Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälj grönsaker o frukt  (läst 6231 gånger)

Neon Knight

• -
SV: sälj grönsaker o frukt
« Svar #20 skrivet: 19 nov-12 kl 16:37 »
Svaret jag fick från Ystad kommun tyder på att de faktiskt tror att de är tvungna att kräva F-skattsedel av torghandlare. Man kan undra varifrån denna felaktiga uppgift kommer, då den verkar vara vida spridd i kommunerna.

pyromanen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 19 nov-12 kl 16:47 »
I Ystadexemplet som citerades längre uppe stod ju också att att man ska avse att idka torghandel 100 dagar om året och då är det väl knappast hobby längre....

Varför inte bara skaffa F-skatt?

Existens!

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 nov-12 kl 16:59 »
I Ystadexemplet som citerades längre uppe stod ju också att att man ska avse att idka torghandel 100 dagar om året och då är det väl knappast hobby längre....

Men det spelar fortfarande ingen roll.. man får driva torghandel 365 dagar per år utan F-skatt om man nu det skulle vilja. En helsikes restskatt får man ju förstås räkna med.

Man kan ju t.ex bli nekad F-skatt, om det finns skulder hos skatteverket t.ex, men för den skulle så får man ju ändå driva firma om man vill.
Koll på vad man gör har dom ändå, genom att den som upplåter platsen är skyldig att anteckna namn och personnummer.

Neon Knight

• -
« Svar #23 skrivet: 20 nov-12 kl 12:19 »
Jag fick svar igen från Ystad. De håller med om att det inte finns något krav på F-skatt och kommer att ändra sina stadgar.

Jag blev faktiskt både paff och imponerad av de kommunala tjänstemännen i Ystad.

Existens!

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 20 nov-12 kl 12:27 »
Skitbra!  Heder åt dom som inser att F-skatt inte är ett körkort för att få driva näring.

Vem orkar ta tag i bondens marknad?  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 20 nov-12 kl 12:54 »

Varför inte bara skaffa F-skatt?

100 dagar gällde bara om man skulle få en fast plats.

Jag fick svar igen från Ystad. De håller med om att det inte finns något krav på F-skatt och kommer att ändra sina stadgar.

Jag blev faktiskt både paff och imponerad av de kommunala tjänstemännen i Ystad.

Bra jobbat!

Då kanske vi kan stå där ett par lördagar nästa säsong.  :)

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 nov-12 kl 10:24 »
...
Livsmedelsverkat har nyligen gett ut en liten skrift om försäljning av små mängder, finns på www.slv.se under Livsmedelsföretag och Nyheter för livsmedelsföretagare.

Måste bara tacka för detta!
Nu blir det torghandel med gås-produkter på torget i Ullared som komplement till vårt B&B.

Tjohoooooo

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
Be, skräptanten, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser