Kolla först av allt att batterikabelskorna sitter fast ordentligt på batteripolerna och att allt ser bra ut även i andra änden av de grova batterikablarna (pluskabeln går till en polskruv på startmotorn, och minuskabeln/flätan bör vara jordad till både kaross och motor eller växellåda). Efter ett misslyckat startförsök kan du känna på kabelanslutningarna, om någon av dem är märkbart varm så har du definitivt ett fel där.
Med motorn igång så bör du kolla att laddningen fungerar som den ska. Efter en stunds körning (minst 15 minuter efter kallstart), håll motorn på ca 2000 varv/min och slå på ett antal stora strömförbrukare (helljus, elvärmesitsar, elbakruta, fläkt osv). Mät spänningen över batteriet, den bör vara omkring 13,8 V.
Kolla spänningsfall mellan generator och batteri genom att dels mäta spänningen mellan generatorns plusanslutning och batteriets pluspol, den får vara max 0,3 V, och dels mellan generatorns stomme och batteriets minuspol, max 0,2 V tillåtet där.
Många Opel har gummiupphängd generator och en vanlig felkälla är dålig kontakt i den lilla jordkabel/fläta som går mellan generatorn och motorblocket. Om generatorn är av märke Delco så är det vanligt att plusanslutningen är lös, isolerbrickorna av plast kläms ihop med tiden så att kabelskon börjar glappa. Där måste man efterdra muttern regelbundet. Bosch-generatorer lider dock inte av detta problem.