningar får endast vara tillverkade i metall eller i särskilt brandtåligt plastmaterial. Plastkapslingar för apparater med högst 16 A märkström ska vara provade och godkända enligt UL 94-V0, -V1, UL 746C- 16 eller IEC 60695-11-10. Övriga plastkapslingar ska vara provade och godkända enligt UL 94-5V, UL 746C-17 eller IEC 60695-11-20.
* Kopplingsutrustning får dock inte placeras i utrymme med förhöjd brandrisk. Den utrustning som trots allt krävs i sådant utrymme (del av fabricerad maskin), ska minst uppfylla kapslingsklass IP 54
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

« Svar #49 skrivet: 20 jan-13 kl 10:31 »
Detta stämmer inte. Det ska vara minst ip54, men det krävs även F- och D-märkning, samt att material och installation är korrekt.

såg ett långt citat från mig där daterat 2009, det kom en ny utgåva av reglerna 2011 där vissa saker är ändrat, bland annat detta

uppenbarligen så har reglerna ändrats... i utgåvan från 2005 står det "Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta" i den från 2011 står det "Elradiatorer som används i utrymmen med förhöjd brandrisk ”brandfarliga utrymmen”, som till exempel djurstall och foderberedning, måste vara godkända för detta, minst IP 54" så före 2011 så fanns inte ip-kravet på elvärmeapparater...

så lite inte till 100% på den sammafattningen jag gjorde 2009 :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #50 skrivet: 20 jan-13 kl 13:08 »
Oki lärde mig på hönskurs att Ip skulle vara 65 och däröver.
Då lärde hon ut fel ;)
Jo visst måste det var en märkning som motsvarar var de (elementen) ska stå.
Försäkringsbolagen vet.
Hedemorahöns

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #51 skrivet: 20 jan-13 kl 13:10 »
Tyvärr vet försäkringsbolagen inte alltid vad som gäller, när man frågar dem. Om någon olycka händer, däremot, då kan man vara säker på att de har koll på reglerna...

Det finns däremot bra broschyrer som tar upp vilka regler som gäller, bör gå att hitta på nätet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neon Knight

• -
« Svar #52 skrivet: 20 jan-13 kl 15:52 »
Jag skulle då förlägga den elektriska uppvärmningsanordningen i ett utrymme hönsen inte har tillgång till och ha vattenburen värme.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #53 skrivet: 20 jan-13 kl 16:03 »
Det är viktigt att man kan ta bort värmeapparaten när den inte används, så att man minimerar risken för damm i elektroniken. Gör man det, och ser till att hålla rent, så är risken betydligt mindre för brand.

El i ett utrymme som fylls av så finfördelat damm som det bli i ett hönshus är något som man såklart måste vara försiktig med.

anette i bugared

• -
« Svar #54 skrivet: 20 jan-13 kl 16:24 »
Jag använder värmelampa, lågt hängande, som dels värmer upp något men framför allt kan hönsen ställa sig/lägga sig under den när de behöver extra värme, något de gärna gör. jag slipper på så sätt värma upp hela utrymmet eftersom lampan erbjuder riktig "govärme" på en begränsad yta.
Däremot håller den inte vattnet isfritt men det byts ut 2 ggr per dag så det spelar mindre roll.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

beckstern

• Halland
« Svar #55 skrivet: 26 jan-13 kl 21:57 »
kör med keramisk värmelampa o en värmeplatta för vattnet...jag gör det o det funkar perfa!

värmeplattan e från högberga 24v 12w...har två tegelstenar på och sedan vattenautomaten uppepå...håller vattnet frostfritt!
värmelampan med keramisk lampa hänger ovan sittpinnen o hönsen gillar o sitta o mysa under...tuppen i mitten förstås :)

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #56 skrivet: 29 jan-13 kl 18:48 »
Det fungerar utmärkt med en kupévärmare med termostat, som hänger säkert i en krok nära taket. Riktar värmaren så att den inte blåser på hönsens sovplatser. Använder bara värmaren när det är minusgrader ute. Håller med hjälp av termostaten +2 till +4 grader inne i hönshuset. För säkerhets skull har jag en värmeplatta under vattenautomaten, för att inte vattnet ska frysa. Lyfter ut värmaren när det är plus ute. Köpte värmaren på rea på Biltema förr 99 kronor i höstas.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #57 skrivet: 29 jan-13 kl 18:52 »
Det fungerar utmärkt med en kupévärmare med termostat, som hänger säkert i en krok nära taket. Riktar värmaren så att den inte blåser på hönsens sovplatser. Använder bara värmaren när det är minusgrader ute. Håller med hjälp av termostaten +2 till +4 grader inne i hönshuset. För säkerhets skull har jag en värmeplatta under vattenautomaten, för att inte vattnet ska frysa. Lyfter ut värmaren när det är plus ute. Köpte värmaren på rea på Biltema förr 99 kronor i höstas.
Tyvärr är den inte godkänd, hönshus klassas som extremt brandfarliga. Börjar det brinna täcker inte försäkringen. Dessutom vill man ju inte riskera att ens höns brinner inne  :'(.

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #58 skrivet: 30 jan-13 kl 00:19 »
Precis vad jag väntade mig...

Jag har aldrig påstått att en kupévärmare är laglig i ett hönshus. Finns det någon som alltid följer alla lagar och regler? Jag känner i alla fall ingen. Man kan inte alltid ha både hängslen, livrem, fallskärm och dubbla kondomer... Om man använder lite sunt förnuft, el-utrustning som är avsedd för utomhusbruk och en känslig jordfelsbrytare, så är det ingen fara…

En kupévärmare är godkänd i en bil. Det är mer damm på golvet i min bil, än uppe vid taket i mitt hönshus. Ändå har jag ingen smutsig bil.

Hur många är det som har hundra procent lagliga elinstallationer i sina gamla stallar och uthus? Hur ofta kollar man att det inte är torrsprickor i isoleringen på elkablarna? Vem kollar att inte möss och råttor har gnagt på elkablarna i alla väggar, tak, skrymslen och vrår?

Har ni någon gång haft blixtnedslag nära era byggnader? Har det då kommit små blixtar ur vägguttagen? Har det skadat isoleringen på elkablarna någonstans?

Är ni säkra på att vägguttag, värmeplattor och värmelampor är placerade på ett lagligt sätt?

Använder ni skarvkablar eller förlängningskablar i uthus och hönshus?

Är ni säkra på att försäkringen gäller i era hönshus med gamla elkablar, elvärmeelement och allt annat?

Om det nu mot förmodan skulle börja brinna, så finns det väl viktigare och värdefullare saker än några höns...

Med eller utan kupévärmare, så blir det ändå ingen ersättning om det skulle börja brinna i ett hönshus. Försäkringsbolaget kommer garanterat att utnyttja sina mycket tänjbara "gummiparagrafer", för att inte betala ut någon ersättning. Men försäkringspremien vill dom gärna ha...

// S

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #59 skrivet: 30 jan-13 kl 06:26 »
Nu är det här ett öppet forum. Därför får man inte rekommendera saker som är olagliga utan att skriva att det är olagligt. Sedan gör folk naturligtvis som de vill, men informationen ska helst vara så korrekt som möjligt, så att de kan fatta ett informerat beslut.

Ditt hönshus ser ganska nytt ut, och du har nog ganska få höns. Men jag kan garantera att det är mer damm i taket på ditt hönshus än vad det är vid golvet i din bil. Jag har själv av brist på alternativ använt en kupévärmare i ett hönshus en kortare period. Den blev definitivt ganska dammig, trots att den stod skyddat och högt, och i ett angränsade utrymme - inte i samma rum som hönsen. I någon vecka går det nog bra utan att det är någon stor risk, min började lukta bränt hår efter 2 veckor  :-\.

Så numera håller jag på att ordna så att all elutrustning i alla uthus är godkänd, efterhand som jag hinner och har råd. Dels för att sova bättre på nätterna, dels för att det ändå behövdes bättre belysning, fler eluttag och bättre lösningar generellt sett.

Så de flesta följer nog inte alla regler, jag följer definitivt inte alltid reglerna. Men man måste känna till reglerna och deras bakgrund för att kunna fatta ett informerat beslut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare (1 dolda)
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser