Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika CO2-utsläpp vid samma L100  (läst 1909 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Olika CO2-utsläpp vid samma L100
« skrivet: 14 nov-12 kl 15:30 »
Jag fick tag på ett häfte om ecodriving från 2001 där det står både klokt och tokigt. Det är i synnerhet rekommendationer och påståenden kring motorbromsning jag inte håller med om men det denna tråd handlar om är en tabell där olika bilmodeller listats utifrån prestanda, bränsleförbrukning och utsläpp. Jag ser där att bilar i samma storleksklass, med samma motorstyrka (borde vara ointressant egentligen) och samma bränsleförbrukning kan skilja ganska mycket i mängden utsläppt CO2. Jag kan helt enkelt inte begripa hur mängden CO2 kan skilja på det viset! Att förbränna en given mängd bensin (eller annat bränsle) hyfsat rent och fullständigt borde väl i stort sett alltid ge samma mängd CO2? Förbränner man ren vätgas får man endast CO2 och vattenånga men fossila bränslen ger väl ändå mycket mer CO2 och H2O än övriga utsläppsprodukter? I synnerhet de moderna motorerna med katalysator?

Kan någon förklara hur mängden CO2 kan skilja 15% eller mer vid samma mängd uppeldad bensin?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Vargerik

• Gäst
SV: Olika CO2-utsläpp vid samma L100
« Svar #1 skrivet: 14 nov-12 kl 16:20 »
Trodde det bara blev vattenånga vid förbränning av väte? H+O2.. Varifrån kommer kolatomen?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 nov-12 kl 18:51 »
Jag förmodar att det där häftet har fått någonting om bakfoten.
Normalt mäter man ju aldrig CO2-utsläppen utan beräknar dem utifrån förbrukat bränsle, kan det vara så att man har tagit de redovisade bränsleförbrukningssiffrorna från en källa, mätt enligt en viss standard, medan bränsleförbrukningarna omräknade till CO2 härstammar från en annan källa och en annan mätmetod? Kanske man har utgått från siffror för stadskörning i ena fallet och landsvägskörning i andra fallet. Eller att man i ena fallet har mätt enligt EU:s mätmetod och i andra fallet kanske enligt svenska konsumentverkets gamla standard eller någon amerikansk metod.

Misse

• nr 9424
« Svar #3 skrivet: 14 nov-12 kl 18:54 »
En Mondeo från tex 2002 och en golf från 2002 (har en här) har enorm skillnad på utväxling, kan det vara en förklaring ???  (om nu innehållet i häftet hart en sann grund..)
Mondeon på 4:an varvar mindre än golfen på femman.

Bör ju göra skillnad på ''elda för kråkorna''  >:D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Vargerik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 nov-12 kl 19:15 »
Alla bilar verkar ha en "sweet spot" där motorns optimala verkningsgrad möter summan av motstånden, den borde fan stå i handboken.

fiskarn87

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 nov-12 kl 00:34 »
Kan någon förklara hur mängden CO2 kan skilja 15% eller mer vid samma mängd uppeldad bensin?

Nej kan jag inte förklara. Eller möjligen om det är extremt mycket körning med kall motor där det kan tänkas vara möjligt att olika motorer förbränner bränslet olika bra, förbränningen är ju långt ifrån fullständig i sådana fall. Att en motor går väldigt fett innan motorn är varm och skickar massa bensin rakt ut i så fall, nu är ju inte det att föredra precis..  Men som nämnts kan  inte jag heller tänka mig att de verkligen mäter koldioxidutsläppen utan mer rimligt räknar ut de från mängd bränsle som eldats upp så nej, det är ingen rimlig förklaring.

Det skiljer som nämnts mycket på hur mycket koldioxid som bildas vid en viss frigjord värmemängd för olika bränslen dock, beroende på hur mycket väte och kol de innehåller. Kol ger mycket koldioxid, bensin och diesel lite mindre(är väl inte exakt lika heller) och naturgas ännu mindre, vätgas inget alls.
« Senast ändrad: 15 nov-12 kl 00:59 av fiskarn87 »

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #6 skrivet: 16 nov-12 kl 14:12 »
Tankevurpa! Jag är ingen kemist men nog sjutton ser jag det orimliga i att kolatomer trollas fram ur tomma intet när man eldar väte och syre! Men som Arne Anka sade, "att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter"...  Jag kanske var koloxidförgiftad när jag skrev det där om CO2 och vätgas...  :D

Beträffande eco-häftet är det fler saker jag hängt upp mig på, utöver rena språk- och stavfel. Kanske har flera personer skrivit häftet tillsammans utan att ha full koll på vad de andra gör och hur de samlat sina uppgifter. På ett annat ställe i häftet står t.ex. att förbränning av en (nu glömd) given mängd bensin ger si och så mycket CO2. Även utan att tänka kritiskt kan man ju börja undra när man sedan ser tabellen...

Utifrån vad ni andra svarat kan jag tänka mig att siffrorna kommer från respektive biltillverkare och att man räknat på lite olika sätt. Märkligt är då att CO2-utsläppen skiljer även på bilar med samma L100, men det kanske inte är eco-broschyrens författare utan biltillverkarnas som är ute och irrar...

"Vem i hela världen, kan man, li-ta på?"
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser