Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabbfästen för kikare och Aimpoint  (läst 6459 gånger)

parpen

• Halland
Snabbfästen för kikare och Aimpoint
« skrivet: 21 nov-12 kl 22:31 »
Hej!

Jag köpte för en tid sedan en Aimpoint Micro H1 till min Brno CZ 550. Trevligt liten pryl som är tänkt till drevjakt och trånga pass. Det jag insåg efter ganska kort stund är ju att det är ett skit att behöva skjuta in bössan mellan varje byte mellan kikaren och aimpointen. Jag tänkte lösa det med Leupold QR-fästen, men ack nej, det finns inga baser till min gamla bössa. Jag har weaverbaser på bössan och upptäckte att Vortex Optics gör snabbfästen till weaverbaser. Dessutom finns ett litet snabbfäste-kit till aimpointen. Jag har pratat med Aimpoint som hävdar att snabbfästet är skottfast och min lokala vapenhandlare hävdar att Vortex snabbfästen också är det. Problemet är att en annan vapenhandlare hävdar motsatsen (iallafall för aimpointen). Det är inga gigantiska summor (drygt 1000 kr), men det känns ju trist om det inte går att lita på.

Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter om detta? Vore tacksam för lite input.

MVH Pär

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Snabbfästen för kikare och Aimpoint
« Svar #1 skrivet: 28 nov-12 kl 23:26 »
Jag har också Aimpoint micro. Men jag tycker inte man behöver något kikarsikte, när man har ett rödpunktssikte.
Du ska nog tro mer på skeptikerna som säger att det inte är lyckat att byta sikte fram och tillbaka på bössan.  :-X
Om det skulle vara en bra ide' skulle säkert många göra det, men jag har inte hört om någon...
Ett riktigt trevligt tips är att du skaffar en bössa till  ;D
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

parpen

• Halland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-12 kl 14:48 »
Tack för input Smedpeter!

Jo, en bössa till har jag funderat över, men det blir lite mer pengar (inte mycket). Nu har jag faktiskt slagit till på Vortex snabbfästen och snabbfäste till Aimpointen. Det gick på ca. 1000 spänn. När jag sköt in siktena så tog jag av både kikaren och aimpointen mellan skotten och de verkar vara skottfasta. Håller smällarna inom den berömda snusdosan. I vår när skjutbanan öppnar skall jag göra lite mer seriösa tester med någon form av skjutbänk, men än så länge är jag nöjd.

Jag tror att aimpointen kommer att funka för det mesta, men vid vakjakt på vildsvin så vill jag gärna ha kikaren på. Lättare att hålla koll så att inga grisar står bakom den utvalda. Dels p.g.a. kikarens "ljusförstärkande" (obs, ej mörkersikte (:)) funktion, dels p.g.a. kikarfunktionen. Sedan jagar jag mest pyrsch och vakjakt även i övrigt, då jag inte har någon hund. Då är det också kul med kikare.

MVH Pär

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 dec-12 kl 05:43 »
Hej!

Jag köpte för en tid sedan en Aimpoint Micro H1 till min Brno CZ 550. Trevligt liten pryl som är tänkt till drevjakt och trånga pass. Det jag insåg efter ganska kort stund är ju att det är ett skit att behöva skjuta in bössan mellan varje byte mellan kikaren och aimpointen. Jag tänkte lösa det med Leupold QR-fästen, men ack nej, det finns inga baser till min gamla bössa. Jag har weaverbaser på bössan och upptäckte att Vortex Optics gör snabbfästen till weaverbaser. Dessutom finns ett litet snabbfäste-kit till aimpointen. Jag har pratat med Aimpoint som hävdar att snabbfästet är skottfast och min lokala vapenhandlare hävdar att Vortex snabbfästen också är det. Problemet är att en annan vapenhandlare hävdar motsatsen (iallafall för aimpointen). Det är inga gigantiska summor (drygt 1000 kr), men det känns ju trist om det inte går att lita på.

Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter om detta? Vore tacksam för lite input.

MVH Pär

Ring Hans Englund ( Bössmakaren i Klippan. Han som höll till i källaren på Ekstrans vapen förr). Han gör bra jobb och är helt ärlig i vad han rekommenderar. Han har monterat mycket till mig och allt har funkar klanderfritt.
Fråga efter något typ Apel vridmontage och be honom komma med förslag

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 15 jan-13 kl 15:07 »
Det jag funderar över är varför i herrans namn du har weaverbaser på en CZ !?

De har ju infrästa laxar i lådan som är mycket bättre än vad som går att åstadkomma med "lösa" baser.

Det här borde väl fungera utmärkt?

http://www.midwayusa.com/product/831420/b-square-brno-cz-to-weaver-style-adapter-weaver-style-base-only-brno-cz-527-extension-matte

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

parpen

• Halland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-13 kl 13:53 »
Det jag funderar över är varför i herrans namn du har weaverbaser på en CZ !?

De har ju infrästa laxar i lådan som är mycket bättre än vad som går att åstadkomma med "lösa" baser.

Det här borde väl fungera utmärkt?

http://www.midwayusa.com/product/831420/b-square-brno-cz-to-weaver-style-adapter-weaver-style-base-only-brno-cz-527-extension-matte

/M

Nope! Inte på min bössa! Det finns säkert de som har, men min cz 550 Scandinavian har bara skruvhål för baserna.

MVH Pär

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 16 jan-13 kl 14:20 »
åh-fan.

Hade jag ingen aning om.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare (1 dolda)
långfot

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser