Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huvudbry  (läst 1615 gånger)

ia-pia

Huvudbry
« skrivet: 20 nov-12 kl 07:27 »
Vi har 4 baggar : Pappabagge och tre söner födda våren 2011.
De har gått tillsammans hela tiden sedan förra hösten. För ca  6 veckor sedan hämtade vi pappabaggen  som nu går med tackorna och pojkarna stannade kvar Efter lite bräkande då de frågade " Men, papsy vart ska du ta vägen " :) fann de sig i detta.
Tanken var att vi ska slakta 2 av pojkarna och ha kvar den tredje för att vara sällskapsherre till pappabaggen då vi kommer ihåg hur jobbigt stångig han var förra gången under högdräktigheten då vi skulle utfodra med kraftfoder.
Nu har vi dock blivit osäkra hur det skall gå att släppa in sonen tillsammans med daddyeo och damerna. Det kanske blir en fight igen. Han blödde rejält över ögat häromdagen då ena brodern hade läxat upp honom. Ska han behöva gå igenom en kamp med farsan oxå tänker vi då.
Ngn som har erfarenhet av detta scenario??
Tacksam för alla tips.

JBF

• Småland
SV: Huvudbry
« Svar #1 skrivet: 20 nov-12 kl 09:30 »
Låt baggen gå med tackorna och betäcka dem, och släpp sedan ihop de två baggarna efteråt. Att släppa in en bagge till tackflocken där det redan går en bagge är asking for trouble. Det kommer inte att fungera. Sedan kan du ha baggarna i en egen box så slipper du allt problem med kraftfoder till dem utan kan ge det endast till tackorna.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 nov-12 kl 10:42 »
När du släpper ihop baggarna i en box - se till att den är rejält trång!!! :o
De ska inte ha möjlighet att ta sats för att stångas, alls.  När de har stått i ett dygn eller två så kan de komma till en större yta utan problem!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 20 nov-12 kl 10:50 »
När du släpper ihop baggarna i en box - se till att den är rejält trång!!! :o
De ska inte ha möjlighet att ta sats för att stångas, alls.  När de har stått i ett dygn eller två så kan de komma till en större yta utan problem!!

... och de behöver inte alls mycket plats för att ta sats. Så REJÄLT trång är bra som sagt :)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-12 kl 13:09 »
Jag hade två baggar i en 2X2m box... Samma morgon som jag skulle leverera avelsbagge nr 2 i boxen, var han ihjälstångad....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 20 nov-12 kl 13:37 »
Jag hade två baggar i en 2X2m box... Samma morgon som jag skulle leverera avelsbagge nr 2 i boxen, var han ihjälstångad....

Shit!  :o
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ia-pia

« Svar #6 skrivet: 21 nov-12 kl 09:59 »
Men dessa baggar känner ju varandra sedan innan. Tror ni verkligen att de kommer att satsa så för att göra upp?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 nov-12 kl 10:39 »
Ja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1614 gäster, 2 användare (1 dolda)
ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser