Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badrum på andra våningen i träregelhus  (läst 12092 gånger)

khashayar

• Bohuslän
Badrum på andra våningen i träregelhus
« skrivet: 17 nov-12 kl 11:01 »
Vi har just gått igenom ett omfattande renoveringsarbete på andra våningen i huset där vi bor. Det är ett trähus, ursprungligen ett litet torp. Med åren (innan vi flyttade hit) har huset byggts om av olika människor. Övervåningen hade byggts helt fel och taket hade i princip ruttnat bort. Ventilation fanns det ingenting av - däremot massvis med formaldehyddränkt mineralull och diffusionstäta material som tjärpapp. Hursomhelst, övervåningen är nu omgjord med en diffusionsöppen konstruktion och isolerad med hampa.

Vi har lämnat ett litet utrymme som vi har tänkt ska bli badrum en vacker dag (möjligen långt fram i tiden) men vi har redan börjat fundera på hur vi ska kunna bygga badrummet på ett miljöriktigt sätt. Vi har hela tiden haft ett öga på http://ekobyggportalen.se/ och där står det bl a att ett badrum bör byggas med icke-organiska material (rimligt!) och att om man har organiska material utanför (vilket vi har: yttervägg, golv och innerväggar), så bör man ha en inglasad duschkabin. Vi är inne på ett ordentligt badrum, så hur gör man?

För det första undrar jag: Kan man ersätta den del av ytterväggen där badrummet kommer vara med tegel? Alltså, är det konstruktionsmässigt möjligt i ett träregelhus? Sedan undrar jag om det skulle kunna vara rimligt att bygga badrummet på plintar för att undvika fuktproblem neråt, samt ha en liten luftspalt uppåt mot taket? Om detta funkar, skulle man ju i princip kunna bygga badrummet som ett litet hus i huset, helt i icke-organiska material, som t ex tegel + eventuellt tadelakt.

Tackar på förhand! All form av input uppskattas!

Huggorm

• Gäst
SV: Badrum på andra våningen i träregelhus
« Svar #1 skrivet: 17 nov-12 kl 11:29 »
Du måste ha täta material i väggarna på badrummet. Hellre plastmatta på väggar och golv än kakel, dels är det tätare, det är också bättre i trähus som kan röra sig lite. Är det bara helt tätt så kommer vattnet inte att kunna tränga ut i träverket. Sedan får man ha någon ventil också, så att man kan vädra ut den fuktiga luften

Badrum går helt enkelt inte att bygga med organiska material. Man får räkna in livslängden på grejerna samt omgivande delar av huset istället, så kan man räkna in en hygglig miljövinst.

Visst kan man byta till tegel just där, men varför? Du måste ju fortfarande ha någon form av isolering, så då måste du i princip ändå ha träreglar på insidan

khashayar

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 17 nov-12 kl 12:08 »
Tack för svar!

Med ytterväggstegel skulle jag tanken i så fall vara att mura två väggar eller på annat sätt helt skippa träreglar där. Men, ja, jag förstår, det är väl lite overkill. En annan tanke är att man glasar hela väggen istället, så blir det ju helt vatten- och fukttätt. Golvet är reglat 30cc så det ska vara stabilt nog (åtminstone enligt decomaterials infomaterial rörande tadelakt, vilket är vad vi tittar på).

Grejen är att plastmattor är det sista vi kommer att titta på - vi har haft så mycket problem med gift i huset och det mesta har varit pga plast. Om det blir vårt enda alternativ, skippar vi badrum och kör på utedass istället. Det är därför jag försöker se om det går att göra det på något alternativt sätt med mineraliska, icke-organiska material för själva badrummet, även om huset är byggt med organiska material.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 nov-12 kl 12:14 »
Glas kan väll funka, men man måste ju fortfarande skarva med något mellan skivorna, och jag tror inte det finns något helt organiskt som håller tätt. Exempelvis i hörnet mot golvet måste det vara tätt, annars läcker det lätt ned vatten där.

Alternativet är ju att kakla väggarna och lägga klinkers på golvet. Då krävs det en bra våtrumsskiva bakom, en primer och så något tätningsmedel på alla skruvar när man sedan hänger upp hyllor och grejer. Moderna badrum är nog tyvärr svårt att bygga utan moderna, syntetiska material.

Neon Knight

• -
« Svar #4 skrivet: 17 nov-12 kl 12:18 »
För det första undrar jag: Kan man ersätta den del av ytterväggen där badrummet kommer vara med tegel? Alltså, är det konstruktionsmässigt möjligt i ett träregelhus? Sedan undrar jag om det skulle kunna vara rimligt att bygga badrummet på plintar för att undvika fuktproblem neråt, samt ha en liten luftspalt uppåt mot taket? Om detta funkar, skulle man ju i princip kunna bygga badrummet som ett litet hus i huset, helt i icke-organiska material, som t ex tegel + eventuellt tadelakt.

Duschkabin är en fantastiskt bra uppfinning och alla konstruktioner som går ut på att spola ut mängder av vatten på väggar och golv är idiotiska.

Ett rum i rummet är en bra konstruktion om man inte vill ha duschkabin.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-12 kl 12:20 »
Om man nu kan hitta en duschkabin som inte heller innehåller plast eller liknande material

Neon Knight

• -
« Svar #6 skrivet: 17 nov-12 kl 12:21 »
Om det blir vårt enda alternativ, skippar vi badrum och kör på utedass istället.

Det finns ju mellanting mellan dessa ytterligheter. Med ett vanligt badkar funkar det med t.ex. lackad träpanel på väggarna. Det kommer dock inget försäkringsbolag att hålla med om, så det bygger du på egen risk.

Neon Knight

• -
« Svar #7 skrivet: 17 nov-12 kl 12:21 »
Om man nu kan hitta en duschkabin som inte heller innehåller plast eller liknande material

Ja, en duschkabin helt i organiska material hör nog inte till standardsortimentet.

Klara

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 17 nov-12 kl 12:33 »
I mitt hus som jag håller på att renovera har jag gjort badrum i två förråd där vi rev mellanväggen. Min rådgivare är en gammal byggmästare som verkligen förstår sig på gamla hus och har stort intresse av byggnadsvård så snickarna gjorde bara som han sa och jag känner mig inte det minsta orolig. Det är klinkers både på golv och väggar. Under klinkersen på golvet är det först ett lager med extra reglar och luftspalt, sedan ett våtrumsskikt och även på väggarna. Mellan yttervägg och våtrumsskikt är det en bred luftkorridor (pga snedtak) och där kan man krypa in från sidan för att inspektera (MYCKET viktigt enligt byggmästaren). Det hela är alltså byggt som en vattentät låda inne i huset, med luftcirkulation runtom. De är också gjort en ventilationskanal uppåt ända ut igenom yttertaket.

Klara

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 17 nov-12 kl 12:34 »
På andra våningen är det i mitt hus oxå. Jag ska inte ha duschkabin utan bara en duschvägg.

khashayar

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 17 nov-12 kl 13:11 »
Klara, intressant att ta del av er lösning!

Jag har alltså mest kollat in informationen som finns här och enligt ekobyggportalen så bör man undvika tätskikt och primers eftersom det är mycket gifter inblandade där. Du skriver "våtrumsskikt", vet du vad det är för material? Hur stort är utrymmet som man kan krypa in i mellan badrum och yttervägg?

Angående en vägg som är helt inglasad står det "Om glaset sätts direkt på väggen är det mycket viktigt att det blir helt tätt i skarvarna så att inget vatten kan leta sig in i väggen den vägen." Men det framgår inte vad skribenten på ekobyggportalen tycker att man ska skarva med...

khashayar

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 17 nov-12 kl 13:13 »
Neon Knight och Ett svart får: Tack för era tankar.

Japp, något slags rum i rummet får det definitivt bli, gärna med en lösning som försäkringsbolagen kommer att godkänna och utan gifter.

Klara

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 nov-12 kl 14:02 »
Mitt våtrumsskikt har muraren gjort utan att jag har lagt mig i och det är nog inte enbart naturmaterial... jag är inte slavisk men överallt där det känns viktigt att huset andas har vi varit noga, t ex isolerat med linull och jag har kalkat murstocken i badrummet och oljat träet med ren rå linolja som jag har köpt (lagrad) direkt från odlaren. Men jag har rivit ut mycket plastmattor och skrapar plastfärg...

Om du går in i min blogg som jag länkar till i signaturen så kan du gå in på "badrum" och där på de allra äldsta bilderna ser du väggen innan luftspalten var inbyggd, de hade satt tjärpapp mot yttervägg. I princip gjorde vi en vägg rakt ner från bjälkarna man ser. ca en halvmeter bred gissar jag. Luckan in är från ett angränsande förråd (kattvind).

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 nov-12 kl 16:52 »
Japp, något slags rum i rummet får det definitivt bli, gärna med en lösning som försäkringsbolagen kommer att godkänna och utan gifter.

De två grejerna kommer nog att bli rätt svåra att kombinera..

Det är ju hårda regler på tätskikt bakom kakel och klinkers, och det lär vara samma sak om du bygger med nåt slags glas. Skarvar är ju skarvar.

turlar

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 17 nov-12 kl 19:27 »
De två grejerna kommer nog att bli rätt svåra att kombinera..

Det är ju hårda regler på tätskikt bakom kakel och klinkers, och det lär vara samma sak om du bygger med nåt slags glas. Skarvar är ju skarvar.

Svåra ? Näää Omöjliga
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

khashayar

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 17 nov-12 kl 19:55 »
Svåra ? Näää Omöjliga

Det är alltså helt omöjligt? Och godkända tätskikt helt utan gifter finns inte?

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 nov-12 kl 20:34 »
Dehär tätskickten man penslar på och som har gummiaktig konsistens när de torkat tror jag definitivt inte är mindre giftiga än plastmattor (luktar rätt hemskt!). Men har man dom i en "vattentät låda" som badrummet blir och med ventilation direkt ut, så kommer ju inte eventuella ångor ut i resten av huset och det är väl relativt korta stunder man tillbringer i badrummet.  Sen har jag hört att tätskickt som målas eller rollas på inte längre är godkända utan att man nu använder nån typ av plastmatta under kakel. Vet inte om det gäller enbart golv och dushutrymme eller badrum totalt.

Borde gå att få tag i plastmatta utan ftalater!?

malarmaster

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 nov-12 kl 20:51 »
skall du ha ett av försäkringsbolaget och boverkets regler godkänt badrum måste branschreglerna följas,om du vill ha kakel kan du läsa dem på www.bkr.se.mig veterligen finns det inga undantag för regelverket.du kan givetvis bygga ändå men då helt på egen risk.
skulle du vilja sälja huset och branschreglerna inte följts kan det bli problem,särskilt som det finns en tio års regel avseende dolda fel m.m. säljaren är skyldig att upplysa om alla avvikelser och dessutom ekonomiskt ansvarig om fel uppkommer.
personligen skulle jag ha svårt att köpa ett hus med ett badrum som inte uppfyller specifikationerna.
jag river i snitt ett badrum i månaden där man av olika orsaker inte gjort vad man skulle.
det är sedan ungefär 2 år sedan skärpta regler på badrum,numera räcker det inte med att det skall vara vattentätt,nu skall det vara ångtätt.nya material har kommit, bl.a ångtät matta på golv och dusch/badutrymme i kakelbadrum.
att det installeras duschkabin i utrymmet förändrar inte regelverket,det är lika med eller utan kabin.
hur bygga ett ångtätt badrum med organiska material? vet ej,sysslar med byggnadsvård men vad jag vet finns inget skrivet i ämnet.
att få ett sådant badrum godkänt är nog en utmaning. ulf

khashayar

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 17 nov-12 kl 22:15 »
Men alltså, för att undvika missförstånd, att bygga i organiska material är nog ingen höjdaridé oavsett. Det jag efterfrågar - och det som rekommenderas enligt sidan jag länkade till tidigare - är att bygga i naturliga icke-organiska material. I praktiken innebär det olika typer av mineraliska material: tegel, kakel, klinkers eller - det som verkar allra mest intressant: tadelakt.

Man skulle t ex kunna tänka sig ett hus byggt i lättbetong (utan ytterligare isolering), där badrummet varken behöver plastmatta, tätskikt eller något annat eftersom huset, då det är byggt av lättbetong som inte är organiskt, inte kan mögla.

Det intressanta vore om man kunde bygga ett icke-mineraliskt litet hus, som är badrummet, inuti ett träregelhus.

Som jag har fattat saken - återigen efter att ha läst runt på ekobyggportalen - så finns det inga plastmattor och inga tätskikt eller primers som inte är giftiga. Att inte använda giftiga material är för mig delvis en principsak efter alla problem vi har haft här. Dessutom hade jag tänkt ett tadelaktbadrum som man vill tillbringa många timmar i :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser