Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  luft i hydroforen??  (läst 42776 gånger)

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
SV: luft i hydroforen??
« Svar #40 skrivet: 15 jan-13 kl 14:59 »
Har mulltoa. Har ingen tvättmaskin eller diskmaskin, enda tappställena är duschen, badrumskranen, kökskranen och en tappkran ute. + kranar kring själva hydroforen om man skulle vilja tömma systemet och så. Bor ensam så den enda som rör kranarna är jag.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Kronhjort

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 01 feb-13 kl 22:25 »
Min erfarenhet är med hydropress = tank med gummibälg i så det jag säger nu kanske skiljer sig mot en hydrofor. De flesta tryckströmbrytare startar vid dryga 2 bar så de "värden" jag anger är för dessa brytare. 
1. Stäng av pumpen (ryck kontakten eller stäng strömbrytaren).
2. Öppna kranen närmast pumpen tills det slutar rinna.
3. Kolla trycket i tanken. Ska ligga på 2 bar eller precis under trycket där pumpen startar. Är trycket över starttrycket för pumpen startar inte denna. Ex. Pumpen startar vid 2 bar. Är trycket i tanken 2,1 bar när den är tom startar inte pumpen för den väntar till det är nere på 2 bar.
4. Är trycket under 2 bar pumpa, är det över 2 bar släpp ut luft.
5. Starta pumpen igen.
Det är inte fel att kontrollera så att pumpen stannar när den kommer till trycket som tryckströmbrytaren ska lösa vid.

Någon nämnde grus i vattnet. Det finns små filter som man kan sätta på sugslangen.
En annan sak att nämna är att en sugpump aldrig får gå torr. Tömmer du sugröret ska pumpen spädas innan den startas igen annars kan den skadas så pass att det blir dyrt.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #42 skrivet: 02 apr-13 kl 13:45 »
Och tiden går...
För någon månad sedan mätte jag och kunde tappa upp 3 dl vatten innan pumpen slog till. För några dagar sedan var detta nere på 1 ½ dl. Dessutom, ungefär en kvart efter att jag spolat vatten, slår den till och från igen. Och på sistone även efter detta några gånger (så antingen är det en vattenläcka någonstans, eller så vill den bara fylla på/tappar tryck ändå.) I söndags när jag satte på tvättmaskinen fick pumpen slå till och från i ett. Tills det började brumma och bröla! (Min teori är att pumpen inte hann med, så det blev slut på vatten.) Då satte jag tvättmaskinen på paus och bad pappa komma nästa dag med sin kompressor.

Tömma hydroforen: stängde av ström och kran till invatten, öppnade närmaste tappkran och ut forsade några få liter (inte en chans att detta tömt hydroforen, knappt ens rören!) Öppnade även kranen man använder för att tappa ur systemet, och säkerhetsventilkranen. Kom väl lite mer vatten. Tryckte i luft i via nippeln uppe och då forsade det ur mer vatten. Fortsatte så tills det lät som om tanken var tom. (Ah, stängde kranen till varmvattenberedaren också.) Stängde kranarna när vattnet var ur.
Sedan pressade vi i luft, enligt föreskriften 0,3 under tillslagstrycket (som verkade vara 3.0). Pappa tordes trycka i till 2.5 (enligt kompressorns mätare, hydroforens visade bara ungefär 1) sedan gav vi oss. Öppnade kranen till invattnet, slog på strömmen, vatten pumpades in. Provade att tappa vatten, och kom nu upp i 4 l innan den slog till. Vattnet var gulaktigt men klarnade efter några liter till. Satte igång tvättmaskinen igen och allt verkar ok. Inget brölande. :)
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #43 skrivet: 02 apr-13 kl 16:38 »
Du är helt klart på rätt väg Kitsune, men jag tycker du borde kunna få ut mer än fyra liter mellan stopp/start på en vanlig hydrofor.
Det är start/stopp som sliter både pumpmotor och tryckströmbrytare, så man bör eftersträva långt intervall.
Mängden vatten man kan ta ut beror på tre saker: Behållarens totalvolym, andelen vatten/luft, och tryckdifferensen mellan stopp/start.

Hur stor behållare har du? Brukar anges på typskylten.
Hur stor är tryckdifferensen mellan stopp/start?

Mindre än 1/10 del av behållarvolymen mellan stopp/start är dåligt, och det går att nå betydligt större volym.
"Kärleken är livets bäste vän"

Existens!

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 02 apr-13 kl 16:43 »
Har du ett nivårör på hydroforen, Kitsune?  Så praktiskt ser hur mycket vatten du faktiskt har i.  Annars är det tämligen hopplöst att gissa sig fram.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #45 skrivet: 19 apr-13 kl 15:13 »
Nej, det finns inget nivårör, alltså inget sätt att se hur mycket vatten som är i.

Hydropress 20 liter, står det på den. Max arbetstryck 6 bar, Provtryck 8 bar. Tryck i tom behållare ska vara o,3 under tillslagstryck, som är 3 bar. Frånslagstryck är någonstans kring 5.

Den slår fortfarande till och från lite i tid och otid. En bekant som är rörmokare sa att det kunde bero på packningen till backventilen, att den var gammal så vatten rann tillbaka ut. Det låter i alla fall som en trevligare anledning än att något rör skulle ha fryst sönder...

Existens!

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 19 apr-13 kl 16:06 »
Aha.. :) Det är alltså en hydropress, och inte en hydrofor.. Då förstår jag att det inte finns nån nivårör.

Då kommer ju funderingar kring luftblåsans skick. På dom här sitter det alltså som en 'ballong' inne i, med luft i. Den kan börja läcka och ge underliga effekter.

Anders G.

• -
« Svar #47 skrivet: 22 apr-13 kl 14:55 »
En hydropresstank där man får ut några deciliter mellan till- och frånslag... Blåsan är helt enkelt trasig. Brukar hålla tio år sisådär, kortare om huset står tomt halva året.

stefan62

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 26 jul-13 kl 17:55 »

Min hydrofor är på 50 liter - hur mycket vatten ska jag få ut innan pumpen startar igen?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #49 skrivet: 31 jul-13 kl 18:55 »
Min hydrofor är på 50 liter - hur mycket vatten ska jag få ut innan pumpen startar igen?

Det beror på vad du har pressostaten inställd på för till- och frånslagstryck. Och såklart på hur högt förladdningstryck du har, om det är en hydropress.

Låt oss ta ett räkneexempel. Antag att förladdningstrycket är 0 (alltså atmosfärstryck, dvs 1 bar absolut tryck), tillslagstrycket 2 bar och frånslagstrycket 4 bar (dessa båda, som vanligt i vattensammanhang, räknade som övertryck).
När vattentrycket är 0 så innehåller hydroforen 50 liter luft. Då pressostaten slår från vid 4 bar övertryck (alltså 5 bar absolut tryck) så tar den luften upp 50/5 = 10 liter, och resten av hydroforens volym, dvs 40 liter, är fylld med vatten. Då pressostaten slår till igen vid 2 bar övertryck (3 bar absolut tryck) så tar luften upp 50/3 ≈ 16,7 liter, och då finns följaktligen ≈ 33,3 liter vatten i hydroforen. Mängden vatten som togs ut mellan frånslag och tillslag bör alltså ha blivit 40-33,3 = 6,7 liter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser