Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor i hönshuset  (läst 12242 gånger)

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Råttor i hönshuset
« Svar #20 skrivet: 29 nov-12 kl 21:13 »
Citera
Skulle hönsen vara så pass smarta så de lär sig att trampa på skivan?

Jess!
Höns är faktiskt ganska smarta, men man måste lära dom lite i taget, de klurar inte ut det helt själva.
Stora råttor kanske kan få upp luckan, vet inte hur tung den är.
Den i metall kanske funkar bättre.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 29 nov-12 kl 22:22 »
Var noga med att inte fånga för många råttor så att du påverkar återväxten för mycket. Med ett lagom uttag av råttor så kommer råttstammen hålla sig tillräcklig stark så att du kan bedriva råttjakt året runt. Tar du för många råttor samtidigt så kommer det ta några månader innan stammen återhämta sig.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #22 skrivet: 30 nov-12 kl 10:52 »
Här skulle nog en eventuell råttstam få flytta för att överleva  ;D

Det finns andra ställen att bo på...  Jobbar med min Musstam .. de verkar trivas utmärkt och ger lite extra protein framför allt till hundarna som gärna käkar upp dom om de får tag på någon..  :P

Mitt uttag verkar dock inte påverka stammens storlek nämnvärt  ::) får testa att utöka det något....
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

skogsbonne

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 30 nov-12 kl 15:59 »
Var noga med att inte fånga för många råttor så att du påverkar återväxten för mycket. Med ett lagom uttag av råttor så kommer råttstammen hålla sig tillräcklig stark så att du kan bedriva råttjakt året runt. Tar du för många råttor samtidigt så kommer det ta några månader innan stammen återhämta sig.

det är ju bara bra om råttorna blir borta det är ju därför man sätter upp fällor....

Znibban

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 30 nov-12 kl 16:42 »
Ursäkta att jag bara rusar i så här - utan att läsa igenom vad alla skrivit. Ville bara tipsa om Illerbajs, det ska vara mycket effektivt att lägga ut lite här och var, det gillar varken möss eller råttor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 30 nov-12 kl 17:18 »
Jag packar o säljer illerbajs året runt till dom som vill skrämma bort råttorna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skogsbonne

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 30 nov-12 kl 18:22 »
Har ni råttor eller är det vanliga möss?

Krågedal

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 02 dec-12 kl 09:43 »
Har sett en film från England om Hundrasen  Jack russel som fångade råttor....Har du någon som har  någon tuff terrier? såg på filmen  att de bara döda dem! Lycka till....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

fräsen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 dec-12 kl 10:52 »
Burfällan från Granngården är suverän, vi har haft våran i 8-10 år.
Jag brukar "ladda" den med kycklingfoder som tydligen är mums för råttor.
Har man tur sitter det 4-5 st där varje morgon :)
Lägger dessutom ut giftet "tomcat" när plågan blir för stor.
Att vi har 2 katter påverkar inte populationen ett dugg tyvärr. Visst, en o annan tar de men när råttorna invaderar kan det var 50-60 på en gång.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #29 skrivet: 08 dec-12 kl 11:59 »
Får väl införskaffa en sådan fälla kanske...men hur har du död på dem sedan. dränker du dem eller?
Råttgift TOMCAT, ok, är du inte orolig för dina katter, att de ska käka förgiftade rådisar?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Xoot

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 08 dec-12 kl 18:13 »
Valfritt luftgevär eller luftpistol som hittas på Blocket eller butiker liknande Jula.
Man vill ju inte ta till hagel för bara en styck.. Så luftgevär funkar kanon när man har ett monster i levandefångst.

Kapacitet? Har smällt däck till fyrhjulingen då skottet vandrat igenom en normalstor råtta.

Dränka en råtta är lite synd.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 08 dec-12 kl 21:47 »
hur kan du ha skjutit genom ett 4 hjuling däck med ett luft gevär? för oss så studsar kulorna på plast flaskor

Xoot

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 dec-12 kl 21:53 »
hur kan du ha skjutit genom ett 4 hjuling däck med ett luft gevär? för oss så studsar kulorna på plast flaskor

Då har du ett kasst luftgevär som laddas med för klent lufttryck eller så har packningarna torkat. :)
Ett däck med 0,1kilo i tryck håller inte så mycket motstånd så kulan glider in fint om man bara träffar.

fräsen

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 08 dec-12 kl 22:46 »
Får väl införskaffa en sådan fälla kanske...men hur har du död på dem sedan. dränker du dem eller?
Råttgift TOMCAT, ok, är du inte orolig för dina katter, att de ska käka förgiftade rådisar?

Jag dränker råttorna, använder en stor plasttunna fylld med vatten.
Visst är det grymt, men o andra sidan borde råttorna hållt sig i skogen  >:D

Katter äter inte förgiftade råttor, har jag fått höra. Å andra sidan lär ju inte katten orka äta tillräckligt många förgiftade råttor för att själv få i sig tillräckligt med gift.
Iaf, jag har använt gift i 12 år och aldrig märkt ngn påverkan på katter.

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #34 skrivet: 08 dec-12 kl 22:52 »
Jag vet inte att jag skulle våga skriva under på att katter inte äter förgiftade råttor. Har förlorat en katt till råttgiftet och av familjens då två taxar dog den ena. Den andra klarade sig med ett antal dagar på djursjukhus. Vad jag vet åt de av de förgiftade råttorna och inte giftet direkt.
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

tinna.m

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 08 dec-12 kl 23:20 »
Jag dränker råttorna, använder en stor plasttunna fylld med vatten.
Det är olagligt eftersom det är plågsamt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #36 skrivet: 09 dec-12 kl 00:31 »
Skulle det vara plågsamt att dränka dem... Måste säga att jag inte tar alltför stor hänsyn där. Att skjuta vilket djur det vara månde med luftbössa kan däremot vara förbannat plågsamt , då det är väldigt lätt att bara skadeskjuta . Har tippfällor två stycken med glykolblandat vatten , men de går ju inte i dem. I höstas ficka jag tio stycken däri på ett par dar. Man sen jag vittjat dem så har det varit tomt där , tyvärr. Jag har läst alla möjliga tips på vad som är "bäst" att agna med. Men är inte råttor vanedjur , som oss alla. De vill väl ha vad de är vana att äta?!
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Znibban

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 09 dec-12 kl 04:30 »
I höstas ficka jag tio stycken däri på ett par dar. Man sen jag vittjat dem så har det varit tomt där , tyvärr.

Det lär vara så att råttor är fruktansvärt beräknande. De släpper fram unga individer för att testa om det är säkert. Det kan ju förklara att de inte gått i fällan en gång till! Det är väl inte för intet att råttorna utgör problem i alla städer.
VIdare sägs det att om en katt äter en förgiftad råtta/mus så är giftet redan "förbrukat" kanske är det så att katterna inte äter av maginnehållet  ???
På vår gård får vi lägga ut gift i "hus" överallt. Det finns ju smarta "hus" som har så små ingångshål att en hund eller katt kan ta sig in.
Det värsta med att lägga gift är att sedan får man leva med stanken av död mus/råtta innan den torkat in, för de är ju hopplösa att hitta. De kryper in under allt möjligt och man får riva upp halva huset för att hittta dem.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #38 skrivet: 09 dec-12 kl 10:04 »
Här skulle det inte vara något problem med att några andra än råttorna kommer åt betstationerna. De hålls under hönshuset där ingen annan kommer in heller...F*n vad det här är otrevligt! Jag menar att välja hur jag ska göra...jag vill ju inte riskera min älskade katt.  ???

fräsen

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 09 dec-12 kl 18:08 »
Här skulle det inte vara något problem med att några andra än råttorna kommer åt betstationerna. De hålls under hönshuset där ingen annan kommer in heller...F*n vad det här är otrevligt! Jag menar att välja hur jag ska göra...jag vill ju inte riskera min älskade katt.  ???

då är ju levande fångstfällan idealiskt.
Men jag har haft katt och råttgift i 12 år, hittils har inget hänt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser