Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dessa förbannade märken..  (läst 3066 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
dessa förbannade märken..
« skrivet: 15 nov-12 kl 21:17 »
Jag håller på att bli heeelt tokig!

Galna tackor som hittar minsta lilla grej där de kan stoppa in örat och slita bort märken och lammskrällen som så fort jag stängt av strömmen på näten sticker ut skallen för att sedan i vild panik försöka komma loss när man ska "hjälpa till".
Jag saknar alltså en del märken på lammen - och stora tjocka "nummer 13" som redan avverkat ett märke..

Min första fråga: har två systrar (12005 och 12006) som föddes hos oss i våras. Båda två har slitit av sig Båda sina märken.  ???
Nu funderar jag om man kan lösa det på den enklaste vägen, att jag helt enkelt märker dem med de märken jag har kvar? De skulle då bli nummer 12008 och 12009.
Jag har inte elitlamm, bara den vanliga stalljournalen för fåren. Lammen är inte "inrapporterade" någonstans med sina nummer.
Kan det bli några problem? Tänkte att jag i så fall bara byter nummer på dem i journalen.

Så till den andra frågan, då vi köpt in tackor från en annan besättning behöver jag ersättningsmärken med det rätta SE-numret på dem. Jag har förstått att man kan beställa det, men Var? Någon som kan ge mig en länk? Det skulle verkligen uppskattas! :D 

De inköpta tackorna (4st som tappat märken) har en präglad bricka i ena örat och en "handskriven i andra. Tidigare har vi fått "oskrivna" brickor av damen vi köpte av, men som jag förstått måste de ha minst en bricka med tryckt individnummer.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Halte

• Gäst
SV: dessa förbannade märken..
« Svar #1 skrivet: 15 nov-12 kl 21:21 »
Du måste ringa jordbruksverket och beställa brickor till djur som inte Är födda i din egen besättning

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 15 nov-12 kl 21:27 »
Omärkta märken?? Vart kommer de ifrån? Inte för att jag vill ha några, men nyfiken blir man ju.

Du kan beställa ersättningsmärken på jordbruksverkets sida för e-tjänster, kan inte ge dig nån länk eftersom man måste vara inloggad med bank-id för att det ska funka.

Jag skulle inte tro att man kan byta nummer på en individ, men jag kan ha fel. Vi använder de små metallmärkena, Pat Horten heter de väl? Fördelen är att de är mindre och inte fastnar i saker - nackdelen är väl just att de är mindre och det inte går att läsa individnummer på håll. Å andra sidan, har man få djur känner man ju till dem genom utseende.

Edit: Nej då, man måste inte RINGA sjv för ersättningsmärken. Går utmärkt att beställa dem via e-tjänsten.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 nov-12 kl 21:35 »
Du kan bara beställa ersättningsmärken via nätet på de djur du själv fött upp, annars måste du ringa

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 15 nov-12 kl 21:36 »
Ok tack tack :)

Omärkta märken är alltså vanliga plastmärken, med SE-numret uppe men utan individnr. Antar att det är en ekonomisk grej när man har många får, Då beställer man/de bara ett ex med individnummer eftersom de är dyrare.
Märker tacklamm i ena örat o bagglamm i andra så man ser kön på avstånd. Sen sätter man ett opräglat, (skriver dit individnummer förstn) när det är dags att skicka på slakt/sälja.
Rätta mig om jag har fel, ni som använder den metoden ;)

Jag tänker, angående systrarna att det är ju bara jag som vet vilket nummer de "är" just nu. - ja just nu är de ju inget nummer alls..
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

siken

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 15 nov-12 kl 21:42 »
Halte,
Det går utmärkt att beställa ersättningsmärken även till inköpta får som tappat sina brickor både via e-tjänsten och på SJV's blanketter. Jag har använt mig av båda beställningssätten. SJV brukar inte vilja att man ringer om brickor, de vill ha beställningen skriftigt.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 15 nov-12 kl 21:43 »
Du kan bara beställa ersättningsmärken via nätet på de djur du själv fött upp, annars måste du ringa

Ok, här kommer bevis! Jag har ppnr 195665 och har köpt får av 61394. Kolla själv!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 nov-12 kl 21:47 »
Ok. Har aldrig funkat för mig iaf de gånger jag har beställt, får bara upp att meddelsnde om att jag inte har haft någon beställning på de nummren tidigare. Damen jag pratade med på sjv sist sa att det bara gick att beställa ersättningsbrickor på de djur där man beställt brickor på själv.

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 nov-12 kl 21:49 »
Ok, här kommer bevis! Jag har ppnr 195665 och har köpt får av 61394. Kolla själv!
Tror dig men mkt mkt märkligt är det.. Bestllde senast i sommras och då gick det inte..

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 15 nov-12 kl 22:05 »
Jag hoppas att det löser sig för mig med beställning via nätet, orkar inte hålla på och ringa ;)

Här är info från sjv angående brickorna utan märkning (reservbrickor). Man blir ju lite knäpp av alla dessa regler.. Jag får se till att ersätta alla förlorade märken (original- och reservbrickor) med ersättningsbrickor.
Det jag inte blir helt klar med är att jag inte förstår om de handskrivna märkena måste bort nu och bytas ut mot präglade? Eller gäller det bara "egna djur" som inte fått individnummer, som man sedan vill behålla längre än 12 mån.

Vi har haft kontroll från länsstyrelsen förra året, ang märkningen och det var inga problems :) Men jag frågade inget då om de handskrivna i och för sig..

Alla öronbrickor finns som
originalbrickor, ersättningsbrickor och reservbrickor.

Du använder originalbrickor när djuret märks för första gången. Ersättningsbrickan är identisk med originalbrickan och du använder den när ett djur har förlorat sin originalbricka.

Reservbrickan kan du också använda när djuret tappat en bricka under förutsättning att en originalbricka eller en ersättningsbricka finns i djurets andra öra. Reservbrickan är präglad med landsbeteckningen SE och produktionsplatsnummer. Individnumret måste du skriva dit med en märkpenna. En reservbricka kan du enbart använda till djur som är födda i din egen besättning. Hondelen på öronbricka av flaggtyp, rund och bygeltyp i plast finns i färgerna gul, blå, grön, orange och vit. Öronbricka av bygeltyp i metall finns i färgerna aluminium, gul, blå och grön.

och lite mer:
Om dina får eller getter är avsedda att leva kortare tid än 12 månader behöver du bara märka dem med en öronbricka. Öronbrickan ska vara präglad med landsbeteckningen för Sverige (SE) och födelseplatsens produktionsplatsnummer. Det är frivilligt med individnummer för dessa djur. Om du har ett djur som är märkt på detta sätt men det har blivit äldre än 12 månader ska du märka om det. I detta fall ska du märka om djuret med två öronbrickor som också har individnummer. Om du märker lammen med bygelmärken, som till exempel PAT Horten eller Micro, tänk på att vissa slakterier kräver att djuren ska vara märkta med en öronbricka i varje öra.

siken

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 15 nov-12 kl 22:12 »
Halte,
Om det var riktigt gamla djur, sådana som bara har fyra siffror i individnumret, tex nr 4028 så kan du har rätt i att det inte går.

När du beställer ersättningsbrickor via nätet, så söker datorn i databasen över de nummer som redan har tillverkats, men eftersom alla brickor numera måste ha fem positioner (dvs 04028) så kan inte datorn matcha ihop det med 4028 pga att där är en nolla för mycket i numret du försöker beställa.

Men det är samma sak om du beställer till din egen uppfödning. Jag skulle beställa ersättningsbricka till min egen tacka nr 5141, men e-tjänsten la då in 05141, och jag fick beskedet att det inte gick pga att brickan inte tillverkats. Så jag fick beställa en ny originalbricka med nummer 05141 och sätta i örat på min tacka som egentligen hette 5141.

Beställer du brickor till yngre djur som du köpt, där originalbrickan har fem positioner (tex 09005) så fungerar e-tjänsten.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Halte

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 nov-12 kl 22:19 »
Ja det kan nog vara förklaringen. De två första minns jag inte men den senaste hade bara 4 siffror

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 15 nov-12 kl 22:26 »
Ja det kan nog vara förklaringen. De två första minns jag inte men den senaste hade bara 4 siffror

Ah, explains it! ;D

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #13 skrivet: 17 nov-12 kl 22:34 »
Ang att dina djur river av märkena så hade jag också det problemet i år men jag upptäckte att jag hade satt märkena fel. Altså den delen som var menat att vara inne i örat hade jag satt bak på örat och det gjorde en jätteskillnad. De som jag hade satt rätt 2011 hade jag inga som hälst problem med men nästan samtliga som jag satte i 2012 blev åt fel håll o blev rivit runt i örat. Jag har micromärkena.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 19 nov-12 kl 10:02 »

Jag har också en tacka med fyrsiffrigt nummer som tappat ena brickan. Henne har jag inte kunnat beställa ny bricka till över nätet. Däremot till andra inköpta tackor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 20 nov-12 kl 21:38 »
Ang att dina djur river av märkena så hade jag också det problemet i år men jag upptäckte att jag hade satt märkena fel. Altså den delen som var menat att vara inne i örat hade jag satt bak på örat och det gjorde en jätteskillnad. De som jag hade satt rätt 2011 hade jag inga som hälst problem med men nästan samtliga som jag satte i 2012 blev åt fel håll o blev rivit runt i örat. Jag har micromärkena.

Jag har varit noga med att sätta alla rätt i år.. Ändå går det åt skogen ;) Har gått över från traditionella fårstängsel (världens bästa märkesborttagare) till elnät, har skaffat köttfår som allmänt är lugnare o tamare än fåren vi började med. Men på ngt sätt flyger det bara märken i år.
Har sett i tidigare trådar att många haft problem med sår och inflammationer med micromärken i år. Samma här. Så trött! Nästa år hittar vi på ngt annat, Kanske testar Horten trots att de är svårlästa, bara för att se hur de funkar.
Såg att någon hade en teori om att avståndet mellan "plattorna" i brickan är för litet så det blir för tätt för örat som skall rymmas mellan. Jag tror på det :) Det är stor skillnad på lammen som jag märkt med ett märke för att sedan sätta det andra innan betessläpp och de jag märkt i båda öronen direkt. När lammen vuxit lite och öronen likaså verkar det som att det blivit för tätt.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 21 nov-12 kl 08:42 »
De fyra jag märkte förra året med mikromärken som altså sitter rätt har jag inte haft några problem med. De är märkta i båda öronen så det är 8 stycken. Bara ett märke utav 10 hamnade rätt i år o jag har tagit bort 7 märken. Ang Horton-märkena så kan de också dras genom öronen och de är bra mycket svårare att få av igen.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

betsla

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 21 nov-12 kl 08:46 »
De fyra jag märkte förra året med mikromärken som altså sitter rätt har jag inte haft några problem med. De är märkta i båda öronen så det är 8 stycken. Bara ett märke utav 10 hamnade rätt i år o jag har tagit bort 7 märken. Ang Horton-märkena så kan de också dras genom öronen och de är bra mycket svårare att få av igen.

Hur menar du att de kan dras genom öronen?

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 21 nov-12 kl 08:50 »
Om de sitter fast så kör de liksom runt så att det som går genom örat kommer ut på ena sidan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser