Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bredsåmaskin för gröngödsling  (läst 4647 gånger)

tench

• -
    • Solrot
Bredsåmaskin för gröngödsling
« skrivet: 17 nov-12 kl 12:46 »
Hej,
vad finns det för lösningar som är praktiska för att så mindre ytor (2000 m²) med gröngödsing. Eller är det såmaskin ala lantbruk gäller?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

tench

• -
    • Solrot
SV: Bredsåmaskin för gröngödsling
« Svar #1 skrivet: 13 dec-12 kl 15:21 »
Det var aldrig någon som svarade på detta. Tråkigt. Måste väl finnas någon som bredsår större ytor?
Såg att Earthway har en bredsåmaskin som sår ca 1ha/timmen, den är handburen och har någon slags roterande skiva. Men fick uppfattning om att spridningen kanske inte blir helt jämn och att man var tvungen att mylla ner fröna efteråt.
Det var i vilket fall dugligt tills vidare eftersom jag än så länge bara håller på med kalkylering. Efterlyser dock fortfarande bättre lösningar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 dec-12 kl 15:46 »
Man kan hyra/låna en handdragen såmaskin för gräsfrön?

Alt. modifiera en spridarvagn (typ "Strollervagn") kanske?

En gallervält kan man snickra ihop av sträckmetall, några brädor och ett rör. Kan hängas efter åkgräsklippare eller dras för hand.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 13 dec-12 kl 16:14 »
Granngården har en enkel såmaskin som man kan gå runt med. Eller sätta på en spridare på åkgräsklipparen.

http://www.granngarden.se/product/breds-maskin-ew-2700al

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 13 dec-12 kl 17:01 »
Vitits:
Ja, det kanske skulle fungera. Men det kanske blir ganska mycket arbetstid? Ifall resultatet blir kanske det lönar sig. Jag undrar hur de där strollervagnarna fungerar. Har aldrig använt sådana. Kan man ställa in utsädesmängd på ett bra sätt? Hur fungerar de för frö med olika storlekar? Om man skulle vilja så in lupin också t.ex.
Bra förslag om att bygga gallervält. Är för mig ett under hur folk lyckas bocka sådana där nät för att få bra form dock :)

Anders:
Det var den jag nämde i mitt inlägg ovan.
Må gott \o/

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 dec-12 kl 17:21 »
Jag har en gammal Cyklon. Sån man sätter på magen och vevar en skiva som sprätter. Samma model som danska Bonnröven håller sig med. Fungerar rätt bra. Sprätter ut på berarbetad jord och drar sen ett eller två tag med pinnaharv för att mylla ner och välter sedan ihop.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #6 skrivet: 13 dec-12 kl 17:39 »
besk:
Låter som liknande konstruktion som Earthwayen jag länkade till ovan. Sår du en art per gång eller har du en blandning? Är det lätt att räkna ut en viss mängd utsäde eller blir det godtyckligt?
Danska bonnröven, vem är det? :)
Må gott \o/

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 dec-12 kl 17:58 »
Om man söker på spridarvagn så hittar man massa olika varianter.

De är nog tänkta för att antingen sprida gödning eller sand/salt.

Hur jämt dom sprider eller hur inställningarna funkar vet jag inte.

Att bocka/valsa nätet/plåten kan du få hjälp med hos en plåt- och svetsfirma till en rimlig kostnad tror jag.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 13 dec-12 kl 18:24 »
KANSKE jag skulle skaffa någon anordning om jag HITTADE den. Annars borde 2000 kvM kunna spridas för hand. En livrem runt nacken och en hink på magen, sen sprider man med båda händerna.

Ursäkta, men jag förbryllas ideligen över hur mycke pryttlar och kulörta plastbitar och skit man bara MÅSTE ha. Oftast för dyrt i inköp, för många mellanhänder ska 3-dubbla priset. Efteråt ska det hysas nånstans när det inte används. Och oftast används det ju inte! När man så vill ha det så hittar man det inte för någon annat fullkomligt onödigt och meningslös skitgrej hamnat ovanpå. Ja sen är det trasigt.............
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 13 dec-12 kl 18:48 »
I denna plan lutar det nog snarare mot 4000 m² som det ser ut just nu.
Japp, finns mycket prytlar till det mesta.
Sparar det tid så kan det vara värt inköpet.
Jag har bara spridit små ytor för hand. Men det har krävts utblandning med sand och ett noggrannt krattande för att få jämna bestånd. Ska man så större ytor för hand och få jämna bestånd krävs det nog en viss skicklighet och alla år av misslyckande kanske inte är helt värt det.
Men hur pass bra den där spridaranordningen är vet jag inte. Den kanske är helt värdelös?
Må gott \o/

besk

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 dec-12 kl 22:00 »
Såg nog ingen länk. Tror inte jag gör det nu heller men det är ju lätt att vara blind.  ???

Kan mycket väl vara något liknande. Min mackamoj är från 1929 om inte minns fel. Men matningen är ställbar för lämpligt matning av utsäde beroende på sort. Har en såtabell fastspikad i botten. Man ser ganska tydligt hur brett den sår och om man går i 'normal takt' så fick man gå över plättarna två gånger för att spri allt. Det jämnar ju ut lite.

Mängden utsäde är bara att väga upp, med hänsyn tagen till 'arealen'. Står på fröpåsen. Jag sådde blodklöver, honungsört och sötväppling blandat.

Pryttlar är ju bra att ha. Jag har turen att ha fått en väldans massa på köpet med gården. Förutom Cyklon har jag såklart ett par såbaljor i zink. Det fungerar nog bra det också. Men det är ju roligt att gå och veva och ställa in efter såtabell.  :-[

Bonderöven http://www.dr.dk/DR1/Bonderoeven/#/62422

tench

• -
    • Solrot
« Svar #11 skrivet: 13 dec-12 kl 22:06 »
Det var visst inte jag som postade den, jag nämde den bara :) Denna: http://www.granngarden.se/product/breds-maskin-ew-2700al
Må gott \o/

besk

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 13 dec-12 kl 22:24 »
Exakt en sån, fast i trä och linne.

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 14 dec-12 kl 16:44 »
Ska man så blandade frön får man tänka på vinden om man handsår eller sprider med en cyklonvariant tror jag. Gräsfrön följer med vinden ganska långt, tyngre frön av t.ex. lupin och vicker åker dit dom kastas. Klöver nåt mitt-i-mellan, små/lätta men inte så mycket vindfång som gräsfröna.

Vill man få det jämt är det bättre att sprida så nära marken som möjligt, helst mylla direkt såklart.

Håller med TiB till viss del, visst säljs det massor av onödiga pryttlar hela tiden men ska man så 2 eller 4.000 m2 varje år så är det ju en del kostnader med utsäde, kan man spara på det så är det ju värt att lägga lite pengar eller kreativitet på en lösning som sår jämnare och mer kontrollerat.

Jag har handsått mycket gräsfrön här och man får överdriva lite för att det ska täcka överallt, det innebär att det blir aldeles för tätt på vissa ställen. Skulle kunna sparat 50% av fröna om jag kunde sått jämnare. Bor iofs. extremt blåsigt.

Enklaste anordningen för att hjälpa med handsådden är en hink med lagom stora hål i botten. Sen får man mäta upp en yta, t.ex. 100m2 och provså, sen göra fler hål (eller tejpa igen) efter behov. Funkar hyfsat... dock inte om man blandar allt för olika stora frön.

Satyo

• Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 15 aug-15 kl 13:37 »
Jag söker en begagnad handsåmaskin typ cyklon, som jag prövat ett år med god framgång. I år sådde jag 4 kg honungsört för hand. Katastrof! Det är så tätt att de är bara ca 20 höga. Granngården har en produkt som jag inte har prövat. Finns det någon som har använt båda och har ett omdöme vilken som är best?

besk

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 aug-15 kl 01:10 »
Det låter snarare som du haft för mycket utsäde? Även om cyklonen är härlig.

Satyo

• Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 20 sep-15 kl 12:43 »
Jag har en gammal Cyklon. Sån man sätter på magen och vevar en skiva som sprätter. Samma model som danska Bonnröven håller sig med. Fungerar rätt bra. Sprätter ut på berarbetad jord och drar sen ett eller två tag med pinnaharv för att mylla ner och välter sedan ihop.

hej!
Var har du fått tag på den, men jag skull vilja hels köpa en begnad

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 20 sep-15 kl 14:46 »
Det här är en äldre modell som användes för att så täckgröda tex vallfrö, även för att i vissa fall sprida gödning.
http://www.agriculturalmuseumbrook.org.uk/graphics/seed-barrow.jpg

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser