Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag måla möblerna med?  (läst 11343 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Vad ska jag måla möblerna med?
« skrivet: 19 nov-12 kl 14:31 »
Den nyaste fixiden i mitt huvud är att jag så hemskt gärna vill bygga mig ett soffbord.

Vitlaserad, eller vitbetsad gran eller tall ska det vara. Verkligen VIT, inte gulvit eller gråvit, den får inte gulna eller ändra färg av sol/mörker etc, och det vita ska vara så starkt att man verkligen tänker "vitt" och inte "ljust trä" när man ser på, men man ska ändå kan se eller åtminstone skymta träådringarna under.
Bordytor som ska bo hemma hos mig måste dessutom vara tåliga.

Så innan jag drar igång, vilken färg? Det är ju en skog därute. Linolja, äggoljetempera, vattenbaserad målarfärg, emulsion, bivaxlasyr, filmjölk, öl...

Vilken färg är hälsosammast, miljövänligast, allergivänligast, tåligast? Är en fördel också om den är någorlunda lätt att jobba med, och om ytan blir matt, men inget absolut krav.

Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

tinna.m

• Skåne
SV: Vad ska jag måla möblerna med?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-12 kl 14:47 »
För 15 år sen behandlade jag ett litet bord med bilvax. Tjockt lager, torkade av överskottet lite slarvigt nät vaxet torkat in.
När jag spillde på det, var det lätt att torka bort, fläckar gnuggades ut och försvann.
Det blev tillslut så rangligt att det gick i brasan, men vitt var det fortfarande.
En flaska bilvax räcker nog till flera bord.. Prova på en brädbit, så ser du om du gillar det.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Midvinter

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 19 nov-12 kl 15:02 »
bivax eller bilvax? Innehåller inte bilgrejor massa ugg som man inte vill ha inomhus, eller är det jag som är fördomsfull? Finns det vitlasyr? Vart köpte du den? Biltema?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 nov-12 kl 16:06 »
Äggoljetempera med zinkoxid funkar bra att lasera med, torkar hemskt långsamt men när det väl torkat blir det väldigt starkt. Men det lär ju bli åt det gula hållet, inte tandkrämsvitt om det är det du vill ha.
Vitare är det med titandioxid vilket funkar bättre i linoljefärg. Även en linoljefärg borde gå att göra "gles" så det blir lasyr, fast jag har inte provat.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 nov-12 kl 17:07 »
Bil-vax!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 19 nov-12 kl 17:37 »
En linoljefärg kan du aldrig få kritvit i längden så det går bort, även om det är det enda som kommer in i mitt hem ;-)

pyromanen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 nov-12 kl 17:42 »
En linoljefärg kan du aldrig få kritvit i längden så det går bort, även om det är det enda som kommer in i mitt hem ;-)
Med blyvitt går det utmärkt  :P o:). finns kritvitt som hållit sig så sedan 1300-talet  :P

Midvinter

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 19 nov-12 kl 18:54 »
Är det inte så, att färger med linolja gulnar om de inte får dagsljus? Vad är dagsljus? I min lägenhet kommer det in solljus en par, tre timmar om sommarkvällarna, när solen står lågt. Inte mycket mer. Räcker det?

titandioxid...
Inte chans att bly kommer in i mitt hem!
kan man använda zircon som pigment?
zinkoxid blir alltså gulaktigt? Eller är det linoljan som blir gul?
Hur blir det med kalk eller talk?

Funderar på att bara blanda zircon eller titan eller nåt med vatten och måla med det. Eller helt sonika gå till nån leksaksaffär och köpa vit vattenfärg, och måla med det. Sen ta på bi-vax, bil-vax eller något ovanpå. Kan det funka?

Känns som att jag alltid krånglar till saker, men nu har jag visst gett mig fanken på att jag ska ha vit lasyr och att den ska vara någorlunda miljövänlig.

pyromanen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 nov-12 kl 19:40 »
titandioxid...
Inte chans att bly kommer in i mitt hem!
kan man använda zircon som pigment?
zinkoxid blir alltså gulaktigt? Eller är det linoljan som blir gul?
Hur blir det med kalk eller talk?

Funderar på att bara blanda zircon eller titan eller nåt med vatten och måla med det. Eller helt sonika gå till nån leksaksaffär och köpa vit vattenfärg, och måla med det. Sen ta på bi-vax, bil-vax eller något ovanpå. Kan det funka?

Det finns ju nån färgad golvolja också ... vitaktig, den kanske skulle funka?

Zinkoxid är inte gulaktigt men blir lite gulvitt pga äget och oljan.
Titandioxid  täcker bättre/blir mer vitt än enbart zinkoxid i en linoljefärg.
Sen kommer träet lysa genom och också göra det lite gulaktigt.
Testa på en bräda först om du tycker det blir OK?

Kalk kan du inte ha i nån färg med olja i, då blir den typ genomskinlig.  Som att försöka måla med tunnt kitt ungefär.

Blyvitt går knappast att få tag på, så det behöver du inte oroa dig för att få innanför dörrn  ;)

malarmaster

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 nov-12 kl 20:45 »
det är nästan ett olösligt problem då träet i sig kommer att gulna med åren.
alla oljefärger gulnar,värst är linoljefärger.vattenbaserade moderna färger håller sig vitast,jag skulle rekommendera en vattenbaserad vit grundfärg,späd den något och lägg på med en pensel och torka av till önskad vithet med en luddfri trasa,du kan behöva upprepa med tork emellan för onskad vithet.du får också jobba snabbt då den torkar fort.
för en tålig yta lägg på vattenbaserad parkettlack,finns i olika glanser,även matt.
filmjölk och öl bortfaller då de kräver en oljelack ovanpå,de tål nämligen inte vatten.
äggoljetempera innehåller linolja som gulnar annars är det en tålig färg.
ulf

Midvinter

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 19 nov-12 kl 21:31 »
Citera
det är nästan ett olösligt problem då träet i sig kommer att gulna med åren.
Inser också det när jag tänker efter. Så viss gultoning måste jag kanske acceptera. Men jag vill fortfarande ha det så vitt som det går.

Tänkte just fråga om inte man kan ta någon annan olja än just linolja? Kanske tistelolja eller ricinolja, men de blir alltså alla gula? Jojobaolja tränger bra in i hud, så kanske också i trä?
Läste att kallpressad, okokt olja ger mindre gulning, och att man kan blanda linoljan med ricinolja för att minska gulningen. Likaså att "bryta färgen med kimrök eller grön umbra", vad nu det betyder.

Hur är det med bivax och carnabuvax eller vad det heter? Bivax är ju gult, men finns i blekt form också.

Om jag målar med en blandning av titandioxid och vatten, låter torka och behandlar med en blandning av lämplig olja och bivax?

Eller tar och lyssnar på goda råd och tar den vattenbaserade färgen... :)
Hade vart praktiskt att för en gångs skull kunna gå till affärn och köpa en färdig färgburk, istället för att hålla på och hitta på allt själv hela tiden...
Hur mycket ska vattenbaserad färg späs ut? Drar mig lite, för inbillar mig att den också innehåller samma äckelpäckel som plastfärg, om än i mindre mängder? Finns miljömärkt parkettlack? Finns det såna färger som är HELT utan äckel? Läste nånstans att vattenbaserad färg avger nåt som ökar allergirisken? Eller så är jag bara paranoid?

Midvinter

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 19 nov-12 kl 23:02 »
Här hittade jag om vattenbaserad färg och allergi:

http://www.sp.se/sv/press/news/Sidor/20101019.aspx
http://www.sundahus.se/news--facts/notice-archive/2011/01/konserveringsmedel-ger-kontaktallergi.aspx
http://www.sundahus.se/news--facts/notice-archive/2010/11/propylenglykoletrar-oekar-risk-foer-allergi.aspx
https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2010/10/Malarfargen-och-leksaken-kan-ge-barnet-allergi/

Undrans om det gäller miljömärkt färg också?
Verkar ju vara konserveringsmedlen som är problemet. Det går inte att få tag i vattenbaserad färg i pulverform så slipper man det?

Hmmm... kompromissa med gulton eller hälsosamhet... ?  :-\

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 20 nov-12 kl 07:56 »
Det finns ingen färg som är vattenbaserad. Det finns färg som är vattenSPÄDBAR, vilket är något helt annat. Bindemedlet i moderna vattenspädbara färger är oftast någon form av plast/polymer.

http://school.chem.umu.se/Experiment/97 Om limfärg och kaseinfärg
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5123 Beskrivning av olika färgtyper
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 20 nov-12 kl 09:40 »
Inte lätt när man krånglar till det. Här är en vattenlöslig lasyr: http://www.fargbygge.se/produkter/detalj/eco-proffs-tralasyr kan den vara nåt tro? Vet inte vad slags lack man ska lägga ovanpå, men står att den ger hård och slitstark yta, så kanske räcker med bara den? Frustrerande att man inte får se hela innehållsförteckningen bara.

Så finns det ett märke som heter auro, som har många intressanta produkter, och ett annat märke som heter biopin, men alla de verkar innehålla både linolja och andra oljor, så jag vet inte jag... ?

Om man nu ska använda olja, vilken olja är bäst att ersätta linoljan med om man vill ha mindre gulning? Är det kallpressat okokt som gäller?

Tintin L

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 20 nov-12 kl 13:27 »
Problemen med de vattenlösliga färgerna gäller även de miljövänliga, tyvärr..de släpper i från sig ämnen under ganska lång tid
och konserveringsmedlen kan vara både allergiframkallande och hormonstörande. Men man ska betänka att du ska måla ett bord
och inte ett helt hus. Men det är bara att gå in och titta på säkerhetsdatabladen som är sökbara på nätet, vilka gifter de innehåller.

Den mest miljövänliga färgen som är någorlunda lätt att hantera tycker jag är Av Jords Färg i påse, en äggoljetempera.
Du köper pigment i påse och blandar hemma med vatten, ekologiska ägg och rå linolja.
De innehåller jordpigment eller ett par utvalda mineralpigment, som det vita som tyvärr inte är så bra att
lasera med. Har målat en panel i min butik med deras vita och jag tycker den är skrikvit....den är matt från början men kan borstas blank.
Tänk på att matt vitt bord blir våldsamt smutsigt på nolltid... ;) Lackar du så får du vara beredd på att det är en hård yta som spricker du får slagmärken på det.

Ottossons har en vit lasyr (linoljefärg), du behöver sannolikt bara en provburk.
Om du inte har solljus så har du kanske lampljus och de hjälper också mot gulning.
I Dalarna finns fem som säljer Ottossons och men bara två som säljer Av Jord färger Klassiska byggvaror i Hedemora och jag själv Tällberg.
Det finns säkert massor med andra alternativ och varumärken.
Lycka till men det blir nog kanske till att kompromissa med eventuell gulton och miljö  :-\

pålandet

• Småland
« Svar #15 skrivet: 20 nov-12 kl 14:56 »
Jag har använt fönsterfärg.Fungerar kanon och med tanke på hur sällan man målar om sina fönster så är ju färgen hållbar och slitstark.
Kan rekommendera att du isf målar i ventilerat rum då färgen är oljebaserad.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 20 nov-12 kl 15:26 »

Citera
Men man ska betänka att du ska måla ett bord
Men jag vill ha en färg som jag kan fortsätta att måla flera möbler och kanske väggar med, så lägenheten efter hand domineras av denna färg. Därför jag är så noga.

Är visserligen dalkulla jag, men bor i Nord-Norge så det blir nog till att beställa färgen på internet. Eller försöka få tag på när man hälsar på familj. Lampljus har jag så det räcker och blir över. Växtlampor, dagsljuslampa, vanliga lampor. Orsaken till att jag så gärna vill ha just vitt är att försöka få mest möjligt ut av lampljuset under den mörka vintern.

Nu känner jag väldigt starkt för att åtminstone göra några provbitar med oljefärg/tempera, och se hur gula de blir innan jag evt. går på vatten/plastvarianten.

Wikipedia säger att man kan byta ut linoljan mot tistelolja, vallmofröolja eller sojaolja för att minska det gula, men att torktiden då blir längre och hållbarheten sämre. Men wikipedia pratar om oljefärg, när man håller på med tempera kanske det blir tillräckligt tåligt ändå, eftersom den färgtypen ska vara så stark?
Annars om det går att göra den tåligare genom att smälta in lite bivax eller carnabuvax i oljan?

Någon som har kommentarer på det?

Hur mycket titandioxid ska man ta?

Någon som vet något om färgbygges vattenbaserade trälasyr som jag länkade till? Är den också hemsk?

Har just beställt boken "jordens färger" :D

"skrikvit" låter som det jag vill ha :) men blir den inte laserande ifall man minskar mängden pigment, då?

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 20 nov-12 kl 16:04 »
Med blyvitt går det utmärkt  :P o:). finns kritvitt som hållit sig så sedan 1300-talet  :P

Men bly är väl inget man använder nu??? Visst på 1300-talet...  :D

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 20 nov-12 kl 18:02 »
En hårdvaxolja t.e.x Osmo ger en stark och tålig  yta. Innehåller dock lacknafta och en kemikalie (2-butanonoxim) som hindrar skinnbildning i burken samt kobaltkarboxylat som jag gissar används som accerelator för att den skall härda snabbare dessa kan vara allergifrakallande..

Tintin L

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 20 nov-12 kl 20:25 »
När du läser Jorden färger, så förstår du varför det är lite knepigt att få de vita laserande att torka utan grundfärgen som består av olika bruna jordar som hjälper slutfärgen att oxidera. I boken finns underbara recept och när man väl börjat är man fast.. :)
Jag kan inte Färgbygges färger men det är helt annat än temperan har jag förstått ska dock ska ha miljöfokus.

Eftersom jag är återförsäljare så har vi ett forum där vi kan fråga Milis så jag kollar om man ändå kan fixa till en lasyr...
Jag tar en bild på min skrikvita :) vägg på fredag och lägger ut den på min facebook (Brukshuset i Tällberg) där jag visar hur man använder färgen.
Har även en hemsida men där säljer jag inte färgen, ännu men det kommer.
Vill du ha färg efter att du läst i boken och blir intresserad, kontakta mig så skickar jag även till Norge, det är ju smidigt eftersom det bara är pigment i påse...

Det här med ljus...många av recepten innehåller Bentonico (grönjord) från italien som är starkt reflekterande vilket hjälper enormt i mörka rum, helt magiskt...
Bla en vit takfärg med en aning grönt som gör att taket lyfter...

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser