Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmelampa eller ett säkert element i hönshuset?  (läst 37240 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Värmelampa eller ett säkert element i hönshuset?
« Svar #20 skrivet: 04 dec-12 kl 09:39 »
OM man bryter mot reglerna, så ska man åtminstone vara medveten om det. Och om att det troligen innebär att man inte får något från försäkringen.

OM man bryter mot reglerna så bör man vara noga med att plocka bort den värmare man använder när den inte behövs, och att rengöra den noga. Man bör särskilt skydda termostater från damm, och rengöra noga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

The Poacher

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 04 dec-12 kl 12:04 »
PET flaskor med varmvatten? Men tänk om man har ett jobb att gå till? Varmvattenflaskorna måste väl bytas stup i kvarten, det blir ett evigt rännande till hönshuset  ;).

rosita51

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 04 dec-12 kl 18:13 »
PET flaskor med varmvatten? Men tänk om man har ett jobb att gå till? Varmvattenflaskorna måste väl bytas stup i kvarten, det blir ett evigt rännande till hönshuset  ;).

Jag har 5 respektive 10 liters plastdunkar som jag fyller med hett vatten och lägger in hos hönsen på kvällen. De håller faktiskt sig varma ganska länge och håller frosten borta. Vid bara 2-5 minusgrader räcker dessa, men när det är - 7-15 brukar jag köra med en värmefläkt ett par timmar på kvällen i förrummet (då har jag nät i dörren så de får in värmen). Och även då räcker det med två dunkar hett vatten.   
MVH Rosita zon 1

Nina W

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 04 dec-12 kl 18:22 »
Jag har gjort en huva av ett gammalt liggunderlag som jag trär på vattenbehållaren och så sätter jag behållaren på ett sittunderlag. Då klarar det sig tills det är några minus ute än om luckan är öppen. På bland annat Högberga så kan man köpa en värmeplatta att sätta under vattenbehållaren. Men den blir för varm -vattnet blir ca 30 grader och dunstnar av. Jag kopplade plattan till en timer och så fick den vara på en stund varje timma -det funkade rätt bra. Men nu har den just gått sönder så jag funerar på en annan lösning.

flindra

• -
« Svar #24 skrivet: 04 dec-12 kl 19:47 »
Men den blir för varm -vattnet blir ca 30 grader och dunstnar av.

En värmeplatta med termostat borde ju inte ha det problemet?

Den jag köpte verkar inte ha såna problem i alla fall. Den kostade en slant, men den var värd priset! Köpte från http://se.lgprodukter.se/product.html/varmeplatta-for-vattenautomater?category_id=179

LasseDalom

• -
« Svar #25 skrivet: 05 dec-12 kl 08:45 »
Citat från: The Poacher

Tja, jag och min sambo har också jobb att gå till. Jag kom på idén för ett par vintrar sedan då vi hade - 32 gr här. Förbättrade tempen en hel för dem, ankorna la sig brevid dem. Hönsen fick dem under sittpinnarna.

Men sen är det ju den här saken. Det här forumet handlar om Självhushållning har jag fått för mig. Alltså man har hönsen för att kunna få ägg och kött, som en del av ens försörjning. I min värld så måste man i ett sådant fall även se till kostnaderna och tidsåtgången det kostar att ha hönsen. Att bygga lyxiösa hönshus, gjuta golv, köpa dyra grejor från högberga, dyrt värpfoder osv gör att den här hushållningsgrejen helt försvinner. Man kanske får en produktionskostnad på 10 :- / ägg, man lägger ner 2-3 timmars jobb om dagen i hönshuset. Då kallar jag det inte självhushållning utan ett husdjursintresse för välbeställda.

flindra

• -
« Svar #26 skrivet: 06 dec-12 kl 22:52 »
Jag har googlat halvt ihjäl mig, men jag kan inte hitta någon kamrörsradiator som har högre IP-klass än IP44.

Var köper man en kamrörsradiator med minst IP-klass 54 som alla pratar om är det lägsta för att det ska vara godkänt?  ???

Det enda jag hittar är denna, men den är ju inte sandfylld efter vad jag förstår?
http://www.nimaab.se/se/art/thermowarm-c-ip54.php

Torry

« Svar #27 skrivet: 07 dec-12 kl 18:12 »
http://www.frico.se/Documents/Documentation/Produktblad%20Kamr%C3%B6r_36182.pdf
typ 127 är sandfyllt och godkänt för brandfarliga rum
//Torry

flindra

• -
« Svar #28 skrivet: 07 dec-12 kl 19:17 »
http://www.frico.se/Documents/Documentation/Produktblad%20Kamr%C3%B6r_36182.pdf
typ 127 är sandfyllt och godkänt för brandfarliga rum
//Torry

Jag kanske läser helt fel, men det står ju IP44 överallt? För låg klassning i så fall.

johe71

« Svar #29 skrivet: 08 dec-12 kl 11:57 »
Jag kanske läser helt fel, men det står ju IP44 överallt? För låg klassning i så fall.

uppenbarligen så har reglerna ändrats... i utgåvan från 2005 står det "Elvärmeapparater som används i brandfarliga utrymmen måste vara godkända för detta" i den från 2011 står det "Elradiatorer som används i utrymmen med förhöjd brandrisk ”brandfarliga utrymmen”, som till exempel djurstall och foderberedning, måste vara godkända för detta, minst IP 54" så före 2011 så fanns inte ip-kravet...

Neon Knight

• -
« Svar #30 skrivet: 08 dec-12 kl 12:26 »
IMHO är det viktigare att inte hönsen brinner upp än vad man kan få ut på försäkringen.

flindra

• -
« Svar #31 skrivet: 08 dec-12 kl 13:08 »
I så fall finns det vad jag kan se bara en radiator på marknaden som är godkänd:
http://www.nimaab.se/se/art/thermowarm-c-ip54.php

Det klart att inte hönsen ska brinna upp, det är väl därför kraven finns.

Jogar

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 dec-12 kl 13:28 »
http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se/iboshop.cgi?showd23270!0,385759576219246,5092A0500E10
Funkar det?

flindra

• -
« Senast ändrad: 08 dec-12 kl 15:16 av flindra »

Björn

« Svar #34 skrivet: 10 dec-12 kl 17:34 »
Jag har bara bra erfarenhet av keramiklampa när det gäller att undvika att vattnet fryser. Fördelen med den lampan är att den endast avger värme - inget ljus. Lampan hänger över vattenbehållaren. Jag hade tidigare röd värmelampa med då kom mina ca 10 hönor aldrig i vila- det blev ju aldrig natt! Keramiklampa kan beställas från www.bole.nu och finns med lie olika wattstyrka.

flindra

• -
« Svar #35 skrivet: 11 dec-12 kl 10:35 »
Hur räknar man på elkostnad? Vet inte om detta är rätt sätt att räkna på, men i alla fall:

Radiator som drar 500 watt
500 watt = 0.5 kW per timme
1 kWh = 1 krona
Att ha elementet på i en timme = 50 öre
Per dygn = 12 kronor
Per månad = 360 kr

Radiator som drar 120 watt
120 watt = 12 öre i timmen = 2.88 kr/dygn = 86.40 kr/månad

Det finns ett element på http://www.esska.se som är på 120 watt. Det står att det är för att hålla ovanför fryspunkten. Kanske räcker ett sådant för att hålla frysfritt? Sök på "riro-fa" på esska.se för att få elementet, det funkar inte att länka.

flindra

• -
« Svar #36 skrivet: 11 dec-12 kl 13:03 »
Har försökt ta reda på info angående elåtgången och det verkar som att det som anges är maxeffekten. I så fall drar elementet mindre el om det inte är så kallt. Men om det blir riktigt kallt kan elementet brassa på mera om det är av ett högre watt-tal än ett lägre.

Så då har jag kommit fram till att jag ska ha ett med 500 watt. Till exempel det som heter "riro-a" på esska.se
Frågan är bara hur kallt det tänker vara i vinter, om det är värt investeringen...

flindra

• -
« Svar #37 skrivet: 14 dec-12 kl 14:27 »
Nu är jag trött på att plocka in frysta ägg, hönsen har det bra och är pigga och glada, men det blir ett evigt rännande in och ut för att plocka ägg innan de hinner frysa. Har beställt det där elementet från Nima.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 14 dec-12 kl 14:40 »

Nu är jag trött på att plocka in frysta ägg, hönsen har det bra och är pigga och glada, men det blir ett evigt rännande in och ut för att plocka ägg innan de hinner frysa. Har beställt det där elementet från Nima.

Då ska jag kanske vara tacksam att mina inte hunnit börja värpa ännu då. ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 14 dec-12 kl 15:30 »
Det kan är väl alltid väl värt sitt pris att ha en god djurhållning.
Blir så less på att läsa att det gick ju bra förr utan värme till djuren.
Jaha då behöver  man väl inte mobiltelefon och dator heller.
Det gick ju bra på min tid ,
med bara kallvatten och torrklosett i källaren.
Låt djuren ha det gött .

« Senast ändrad: 14 dec-12 kl 15:32 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
von tratt, Okulärbesiktning av Byrålåda, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser