Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparationstapet  (läst 36461 gånger)

Tickelitack

• Södermanland
SV: Reparationstapet
« Svar #20 skrivet: 20 nov-12 kl 21:34 »
Citera
Eftersom de  är tjocka döljer de skavanker, förvånad över att renoveringstapeten döljer mer då den är tunnare,
men jag har ju inte själv testat så jag vet inte.

Renoveringstapeter finns i olika tjocklek. De bätter är minst lika tjocka som lumppapp. Jag blev rekommenderad ett fabrikat som nämnts i tråden men fick inte tag i det ochköpte ett annat till nästa vägg det var 1/3 så tjockt räckte för att dölja kvarvarande ojämnheter efter att den gamla strukturtapeten spaltats, men fungerar garanterat inte på en strukturtapet som inte är spaltbar.

tomas1234

• -
« Svar #21 skrivet: 22 nov-12 kl 10:15 »
Köpte grålumppapp igår på byggmax.
En sak är säker mycket vävlim går åt, men det blir jäkligt bra. Satta upp två våder en där jag klistrade bara på väggen och ett där jag klistrade på både vägg och papp och det var så man skulle göra märkte jag, både på vägg och papp. Mycket lim går det åt, men det kostar 5 :- per m² och renoveringstapet 30:- m², är en viss skillnad.
Tack för alla tips.

jan andersson

• Halland
« Svar #22 skrivet: 22 nov-12 kl 17:56 »
Nu vet jag inte vad vävlim kostar men det borde bli billigare att koka eget lim på rismjöl.

Koka eget tapetklister är inget svårt. Blanda 1 del rismjöl med 10 delar vatten och låt sjuda några minuter tills det tjocknat något. Rör ofta i blandningen under tillagning så att klistret inte bränner vid. Låt svalna.

Jag har använt detta vid tapetsering med lumppapp och det fungerar utmärkt. Klistret ska appliceras både på vägg och tapet. Stryk gärna klister på tapeten före målning med t.ex. äggoljetempera, ska limfärg användas är det kanske onödigt. Klistret går även att använda till limfärg

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #23 skrivet: 23 nov-12 kl 08:00 »
Att man kan göra eget lim till limfärg hade varit bra att veta! Nu vet jag det till nästa gång.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Midvinter

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 02 dec-12 kl 19:22 »
Kan man inte använda tidningspapper? Klistra upp lager på lager tills strukturen inte syns längre?

Och göra klister av vetemjöl, majsmjöl eller potatismjöl som är mer närproducerat än ris?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 02 dec-12 kl 20:36 »
Så gjordes det förr...och när man nån gång i framtiden skall fixa väggen och behöver spackla lite så kommer det vid första försöker att släppa mellan två lager, vid andra mellan två andra lager osv. Praktisk erfarenhet efter att ha gett mig på en vägg med många lager tidningspapper, sju lager tapet och 80-talets modefluga strukturspacke. Jag skulle undvika att få för många limskikt som kan släppa. En annan risk med tidningspapper är att det har tryckfärger på sig som eventuellt kan missfärga.

tomas1234

• -
« Svar #26 skrivet: 18 dec-12 kl 12:45 »
Nu kan jag komma med facit på hur det blev.
Vi satte grålumppapp från byggmax i vardgsrummet, limmade på vägg och papp, mycket lim gick det åt. När vi satt det spacklade vi där det behövdes, kan säga att sätta dom kant i kant är inte det enklaste då det är styvt papper. Efter det målade vi en gång med vit väggfärg. Nu tyckte vi att det såg ganska bra ut.
Satte tapet på en hel långsida av väggen.
På mongonen var det helt bubblit, limmet hade släppt på grålimppappen eftersom limmet som man skulle hänga tapet med blötte upp det hela.
Vi fick dels riva bort tapeten samt all grålumppapp vi satte upp och slipa där vi spacklat. Spackla om och slipa på nytt. Nu sitter tapeten där det skall utan bubblor m.m. GRÅ LUMPPPAPP ÄR BARA SKRÄP. Den skall användas till sitt rätta ändamål, d,v,s, under golv.
GRÅLUMPPAPP är inte någon renoveringtapet och det fungerar inte heller. Möjligen duger det i uthuset där man skall måla bara, men knappt det då ytan inte blir slät ändå.
Med andra ord rekommenderar inte detta.

Trevlig jul på er.

Neon Knight

• -
« Svar #27 skrivet: 18 dec-12 kl 13:40 »
Du skall *nubba* fast den fuktade pappen och sedan limma papper över skarvarna. Ja, det fungerar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser