Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga till er som har lite större odlingar.  (läst 5622 gånger)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
Fråga till er som har lite större odlingar.
« skrivet: 23 nov-12 kl 12:50 »
Jag undrar lite över vilken typ av redskap ni har. Jag tänker alltså på odlingar som är mindre än att man har traktor, men större än bara handräfsa.... Vilka redskap använder ni och vilka är era absoluta måsten?
Anledningen att jag frågar är att jag vill börja hålla utkik efter "bra-att-ha-saker-när-jag-flyttat" alternativt "bra-att-ha-saker-när-jag-vill-plöja-upp-hela-gräsmattan".
Så; Vilka är era favoriter?

edit: efter att ha läst lite till på ämnet undrar jag mer specifikt om ni har en hjulhacka? Det verkar ju vara ett bra redskap?.
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 13:02 av Malin.S. »
Malin

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Fråga till er som har lite större odlingar.
« Svar #1 skrivet: 23 nov-12 kl 13:41 »
Jag har två, men har inte fått användning för någon av dem ännu. Man måste nog odla radvis då, vilket vi inte har gjort.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Juniperus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-12 kl 14:07 »
Jag har odlat en del och skapat hyfsat stora odlingar med endast handredskap. Mitt viktigaste redskap är flåhackan (tror den kallas så). Det är det enda redskap som jag inte klarar mig utan om jag ska gräva upp stora ytor, den är bra mycket effektivare än spade dessutom bättre arbetställning för ryggen om skaftet inte är för kort.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 23 nov-12 kl 14:59 »
Jag har en lite större jordfräs och en hjulhacka.

I "köksträdgården" nära huset odlar jag i upphöjda bäddar. Inga fodrade kanter, utan bara uppdraget ca 20 cm högt och 120 cm brett med ca 25 cm mellan bäddarna. Jag kör med hjulhackan mellan bäddarna för att luckra vår och höst. Drar upp den lösa jorden med hacka och räfsa upp på bäddarna. Kör även med hjulhackan och/eller jordfräsen för att hålla undan gräset runtomkring köksträdgården. Och ibland med hjulhackan för att ogräsrensa kanterna på bäddarna. Det mesta jag odlar i köksträdgården äter jag upp, torkar eller fryser in under sommaren. Sprider gräsklipp i gångarna och uppe på bäddarna under odlingssäsongen. Fräser ner kompost i några av bäddarna på våren. Främst där jag skall odla mer näringskrävande växter. Några av bäddarna odlar jag bara blommor i. Mest tagetes och ringblomma. Även mellan plantor i de övriga bäddarna. Bra för att förvirra morotsflugor och kålfjäril samt hålla undan nematoder, sägs det.

Jag har fyra land till, bakom ladugården, I två av dem odlar jag typiskt potatis, tidig och sen, lök för vinterlagring och vintermorot samt purjo i rader. I två av landen odlar jag gröngödsling, mest blommor, också i rader. Klöver, honungsört och ringblomma. Där har jag mycket nytta av hjulhackan. Både för ogräsrensning och för kupning. Slår av och fräser ner gröngödslingen med jordfräsen. Tar först frö av ringblommorna och honungsörten. Jag har radavstånd mellan potatisen så att jag kan köra ytligt med jordfräsen innan jag kupar. Jordfräsen fräser 52 cm brett.

Kör också med jordfräsen hos grannen, han lånar även gärna hjulhackan för att kupa potatis.

Sedan har jag även två fyrhjuliga "trädgårdsvagnar" som lastar sisådär 100 respektive 150 kilo och har rätt bäriga däck. Perfekt när man skördar och skall ta till jordkällaren. Går att köra rakt in. Eller när man skall ha ut kompost. Praktisk även att sätta under vedklyven eller för att ta in ved i pannrummet. Rymmer en hel del mer än skottkärran, iaf den stora.
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 15:14 av sɹǝpuɐ »

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-12 kl 15:15 »
Använder flera sorters hackor till olika göromål.
Skyffeljärn.
En bra kratta.
Nåt mindre järn eller hacka om man behöver ner och finlira.
En grep, eller två.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 nov-12 kl 16:11 »
Använder flera sorters hackor till olika göromål.
Skyffeljärn.
En bra kratta.
Nåt mindre järn eller hacka om man behöver ner och finlira.
En grep, eller två.

Lägg till en Munkforshacka, en bygelhacka. Då kan du skrota ditt skyffeljärn. :)

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 nov-12 kl 16:47 »
Lägg till en Munkforshacka, en bygelhacka. Då kan du skrota ditt skyffeljärn. :)

Har inte provat sådana. Får väl göra det någon gång. Funkar de om det blivit hårt packat också och med mycket ogräs?

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #7 skrivet: 23 nov-12 kl 18:06 »
Tack för svar. Speciellt tack anders för din utförliga beskrivning. Det är alltid intressant att höra mer exakt hur folk faktiskt gör! :)

Men en dum fråga kanske: munkforshackan; hur använder man egentligen den...?
Malin

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 nov-12 kl 18:32 »
Här finns en film som visar en bygelhacka i bruk.

http://www.ograsfritt.se/se/produkter/handredskap/h11-bygelhaccka-1456749

Bygelhacka / Munkforshacka är inget verktyg för att bryta ny jord, utan snarare för att rensa ogräs i redan öppen jord eller i grusgångar. Ett annat bra verktyg för grusgången är pendelhackan. Det är en bygelhacka som "pendlar" så att den skär både fram och bakåt. Jag har både en bygelhacka och en pendelhacka, men föredrar oftast en nyslipad vanlig renshacka av klassiskt snitt i odlingarna.

Min hjulhacka har två olika bågar, liknande de på en bygelhacka men bredare. En bredare och en smalare, samt en kupplog. Dessutom kan man skaffa kniv för kantskärning och plog för snöröjning. Funderar faktiskt på kantskärningen...

Klickar du runt på sajten ovan kan du se hjulhackan och pendelhackan i bruk.

Här hittar du lite grövre don som är bra för lite tyngre jobb i obruten mark, eller om man vill flytta jord till upphöjda bäddar eller för att kupa. Jag har en bladhacka och en potatishacka därifrån. Fina grejer!

http://www.denluckrajorden.se/
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 18:41 av sɹǝpuɐ »

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #9 skrivet: 23 nov-12 kl 19:43 »
Tack igen för tipsen! Det var väldigt bra med filmerna. För mig som inte riktigt kunde förstå intuitivt hur de användes ;)
Malin

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 nov-12 kl 19:48 »
Om man ska bryta nytt och det inte är helt stenfri mark, så är inte heller ett eller två rejäla spett och en korphacka, något man vill vara utan.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 23 nov-12 kl 19:51 »
Traktor o 3 skärig plog ;D

Juniperus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 nov-12 kl 20:02 »
Svårt att hålla koll på alla namnen känns som om det finns många olika namn för samma verktyg det jag kallar för flåhacka kallas tydligen för bladhacka enligt den luckra jorden.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 23 nov-12 kl 20:44 »
Efter att ha harvat lät vi marken vila några månader ,Sedan släppte vi på 8 st grisar på 12 veckor som har gått 3 mån ca,Ytan är ca 30 gånger 50 m och ogräsfri till nästa år ;D

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 23 nov-12 kl 20:47 »
spadar en med rakt och en med spetsigt blad, kultivatorer med kort och långt skaft, sekatörer med långt och kort skaft, potatishacka med smalt och brett blad, smalt till lök, grep, kratta, räfsa, elklippare (klipper mellan vinbären exvis) med uppsamlare, skottkärra, bra sax för skörd av exvis kryddor har en fräs men nog inte använt den på 10 år, odlar mycket med täckodling och i pallkragar som inte kräver så mycket redskap.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 nov-12 kl 00:20 »

Min hjulhacka har två olika bågar, liknande de på en bygelhacka men bredare. En bredare och en smalare, samt en kupplog. Dessutom kan man skaffa kniv för kantskärning och plog för snöröjning. Funderar faktiskt på kantskärningen...

Klickar du runt på sajten ovan kan du se hjulhackan och pendelhackan i bruk.

Här hittar du lite grövre don som är bra för lite tyngre jobb i obruten mark, eller om man vill flytta jord till upphöjda bäddar eller för att kupa. Jag har en bladhacka och en potatishacka därifrån. Fina grejer!

http://www.denluckrajorden.se/

Hjulhackan med vissa av redskapen, verkar helt klart intressant!

Angående luckrajordenhackorna får man kolla det där jag skrev för ett tag sedan om passformen i skaftinfästningen på den största. Den är skitbra, men det krävdes modifiering först.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 25 nov-12 kl 00:54 »
Skyffeljärn är bra på plan mark när man vill komma åt under tex. sallatsplantor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser