Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur var det nu igen med krossad säd/hel säd, vad är bäst?  (läst 8113 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Hur var det nu igen med krossad säd/hel säd, vad är bäst?
« Svar #20 skrivet: 26 nov-12 kl 20:41 »
Jag menar "klämd" eller "krossad"  havre/vete/korn. Ej behandlad med något. Hur var det med tillskottsvitaminer.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #21 skrivet: 28 nov-12 kl 10:37 »
Men varför köper ni krossad överhuvudtaget? Höns kan ju mala/krossa det själv.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 28 nov-12 kl 11:49 »
Den krossade "håller" längre än en vecka.. men..
Viaminer och energi innehåll börjar att minska.. Så men kan säga att den blir lite mindre bra  ;)

Det finns inget som säger att krossad säd har lättare att få mögelangrepp..
Rätt lagrad så härsknar inte fettet..

Men som sagt .. näringsvärde och energiinnehåll i tre månader "gammal" krossad säd är lägre än i "nykrossad" eller hel säd.. så man kan få öka givan något. (hur många procent har jag ingen aning om..)

Hur skulle näringsinnehållet kunna minska vid lagring under några månader, protein, kolhydrater och fett i foder är ju förhållandevis lagringsstabilt. Att vitaminerna minskar en del är ju känt men då pratar vi ju om 10-12 månader.

Problemet med just krossningen är att man släpper in en massa syre i säden vilket främjar tillväxten av mögel och då blir fodret både sämre och dessutom farligt  ::)
Speciellt för höns eftersom dom är känsliga för just mögel.

Raggarbonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #23 skrivet: 22 jan-13 kl 00:12 »
Så nu drar jag upp ämnet igen,

om jag inte bara vill ge värp opti till hönsen , ska jag då köpa säd som inte är krossad?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 22 jan-13 kl 07:21 »
Så nu drar jag upp ämnet igen,

om jag inte bara vill ge värp opti till hönsen , ska jag då köpa säd som inte är krossad?
Ja. Hel säd är det bästa till hönsen. Till växande djur har vete bäst näringsinnehåll, annars kan man blanda beroende på tillgång och vad man gillar, vete, havre, korn.

Finns ingen anledning att ge krossat spannmål till höns, det är dyrare och håller kortare tid. Och hönsen krossar säden själva i muskelmagen, så de får ut näringsvärdet optimalt på det sättet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #25 skrivet: 22 jan-13 kl 08:14 »
Nu köper jag ju krossad bland säd i alla fall, jag har ju blandade grupper med vuxna och pyttesmå kycklingar och allt däremellan. Kan ungdjuren också äta hel säd fast de är så små??
I så fall kanske jag ska ta och köpa korn, vete och havre för sig och ge i olika skålar istället.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 22 jan-13 kl 13:18 »
Från de är typ 4-5 veckor brukar mina äta en del helsäd. Innan dess ger jag dem bara startfoder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #27 skrivet: 24 jan-13 kl 15:19 »
Jag tyckte också att det känndes dyrt men sist jag hämtade så sa han 3 kr/kilot för krossad, vet ej vad han tar för helsäd som jag siktar på att köpa nästa gång då, det är ju lika bra eller bättre som jag uppfattar det.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #28 skrivet: 30 jan-13 kl 17:42 »
Tack då ska jag försöka få tag på billig säd och blanda ut med .

Föresten !!! Kan jag blanda ut med typ enbart ett alternativ av vete , korn osv. eller ska det helst vara lite av varje?

Tänkte om jag bara kan få tag på billig vete och blanda ut med värp optin , gör det något ???

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 30 jan-13 kl 17:49 »
Föresten !!! Kan jag blanda ut med typ enbart ett alternativ av vete , korn osv. eller ska det helst vara lite av varje?

Tänkte om jag bara kan få tag på billig vete och blanda ut med värp optin , gör det något ???
Jag använder av och till enbart vete, ibland en blandning av vete, korn och havre, ibland bara korn och havre. Mina äter bättre av vete, det blir mer spill av de andra sädesslagen.

robban

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 31 jan-13 kl 14:13 »
AnGu: Jag köper hel havre och kornkross på Bygg och Foder i kvarnby.(sök på nätet,öppettider o adress)
Kostar 125/135 för 40kg,lite skillnad mot granngården.De har även hö och strö!
Mina får havre,korn och matrester,skämmer även bort dem med konservmajs  ;) köper storburk på citygross,morötter o div grönsaker.
Kommer aldrig mer att köpa färdigblandat dyrt foder,de mår kanon och gulorna är riktigt gula.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 3 användare (1 dolda)
sökaren men hur, mess59

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser