En sak som är säker: höns tänker inte som människor "här är ljust och fräscht och modernt - det här blir topp!"

Nej dom har sin egen inredningsstil verkar det som. Min lilla erfarenhet från vår egen flock men framförallt vad jag läst i trådar och bloggar är att höns inte är överförtjusta i förändring. Städar man och gör fint i hönshuset - ja dom kan man ge sig på att de skeptiskt kikar igenom varenda förändring, inte slänger sig in i förtjusning. Nu när kylan kom ställde jag t ex in en liten kruka med uttjänt jord. Hönsen älskade det och trängde sig ner, sprättade ut jorden och badade. Under tiden snickrade jag ihop en hel stor låda av formplyfa som alla kunde få plats i. Fyllde med uttjänt jord - men de har knappt rört den...
Jag skulle ge det hela lite tid. Kasta in lite rolig mat (majs, ris, torkade nässlor, hö osv) så de har lite att göra så kommer de nog snart boa in sig. Vad är det förresten för pinnar du har? Vi kör grenar utifrån som vi byter då och då - vi hade tur, de satte sig direkt på dem när dom kom. Våra Ölandshöns har lägsta pinnen på ca 1.20 och det är inget problem - de flyger bra men klumpigt. Lycka till!