Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruva nu  (läst 853 gånger)

skogsbonne

• Värmland
ruva nu
« skrivet: 18 nov-12 kl 21:40 »
det är så att jag har nu kanske 2 lohman hönor som vill tillverka kycklingar dom har legat där under många dagar men jag har tagit bort äggen som vanligt men om det nu blir att dom surar ska jag låta dom ligga i sitt rede med dom andra? jag har ingen möjlighet att ha dom någon annan stans.
tror ni att dom andra hönsen låter bli att lägga ägg där??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ruva nu
« Svar #1 skrivet: 19 nov-12 kl 10:05 »
De andra hönsen lägger troligen ägg i ett rede där någon annan ruvar.

Det är en dålig årstid och du verkar inte ha förberett för att ha ruvhönor och kycklingar. I ditt läge skulle jag vänta till våren och då ha byggt säkra ruvburar dör hönan får vara i fred under ruvningen och där kycklingarna kan vara de första veckorna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 19 nov-12 kl 10:33 »
Jag instämmer med ieenilorac. Det är inte bara "att bara" låta dem ruva fram kycklingar, även om det på sätt och vis är det mest naturliga i världen. Det som funkar bäst för mina höns är att sätta dem i enskilda burar med mat och vatten när man ser att de verkligen har bestämt sig för att ruva. Annars kan man ge sig den på att alla andra höns är där och stör och lägger ägg och då har man absolut ingen som helst koll efter ett tag.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 nov-12 kl 11:46 »
De andra hönorna kommer garanterat lägga ägg hos den som ruvar.
 Jag brukar stänga av ett hörn där det finns ett lågt rede där ruvhönor får vara. Man kan även ha en transportbur eller en låda där de kan ligga. Men hönan måste kunna gå ifrån redet för att äta och skita. Har du inte plats att göra en avskild vår för ruvhönan så håller jag med övriga att det nog är bäst att vänta till våren. Då kan man ju ha ruvhönor ute i moddel kaninbur eller ngt.

Om hönan inte får ligga i lugn och ro och om de anndra lägger ägg i redet är det stor risk att det inte blir några kycklingar ändå. Särskilt så här års då äggen blir kalla fort om hönan kliver av.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 nov-12 kl 15:56 »
ok då får jag ta bort äggen varje dag då

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare (1 dolda)
lotjut

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser