Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur väger vi galten?  (läst 4640 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
hur väger vi galten?
« skrivet: 14 nov-12 kl 11:46 »
Hej!

Vi ska skjuta en fullvuxen linderödarre idag och är så nyfikna på vad han väger.
Tyvärr har vi bara en slaktkrokvåg som går till strax över hundra och han lär väga minst det dubbla.

Några kreativa ideer?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens!

• Gäst
SV: hur väger vi galten?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-12 kl 12:04 »
Har du inget grustag i närheten, eller nåt annat där det finns en fordonsvåg?  I så fall är det ju bara att ta på en släpkärra och åka dit och väga.

Annars, om ni ska slakta den, så får ni väl väga halva åt gången.. Eller fjärdedelar, om inte vågen räcker  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 nov-12 kl 12:09 »
Mät honom runtom bakom frambenen. Gissar att ni inte har ett viktmåttband, men det har säkerligen andra här på forumet. Då borde man kunna översätta cm. till vikt :)

Kram
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 nov-12 kl 12:20 »
Ja, jag har ett måttband och kan översätta. Men mät snabbt då, så inte kroppen hinner förändras så mycket.

Ja, om ni inte mäter innan förståss.. :)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: hur väger vi galten?
« Svar #4 skrivet: 14 nov-12 kl 13:30 »
Han ska slaktas och slaktvikten ska vi nog få till. Det var levande vikten vi är nyfikna. Men då mäter vi honom så får du översätta!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #5 skrivet: 14 nov-12 kl 18:04 »
157 cm...

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 nov-12 kl 18:13 »
Skalan slutar vid 120 cm och övergår då till att mäta hästar  :), men det är ca 130 kg vid 120 cm, så följer det vidare linjärt så borde 157 cm betyda nånting runt 175 kg.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 nov-12 kl 19:28 »
Hahaha.... det tycker jag var kul ;D ;D ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #8 skrivet: 14 nov-12 kl 20:41 »
Huvudet vägde 24 kg. Nu hänger han hel till mörning  och kan inte lyftas på på vågen. På lördag ska vi dela honom i två. Så då får vi vägt slaktvikten. Har pröstekt en lårbit och inte minsta galtsmak trots att han gått med sin dam i tre år... :)

Weasel

• Skåne
SV: Sv: hur väger vi galten?
« Svar #9 skrivet: 14 nov-12 kl 21:20 »
Huvudet vägde 24 kg. Nu hänger han hel till mörning  och kan inte lyftas på på vågen. På lördag ska vi dela honom i två. Så då får vi vägt slaktvikten. Har pröstekt en lårbit och inte minsta galtsmak trots att han gått med sin dam i tre år... :)

Jäklar! Hur var han i hullet?
Vad jag förstått angående galtsmak, så antingen har dem det eller inte, oberoende av ålder eller levnadssätt. Ska vara ganska ovanligt att linderödare får det. Skulle man få en som har det försvinner galtsmaken vid rökning (kallrökning var det nog).
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 nov-12 kl 22:55 »
Jösses!!

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #11 skrivet: 15 nov-12 kl 01:03 »
Tror det finns lika många teorier om galtsmak som det finns grisbönder...

Han var lite fet men inte så som man skulle kunna tro...

kurt

SV: Sv: hur väger vi galten?
« Svar #12 skrivet: 15 nov-12 kl 08:51 »
Tror det finns lika många teorier om galtsmak som det finns grisbönder...

Han var lite fet men inte så som man skulle kunna tro...

Men de är väl alla eniga om att det:

1: Är extremt ovanligt

2: Aldrig har drabbat någon av deras galtar

3: Är mycket lätt att avlägsna

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #13 skrivet: 15 nov-12 kl 09:36 »
Nej det känner jag faktiskt inte alls igen.... :-\

oftast låter det så här:

* Galtar går inte alls att äta
*Galtar som går tillsammans med suggor går ÖHT inte att äta
* Vi är helt galna som ens har tänkt tanken på att äta upp vår Gösta. Det finns ju ingen chans i helvete att han skulle kunna gå att äta....

Existens!

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 nov-12 kl 10:20 »
Nej, den enkla sanningen  ;) är att man aldrig vet.  Jag har haft små galtar på 80 kg slaktat som smakat apa och jag har fått hämta hem köttet som kunderna slängde efter mig.
En annan gång slaktade jag en galt som hade klarat sig så många gånger från slakten, bland annat klättrar ur hästtransporten en gång ( under färd ), att han vägde 130 kg slaktad när jag till slut fick tag i honom. Jag tänkte att han lär ju inte gå att äta, så jag tog hem köttet själv, och det smakade utmärkt.

Annars var min statistik att 6 av 10 galtar, gick inte att äta, dock var det ju vanliga grisar.  Men jag vet en här på forumet som slaktade 6 galtar, Linderöd, och samtliga smakade galt.

Kallrökning fungerar eftersom smaken kommer fram när man hettar upp köttet över 70 grader.  Så kallrökt pålägg fungerar , men inte t.ex bacon, eftersom man ju steker det sen.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 15 nov-12 kl 10:30 »
Annars var min statistik att 6 av 10 galtar, gick inte att äta, dock var det ju vanliga grisar.

En lite dum fråga. Du drev det ju ganska stort så något behövde du väl göra av köttet i så fall. Gick det till djurmat? Eller blev det bara en del av hålet i plånboken?

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 nov-12 kl 10:39 »
En lite dum fråga. Du drev det ju ganska stort så något behövde du väl göra av köttet i så fall. Gick det till djurmat? Eller blev det bara en del av hålet i plånboken?

Det blev en del av hålet i plånboken.  Sen kastrerade jag alla kultingar för att inte chansa.  Får ju finnas gränser för hur mycket kött man kasserar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 15 nov-12 kl 15:44 »
Halaj!

Svarta linjen är marken.
Den gula linjen är en planka.
Den gröna kraften V är vågens kraft uppåt.
Den röda kraften G är galtens tyngd nedåt.
L är avståndet från det blå stödet till vågen.
l är avståndet från stödet till galten.
En momentekvation motsols kring det blå stödet ger:
V*L-G*l=0  => V*L=G*l  => G=V*L/l

//T

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #18 skrivet: 15 nov-12 kl 20:46 »
Tack T!

Alltid trevligt med ekvationer. Tyvärr har vi inte så många starka vänner att vi klarar att lyfta upp ca 200 kg på en planka.

Finns det liknande ekvation  för en talja?

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 nov-12 kl 22:33 »
Jadå, men jag orkar inte dra dom i kväll ;) Men i princip är det att varje nytt block halverar vikten.

http://www.teknikattan.nu/sok/question-show-answer.asp?intQuestionID=49

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare (1 dolda)
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser