Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snö på ryggen  (läst 1101 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Snö på ryggen
« skrivet: 02 dec-12 kl 16:35 »
Jag har 6 dvärggetter och två Åsenfår som bor tillsammans med getterna. Getterna bestämmer och jag är lite osäker på om fåren vågar gå in under tak och lägga sig. Nu när första snön kom så ligger de en bit i från huset och har ett lager snö på ryggen. Syns inte på dem att de fryser. När jag matar dem så äter de tätt ihop allesammans även fåren tränger sig fram. Kan det vara så att de helt enkelt inte vill ligga under tak? Eller borde jag byta hage till dem så de får vara ifred. Ser inte att getterna har varit dumma mot dem eller så utan fåren går alltid undan.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Snö på ryggen
« Svar #1 skrivet: 02 dec-12 kl 17:16 »
snö, på ryggen tyder på att pälsen/ullen isolerar så bra att värmen från djuren in inte smälter och då mår dom bra och fryser inte.

Hade dom varit hästar hade jag känt på örat är det varmt så mår djuret bra och är inte för kallt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 dec-12 kl 13:37 »
Mina gutetackor är aldrig inne, även om de har tillgång till en ligghall. Har de snöat mycket så ser man inte dem förrens de reser på sig och man ser ett svart huvud sticka fram ur allt det vita. Men om du är rädd för att de inte får gå in hade jag flyttat på getterna en kort period och testat och sett om fåren gått i och lagt sig.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 03 dec-12 kl 20:19 »
I kväll tyckte jag att de låg precis innanför taket. Har ett "hus" med tre väggar och tak så "dörren" är ju ganska bred. Men snön ligger kvar på ryggen. Kände på öronen och de känns inte alls speciellt kalla, bara svala liksom. Getterna har ju en förmåga att skaka/rista av sig snön hela tiden. På fåren fäster den ju bättre. Kan de ha det så hela vintern? Men bostaden alltså?
/ Jennie
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser