Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  braskamin?  (läst 958 gånger)

Mamma

braskamin?
« skrivet: 28 nov-12 kl 22:41 »
Ja, här kommer antar jag en verkligen dum fråga, hur tar man hand om en braskamin? ::)
Jag ska flytta till ett väldigt litet hus som ska värmas med braskamin.
Vad behöver jag tänka på, vad använder man till den förutom ved?
Jag har små barn i huset också, hur kan jag skydda de från att skada sig med den? Grind annat, var ifrån köper man den?

Alla tips är välkomna

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: braskamin?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-12 kl 22:53 »
Som regel ingenting annat än ved. Men du bör förstås se till att veden är i lagom dimension för kaminens storlek. Och så behövs såklart en del lättantändligt material (gamla tidningar, pappförpackningar, näver etc) att tända med.
Om det finns en instruktionsbok för kaminen (om inte annat så går det säkert att hitta på nätet bara du vet kaminens fabrikat och typbeteckning) så är en bra början att göra som det står i den, och med tiden när du får erfarenhet av hur eldstaden uppför sig så kan du anpassa dina eldningsmetoder till verkligheten. Det tar alltid ett eller ett par år innan man är riktigt överens med en kamin, vedspis eller vedpanna även om man är van vid vedeldning sedan tidigare.

Det brukar inte vara några större svårigheter att lära småbarn att lämna en eldstad i fred. Om det behövs grindar och galler, vilket jag inte tror, så löser man det på precis samma sätt som på andra ställen där man vill blockera vägen för ungar. Om man inte bryr sig så mycket om uteseendet så är kompostgaller utmärkta att bygga ihop någonting av, annars finns det ju många färdiga lösningar som egentligen är tänkta för att skärma av trappor och sånt, på alla prylförsäljande ställen (Biltema, Rusta, Clas Ohlson osv).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 28 nov-12 kl 23:06 »
Har aldrig hört talas om någon som hägnat in sin eldstad men prylförsäljarna har säkert något för det också. Har heller aldrig hört talas om ungar som inte lärt sig umgås varligt med kaminer eller köxspisar heller. Det ligger lixom i sakens natur............ ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-12 kl 23:19 »
"Bränt barn skyr elden"

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser