Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilen vill inte starta ibland.  (läst 5664 gånger)

Skogsluffare

• Gäst
Bilen vill inte starta ibland.
« skrivet: 21 nov-12 kl 14:13 »
Hej!

Jag kör en Opel Astra -94. Igår var frugan i affären en liten snabbis (jag satt kvar i bilen och lyssnade på radion) och när jag skulle starta igång bilen igen så ville den inte starta! Radion och fläkten gick igång men inget mer, man hörde först bara ett klickande och sen efter ett tag var det som att den nästan gick igång men inte riktigt orkade nå fram. Jag lät den stå helt avstängd ett par minuter och sen gick den igång igen. Exakt samma sak hände idag. Är det batteriet? Startmotorn? Någon som har erfarenheter av detta?

hökemôsarn

• Västergötland
SV: Bilen vill inte starta ibland.
« Svar #1 skrivet: 21 nov-12 kl 14:30 »
Låter som om det är batteriet. Det finns nog lite liv i batteriet så det är inte konstigt att fläkt m.m. kan fungera, men motorelektroniken kräver en viss styrka för att fungera och "tillåta" start.
Lycka till.
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 21 nov-12 kl 14:40 »
Både rätt och ett njae...

Det kan vara batteriet. Stanna till på en verkstad och be dom testa det.

Men då du bor i Blekinge så kommer en följdfråga. Står bilen parkerad i närheten av havet?
Då kan det vara så att du har fått salt i motorrummet och salt binder vatten vilket gör att krypströmmar uppstår och på så sätt slår ut strömförsörjningen.
Mitt första råd är att motortvätta riktigt noga. Efter det så tar du 5-56 eller liknande spay som har den egenskapen att den tränger bort fukt och sprayar på alla skarvar du ser över elektronikboxar och på startmotorn.
Rengör även runt batteripolerna. först med stålborste och sedan med rent vatten.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 nov-12 kl 15:01 »
Låter som om det är batteriet. Det finns nog lite liv i batteriet så det är inte konstigt att fläkt m.m. kan fungera, men motorelektroniken kräver en viss styrka för att fungera och "tillåta" start.
Lycka till.

Okej så ett nytt batteri skulle kunna fixa det då, vore en väldigt billig och kvick lösning i så fall.

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 nov-12 kl 15:03 »

Men då du bor i Blekinge så kommer en följdfråga. Står bilen parkerad i närheten av havet?
Då kan det vara så att du har fått salt i motorrummet och salt binder vatten vilket gör att krypströmmar uppstår och på så sätt slår ut strömförsörjningen.
Mitt första råd är att motortvätta riktigt noga. Efter det så tar du 5-56 eller liknande spay som har den egenskapen att den tränger bort fukt och sprayar på alla skarvar du ser över elektronikboxar och på startmotorn.
Rengör även runt batteripolerna. först med stålborste och sedan med rent vatten.

hehe jag har för mig att du frågade samma sak under mitt förra bilproblem ^^  Men ja det stämmer jag bor vid kusten.

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 nov-12 kl 15:13 »
Ja, som sas belastningstesta ditt batteri på en verkstad eller låna (av en snäll kompis) ett garanterat friskt batteri och prova i din bil några dagar så du är säker innan du köper ett nytt
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 21 nov-12 kl 19:25 »
Kolla först av allt att batterikabelskorna sitter fast ordentligt på batteripolerna och att allt ser bra ut även i andra änden av de grova batterikablarna (pluskabeln går till en polskruv på startmotorn, och minuskabeln/flätan bör vara jordad till både kaross och motor eller växellåda). Efter ett misslyckat startförsök kan du känna på kabelanslutningarna, om någon av dem är märkbart varm så har du definitivt ett fel där.

Med motorn igång så bör du kolla att laddningen fungerar som den ska. Efter en stunds körning (minst 15 minuter efter kallstart), håll motorn på ca 2000 varv/min och slå på ett antal stora strömförbrukare (helljus, elvärmesitsar, elbakruta, fläkt osv). Mät spänningen över batteriet, den bör vara omkring 13,8 V.
Kolla spänningsfall mellan generator och batteri genom att dels mäta spänningen mellan generatorns plusanslutning och batteriets pluspol, den får vara max 0,3 V, och dels mellan generatorns stomme och batteriets minuspol, max 0,2 V tillåtet där.
Många Opel har gummiupphängd generator och en vanlig felkälla är dålig kontakt i den lilla jordkabel/fläta som går mellan generatorn och motorblocket. Om generatorn är av märke Delco så är det vanligt att plusanslutningen är lös, isolerbrickorna av plast kläms ihop med tiden så att kabelskon börjar glappa. Där måste man efterdra muttern regelbundet. Bosch-generatorer lider dock inte av detta problem.

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 nov-12 kl 22:05 »
Tack så mycket jag ska kolla allt detta imorgon i dagsljus :)

pöjken

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 nov-12 kl 23:49 »

Det köper inte jag hur mycket salt får du på bilen i motorrumet när du kör låt oss säga 5mil motorväg på vintern eller att du en salt bil framför dig i ett par km "som jag haft många gånger" Om bilen klickar när den ska starta så är det första att testa med start kablar startar den då då är det batteriet  om den klickar fortfarande då blir det värre glöm tändstift och annat krafs det gör inte att bilen klickar då går den runt men inte startar gäller även soppa pump osv då skulle jag kolla jorden mellan motor "start motor"och karossen till att börja med.Men om den går runt ta bort slangen från soppa pumpen som går in i motorn och be någon köra på start motorn kommer det soppa då är det tänningen  kommer det inte soppa kolla filtret i tanken,hatar sådana här fel bättre skiten rammlar dän brinner upp vet man var det är...men har du lite börja med

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser