Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kråkbär, den bortglömde?  (läst 3033 gånger)

Ilmatar

  • Inlägg: 8
  • stigen må lång och kurvig vara - men fram vill jag
Kråkbär, den bortglömde?
« skrivet: 07 jan-07 kl 21:15 »
Hej!

Surffade omkring på Lannäslundskolan Optima's
(http://www.optimaedu.fi/index.php?use=publisher&id=1231&sektion=3&lang=1) hemsida och hittade en intressant grej. De har nämligen på gång ett projekt om kråkbären; "målsättning är att tillvarata och vidareförädla kråkbär och växtskott samt från dessa utveckla österbottniska matdelikatesser. Vi vill utröna kråkbärets egenskaper samt utveckla och dokumentera recept i vilka kråkbär och/eller växtskott ingår."

När jag läste egenom artiklar som fanns där började jag fundera litet hur det är möjligt att kråkbären har en sån låg status hos folket? (...jag själv har alltid varit sån så jag ätit litet av alla bär som finns i skog å mark..  ;D ..inte det hälsosammaste ibland kanske...men kråkbären är mumsiga enligt mig.) Man kan precis som med alla andra bär göra oändligt mycket med dem... Så jag tipsar er om denna sida:
http://www.krakbar.nosvyr.fi/index2.html
Surffa runt där och ni hittar en massa recept och tips! Allt från århundrader gammal tradition till nyskapat. :) Rekommenderar!

Och jag hoppas att i framtiden alla de stackars kråkbären som bara väntar på sina plockare där ute slipper vänta länge till.. ^_^

//Sonja
"Vapaat linnut eivät kaipaa - he lentävät."
- Fria fåglar längtar ej - de flyger.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:Kråkbär, den bortglömde?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-07 kl 23:54 »
Enligt svenska armens överlevnadshandbok har kråkbär ett mycket lågt c-vitamininnehåll. C-vitamininnehållet är nästan hälften av blåbär och 27 gånger lägre än hjortron. De är bra mot törsten iofs. Har aldrig smakar kråkbär som har frysit, det kanske förändrar smaken?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kråkbär, den bortglömde?
« Svar #2 skrivet: 11 feb-07 kl 23:19 »
Här i Norge verkar det som de tar vara på kråkbären ganska bra, de säljer en saft som ska vara värsta undermedlet tydligen.

"På samme måte som blåbær, inneholder krekling store mengder flavonoider, som er antioksidanter som virker styrkende på kapillærårene og holder blodårene rene"

det ska tydligen fungera emot cancer också.. men det är ju så idag att antingen får man cancer av allt samtidigt som det hjälper mot cancer.. hm..  ???
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Kråkbär, den bortglömde?
« Svar #3 skrivet: 12 feb-07 kl 17:19 »
Kråkbär är torra i smaken. Inte saftiga som blåbär.

Men när jag repar blåbär så inte gör det något om kråkbären kommer med i hämtaren.

Men i de böcker jag läst så är kråkbär likvärdigt med blåbär som bär/användning av bär som bär/avseende vitamininnehåll/etc.

Om de har blåbärens mängd av antioxidanter har jag inte hittat någon uppgift om.

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Kråkbär, den bortglömde?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-07 kl 17:15 »
Har nu läst om kråkbär i boken "Vilda växter som mat och medicin" av Stefan Källman. Han är biolog och fil dr. och utvecklat överlevnadsämnet för totalförsvaret. Han skriver bland annat

Kråkbäret har varit den ätliga växt som både plockats mest och varit mycket eftertraktat bland innuiter och andra nordliga folkgrupper.

Man har ansett det varit både godare än hjortoron och blåbär. Te kan man göra på bladen och de är mycket C-vitaminrika på hösten.

Det finns en massa info om kråkbäret i boken.

Slutsatsen är att kråkbäret är väldigt nyttigt och gott om man använder det rätt. Väl i paritet med alla de andra skogsbären.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser