Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal snöskoter som går kasst  (läst 7218 gånger)

Halte

• Gäst
Gammal snöskoter som går kasst
« skrivet: 02 dec-12 kl 10:51 »
Har en gammal Aktiv Blå med Sachs-motor som går kasst som fasen.. Hade den igång för ett par år sedan och då gick den. Nyss när jag skulle starta den fick jag köra den på startgas i flera minuter först och sedan fick jag dutta med choken under körning för att den skulle orka framåt. När jag köry ett tag funkade den utan choke men bara några minuter (och på fullgas) sedan blev det en förgasarsmäll och så dog den och går nu inte få igång igen ens med stargasen.. Droppar soppa ur insuget också

Några ideer?

Om inte så är den till salu för den händige.. Roligt (när sen funkar) gammalt nostalgiåk från -76.. Helt nya drivmattor på den, borde funka bra som arbetshäst om man får fart på den ordentligt.
« Senast ändrad: 02 dec-12 kl 10:54 av Halte »

finne-robin

• -
SV: Gammal snöskoter som går kasst
« Svar #1 skrivet: 02 dec-12 kl 11:05 »
gammal bensin?

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-12 kl 11:06 »
gammal bensin?
Kan det nog vara.. Jag gissar att den tankades senaste gången för ca 10 år sen
Men den borde ju hoppa igång igen på startgasen

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-12 kl 11:36 »
Gnista?
om den  startar igen och går kasst kan du ju prova att spraya startgas runt vevaxeln där variatorn sitter. Ändrar den gång då så är axeltätningen kass och behöver bytas då den annars tar in luft där. Prova att städa ur förgasaren, det brukar bildas små kristaller när dagens bensin dunstar bort, brukar få rengöra gasaren på pappsens snöslunga typ vartannat år.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 dec-12 kl 12:18 »
Ingen gnista... Verkar inte vara tändstiftet, fick inget utslag när jag mätte samtidigt som jag drog i startsnöret.. Märkligt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 02 dec-12 kl 16:27 »
När det gäller tändningsproblemet så skulle jag i första hand prova att göra ren brytarna. Det är fullt normalt att det blir en isolerande beläggning på dem när en sån där motor har stått oanvänd i flera år, och ännu värre om dessutom vevaxeltätningen har läckt så det är oljigt innanför svänghjulet.

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 dec-12 kl 16:35 »
Men kan det komma helt plötsligt under färd alltså?

Jag misslyckades förra året med att få loss svänghjulet.. :) så jag vill verkligen utesluta alla andra felkällor innan..

Bild på åbäket bifogas för hugade spekulanter.. :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 02 dec-12 kl 18:20 »
Det kan nog hända. Oljeavlagringar som bränner fast när motorn har gått ett tag.
Finns det inte öppningar i svänghjulet så det går att komma åt brytarna med svänghjulet på plats?
Jag har för mig meningen är att man ska använda en speciell svänghjulsavdragare (likadan som till gamla mopeder) för de där Sachsmotorerna.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 dec-12 kl 21:35 »
Fn en sån vill jag ha,fast min kära fru har gett mig inköpsstopp på allt som inte är absolut nödvändigt.
Hon tycker att jag har nog med leksaker nu.
Hoppas du får fart på den.
Mvh anders

statustrött

« Svar #9 skrivet: 02 dec-12 kl 21:58 »
 Jag har haft några gamla motorer som inte fungerat och då har det varit kondensatorn som varit felet.
 Svänghjulsavdragaren till sachs såg ut lite som en kyrkklocka invändig gäng på avdragaren.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 dec-12 kl 23:04 »
Jag har haft några gamla motorer som inte fungerat och då har det varit kondensatorn som varit felet.
 Svänghjulsavdragaren till sachs såg ut lite som en kyrkklocka invändig gäng på avdragaren.
Nja, invändiga gängan satt ju i svänghjulet, så det var utvändig gänga på avdragaren, ca. 20-25mm i diameter. Och så en skruv, ca. M10 som man skruvade in och som tryckte mot axeln och drog lös svänghjulet. Jag har en liggande någonstans men det är väll nästan femton år sedan jag använde den senast

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 dec-12 kl 23:06 »
Så här ser de ut på bild:

statustrött

« Svar #12 skrivet: 03 dec-12 kl 07:07 »
 Titta en bit ner på den här sidan        http://snoskroters.forum24.se/snoskroters-about420.html

så finns en bild på en hemgjord avdragare för svänghjulet.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 03 dec-12 kl 23:40 »
Jag tror på Torbjörn.. Brytarspetsarna.  Om du inte har en magnetfil så prova med en  bit smärjelduk och nöta bort en del erj. Kolla med ett annat tändstift, nödstopp, tändningslås.... En riktig kultskoter du har.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 05 dec-12 kl 22:00 »
Idag ringde min bror och undrade om vi inte skulle ta o köpa oss en skoter då kom jag att tänka på din.

Är den fortfarande till salu?och vad står det på prislappen isåfall.

Mvh anders

Barvestad

• Öland
« Svar #15 skrivet: 22 feb-13 kl 19:31 »
Jag behöver en sån! Någon som har en och kan avvara den?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 feb-13 kl 19:39 »
Jag behöver en sån! Någon som har en och kan avvara den?
Om ja ser rätt nu så kan du göra en sådan av ett vattenledningsrör med sådan gänga  och en grov bricka eller järn upptill meden fast svetsad mutter  som du haren bult av lämplig längd  . Hoppas det blev begripligt

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 feb-13 kl 19:58 »
Är det till damma modell av skoter som min?
Jag byggde en egen som inte gängades på centrumtappen.. den hsde sådan specialgänga att jag inte kunde hitta något som passade. . Men som sagt, är den lika dan som min kan jag beskriva lite närmare hur jag gjorde

blizzard

« Svar #18 skrivet: 22 feb-13 kl 20:19 »
Jag skulle börja med att byta ut bensinen,det räcker med att den står en sommar så kan den vara oantändlig,den är alltså helt världelös.Byt.
Sådan bensin brinner inte i en burk ens med hjälp av en tändsticka... :'(
Aktiven på bild har nog inte heller någon primer,dvs manuell primer pump som pumpar fram bränsle till förgasaren,det innebär att du måste själv se till att få bort ALL gammal bensin i slangar,förgasare och så vidare.En del gammla skotrar har en slangblåsa på bränsleslangen som går från tanken till förgasaren,då kan man pumpa ut den gamla bensinen med den.
Sedan undar jag ang gnistan,hur mätte du det att den inte hade gnista?

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 feb-13 kl 20:34 »
För min del är det avklarat. . Det var en kabel från brytarspetsarna son skavts av mot tändspolen.
Ska bara fp en polare att hjälpa mig få cylindern över kolven igen så ska det nog bara vara att ge sig ut och gasa

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser