Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur talar jag förstånd med baggen?  (läst 3329 gånger)

Syster Yster

Hur talar jag förstånd med baggen?
« skrivet: 28 nov-12 kl 22:45 »
Jag har en bagge (gotlandsfår) som är född i år som går med sina fyra tackor och han har hittills varit väldigt snäll och rar.  Jag har försökt att inte hålla på att gulla med honom, så att han inte skall bli buffig.  Detta har inte heller varit ett problem.

Nu har han dock börjat testa lite, hur långt han kan gå.  Häromdagen när jag var inne och matade dem, så bet han till exempel tag lite i  mina byxor. Instinktivt slog jag ut med handen och drog åt mig benet, och då ville han stångas såklart.

Jag har också märkt att han gärna följer efter de minsta barnen när de är i hagen. Han har inte gett sig på dem, men man ser att han kollar läget.

Min fråga är nu då hur jag skall göra för att tillrättavisa honom när han försöker sig på någon dumhet.  Jag vill ju hitta ett sätt som inte med en gång triggar honom till att stångas. För är han väl igång med det, så lär han väl fortsätta.

Jag inser att en smäll på huvudet kanske inte är rätt väg att gå, eftersom han då vill smälla tillbaka. Men vad kan jag göra istället? Putta honom i sidan? Jag hade en tanke om att man kanske skulle ta tag i honom och lägga honom ner, som man gör när man klipper, bara för att föreslå att det är jag som bestämmer. Eller hur gör man på bästa sätt? ???

JBF

• Småland
SV: Hur talar jag förstånd med baggen?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-12 kl 23:01 »
Mitt tips är att i möjligaste mån ignorera honom när du rör dig i flocken (men givetvis måste du ha ett öga på honom) Ta med en kvist eller ett litet spö. Stångar han till dig eller gör ett försök så rappa till honom över mulen. Rejält.

Passa barnen för det kan gå riktigt illa om han stångar dem.

Jag hanterar mina baggar så lite som möjligt. De kommer alltid fram till mig men jag kelar aldrig med dem. Följer någon av dem efter mig på ett lite för osunt sätt brukar jag stanna och stampa till bestämt i marken. Reagerar de inte på det så vänder jag mig om mot dem och stampar till igen. De brukar alltid vända bort då.

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

mulleberga

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 nov-12 kl 23:09 »
Håller med föregående, d.v.s. har en granruska med......vill han göra ansats till att stångas då viftar jag till med denna. Är de i hagen och baggen vill stångas då försöker jag dra mig till eltrådsgrinden och då han kommer mot mig får han en elstöt av handtaget. Båda delar han fungerat bra hos mig. Lycka till!!
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

valleomia

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 29 nov-12 kl 02:08 »
Oj.. Inser att jag kanske gör lite fel ute i fårhagen nu när jag läser detta.. Är helt ny som fårägare aldrig ens haft någon i släkt eller umgänge som haft får och jag gullar med min bagge,,  :-\ är det risk att han blir "bråkig" om jag gör som nu dvs sitter i lösdriften och kliar dem osv? Baggen är väldigt kelen och sällskaplig och han är framförallt i dagsläget otroligt snäll . /Mia
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 29 nov-12 kl 06:09 »
Jag "gullar" också jättemycket med min bagge, i somras så hade han en period då han testade mig och då la jag helt enkelt ner honom på rygg (lyfte upp frambenen också försökte han komma loss och hamnade på rygg) där höll jag honom ett tag.

Nu är han jättegosig och om han äns tänker tanken stångas gå hår jag emot honom och då går han hundan som om "du såg väll inte det där" men barn får aldrig vara i hagen utan att han är kopplad, det är ren säkerhet får att inget ska hända. Nu har jag en väldigt liten flock som är till för att jag ska kela med den  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

AnnaM72

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-12 kl 09:01 »
När min bagge (nu 1,5 år) visade stångningstendenser i samband m fodring (i våras) satte jag ett halsband på honom, så att jag kan ta tag i det och styra bort honom om jag blir osäker på honom. Han slutade helt m stångningsförsöken efter det.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #6 skrivet: 29 nov-12 kl 09:57 »
Min erfarenhet är också att det bästa är att ignorera men med ögon i nacken. Jag tror det är svårt att lära av en bagge som börjat stångas.
Att försöka lägga ner honom som en hund i syfte att "ta tillbaka kommandot" tror jag inte heller på. Baggar har inte samma sociala språk som en hund som visar undserkastelse genom att lägga sig och blotta strupen. Jag tror alltså inte att han uppfattar det som underkastelse på samma sätt som en hund.
Om han gör utfall och kommer riktigt nära har jag ibland gett honom en lavett, handflatan mot sidan av huvudet, för att värja mig. Han uppfattar inte det som en stångning utan kommer av sig.

Lycka till med honom!
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 29 nov-12 kl 10:01 »
Att försöka lägga ner honom som en hund i syfte att "ta tillbaka kommandot" tror jag inte heller på. Baggar har inte samma sociala språk som en hund som visar undserkastelse genom att lägga sig och blotta strupen. Jag tror alltså inte att han uppfattar det som underkastelse på samma sätt som en hund.

Om man spinner vidare på det... Hur visar en bagge underkastelse? Hur ska man göra med honom för att han ska känna sig underlägsen?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 29 nov-12 kl 10:20 »
Jag växte upp med får, vi hade en liten ridpiska med så om baggen kom för å stångas höll vi upp den, stannade han inte fick han ett rapp över mulen (i pannan är ju ingen mening att slå), funkade varje gång och de slutade att stångas tillslut och skulle någon tänka tanken så räckte det med att höja handen för att de skulle komma på andra tankar  ;), Den sista vi hade blev 11 år och jättekelig men en  >:D när han åt havre så vi slutade ge baggarna havre och då blev de lugnare...

hallstabonden

« Svar #9 skrivet: 29 nov-12 kl 10:47 »
Själv har jag en rejäl Oxford Down bagge nu.5-6 år gammal,väger gladeligen runt 140kilo!!föregående ägare gullade jämt med honom,likaså jag.Han är tam och snäll som en hund.Vill bli kliad varje dag på halsen och inne i öronen!!själv anser jag att man skall tämja dom som en hund,likaså min förra texelbagge Ragnar!Honom hade jag sedan "lammben" honom uppfostrade jag på samma sätt.Litade till 100% på honom.Min son som då var 8-10år kunde obehindrat hantera honom,gick tom i koppel med honom.Men detta är min åsikt.Har även åsikten att en snäll tam bagge som litar på dej,han har ingen anledning att stånga dej heller.Men detta är helt min åsikt.Fungerar här!!Hade jag en opålitlig bagge,ja då blir  det 22:an direkt!!

Fårtokig

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 nov-12 kl 11:23 »
Hej!
Tror man får utgå från just vad som verkar passa sin bagge. Vår texelbagge är som en hund. Litar på honom så bra som man kan på ett djur. Vår suffolkbland bagge däremot följer lömskt efter mig (men aldrig maken!) i stallen. Märker han att jag går  undan tar han sats! Går jag däremot rakt mot honom eller smäller till med min handske över mulen så slutar han. Våra barn är aldrig ensamma inne hos några får.
Magda

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 29 nov-12 kl 11:28 »
Jag håller med Hallstabonden :)
Mina baggar hanterar jag mycket, gosar och lär dom att gå i koppel utan trams.
Under alla år med många baggar (har en förmåga att fästa mig vid dom så dom blir kvar i min baggflock tills dom blir för gamla), så har jag haft 1 som varit dum, och det märktes redan när han var liten egentligen. Han var ett flasklamm som kom med på köpet när jag köpte mina första tackor.
 Kanske är det så att "halvtama" baggar blir stångiga, men riktigt tama och "hanterade" baggar blir trevliga?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

valleomia

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 29 nov-12 kl 14:08 »
Då tänker jag nog fortsätta att sitta och gosa inne hos fåren men visst nog är man lite uppmärksam och jag tillåter inte lillan att vara där inne i lösdriften, hon får nöja sig med att vara i staketdelen där vi kan fodra utan att gå in till dem.. Jag har dock en tacka som kan vara lite småstökig och naffsig av sig men inte rent otrevlig. Henne fyar jag som en "hundvalp" med samma beteende..
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

mulleberga

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 nov-12 kl 18:45 »
Vår Oxford Down bagge är 1,5år väger ca:110kg, vill gärna bli kliad o är social. När tackorna brunstar ser han nog oss som rivaler och det är då han vill stångas........det är då granruskan är bra att ta till. Jag tror inte att man ska lita helt på en bagge oavsett hur snäll han är.
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 29 nov-12 kl 19:31 »
Ju längre jag hållit på med får, ju mer respekt har jag fått för baggarna. Jag har fått en rejäl lårkaka en gång och en gång var det en bagge som stångade mig i huvudet, när jag böjde mig ner mot en vattenspann. Jag såg stjärnor  :o :-[ Honom satte jag en bjällra på.
Den värsta var baggen förra året, för han tog aldrig sats, så man märkte aldrig när han var på gång :-[ Han gick bara upp på bakbenen och sen tjongade neråt. Annars kan man ju se att när de backar, så vet man att de kommer sen ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #15 skrivet: 29 nov-12 kl 19:39 »
Om man spinner vidare på det... Hur visar en bagge underkastelse? Hur ska man göra med honom för att han ska känna sig underlägsen?

Har också funderat på det. Jag tro dem försöker utöver dominans över varandra med att hoppa på varandra bland annat.  Så om jag börja känna mig osäkert eller tycker att någon (ung) bagge är stökig då går jag runt dem och ställer mig gränsle över dem och håller i dem med händerna är dem tillräckligt små / lätt så lyfter jag upp frambenen också. Går ju bra med Allmogefår fast man får akta hornen ;-) Dem brukar lugnar sig då.
Försöker överhuvudtaget numera att vänja dem att jag kan stå gränsle och klappar, pysslar, kolla. Tycker det är ett bra sätt att undviker att stå framför dem, alltid sidan eller bakom särskild om jag ska gå på huk.

Jag klappar, kliar dem oftast över ryggen då blir dem så glad och viftar med svansen :-)

Syster Yster

« Svar #16 skrivet: 29 nov-12 kl 20:49 »
Oj, tack för alla svar! :)

Jag lutar nog åt att försöka ignorera och ta till en "mulsmäll" om han kommer när och prövar att stångas. Barnen har fått order om att hålla sig ute ur hagen. Lite synd, för de gillar att gå och gosa med tackorna.

Idag och igår visade baggen inget intresse för mig alls (utan istället för maten). Funderar ändå på att ta bort honom från tackorna när det skall börja lammas i vår. Vill ju att jag och ungarna skall kunna röra oss inne i fårhuset/hagen utan att behöva ha ögon i nacken...

W. B

• Danmark
« Svar #17 skrivet: 29 nov-12 kl 21:13 »
Hej!
Tror man får utgå från just vad som verkar passa sin bagge. Vår texelbagge är som en hund. Litar på honom så bra som man kan på ett djur. Vår suffolkbland bagge däremot följer lömskt efter mig (men aldrig maken!) i stallen. Märker han att jag går  undan tar han sats! Går jag däremot rakt mot honom eller smäller till med min handske över mulen så slutar han. Våra barn är aldrig ensamma inne hos några får.
Magda

En blivande rädd koägare undrar om handskklapp på mulen är bättre än hårda handflator på länden. Kossor har noll respekt för mig.  :(   
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser