Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  [Meka] Transporten ramlade helt ihop :(  (läst 2189 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
[Meka] Transporten ramlade helt ihop :(
« skrivet: 19 nov-12 kl 08:53 »
Köpte nyligen en hästkärra och igår brakade den ihop på en skogsväg....

Förmodligen gick typ axeltappen av eller något fick en riktigt "dålig" cambervinkel :)

Vad kan en ny bromsad axel kosta?

Existens!

• Gäst
SV: [Meka] Transporten ramlade helt ihop :(
« Svar #1 skrivet: 19 nov-12 kl 09:22 »
http://www.blocket.se/skaraborg/Ny_axel_till_slapkarra__32080691.htm

Finns rätt gott om handlare och även verkstäder som renoverar.. Bara att googla lite, så hittar du nog något som är lite billigare kanske.

vindensbonig

• Gäst

hen

• Småland

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 nov-12 kl 20:24 »
Börja med att böja dig ner och försöka att se vad som gått sönder så du vet vad som behöver bytas. Ta gärna också en bild och posta här, förutom att någon kanske har passande delar liggande så är det alltid intressant att se haveribilder

hen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 nov-12 kl 20:46 »
Funderar på hur jag ska kunna meka med den då jag inte har någon lyft.... Undra om man kan ställa den på bakkant kanske är helt puckat ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 nov-12 kl 20:50 »
Lyft med domkraft och palla under med vedkubbar eller ännu hellre pallbockar om du har. Sedan är det bara att lägga sig på rygg och krypa in under. Helst i snöslask för att göra misären total  ;D

vindensbonig

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 nov-12 kl 20:56 »
Funderar på hur jag ska kunna meka med den då jag inte har någon lyft.... Undra om man kan ställa den på bakkant kanske är helt puckat ;)
Har du ingen domkraft  köpen på biltema då i så fall för ett par hundra lika så pallbockar är inte fel så den står stadigt när du ligger där under allt är ju sen bra att ha till bilen mm

hen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 nov-12 kl 21:05 »
Inte så kul att ligga under på gårdsplanen har ingen plats dom tar höjden :( på kärran

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 08 dec-12 kl 12:02 »
Köper man en ny axel så kan man ha flytet att infästningarna är lika och då är det ett enkelt arbete att byta axeln.
Nu när det ligger snö och är kallt så tycker åtminstone jag att det är ganska ok att meka ute på gårdsplanen.

Roade mig med att byta starmotor på terrängbilen igår och det kändes fint. idag skall det monteras styrsnäcka på den andra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 09 dec-12 kl 10:34 »
Förmodligen blir det enklast och lättast att komma åt om du lägger vagnen på sidan och pallar upp så att det undre hjulet går fritt från marken. Eller, om det är lätt att lyfta av vagnskorgen från hästtransporten, så lägg helt enkelt underredet upp och ner.

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 dec-12 kl 11:10 »
..eller tippa upp den och ställ den på bakgaveln..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 09 dec-12 kl 12:42 »
Alla sätt att komma i bekväm arbetshöjd är bra. Alla arbetshöjder är bättre än krälning.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser