Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elgenerator  (läst 2678 gånger)

Erik Gustafsson

• Närke
Elgenerator
« skrivet: 12 nov-12 kl 13:49 »
Problem med överhettning:

Har länge kört en elmotor (8-pol 400V 45 kW) som generator med 20 KVAr kompensering och en
kabellängd om ca 100m till transformatorn. Det är en vanlig 3-fas motor 55kW som jag tar ut ca.
16-45 kW ur, cos fi varierar mellan 0,5-0,98 vågar inte gå för nära 1 för att självsvängning inte
skall uppstå. Ansluten i D-läge (Behöver inte ta ut någon 1-fas, varför Y-läge inte behövts.)
Jag har nu hittat en motsv. 500V motor som jag skulle kunna köra något undermagnetiserad istället.
Skulle detta vara en lösning på värmeproblemet? ???     Mycket tack för era ideér / förslag
« Senast ändrad: 12 nov-12 kl 13:51 av Erik Gustafsson »

torbjorn

• Medelpad
SV: Elgenerator
« Svar #1 skrivet: 12 nov-12 kl 14:27 »
Hur hög har spänningen verkligen blivit i din anläggning? Kan det vara så att det enda som begränsar spänningen är att generatorn blir så pass övermagnetiserad att statorplåten blir magnetiskt mättad? Blir generatorn för varm även vid måttligt effektuttag? Ligger frekvensen konstant och nära 50 Hz?

Med en motor för 500 V finns det ju risk att spänningen stiger tills någon annan järnkärna i anläggningen blir magnetiskt mättad och begränsar.

Erik Gustafsson

• Närke
« Svar #2 skrivet: 12 nov-12 kl 22:17 »
Generatorn (elmotor) är ansluten via kabeln (95²) direkt till transformatorn (elnätet).
Nätspänningen är som mest ca. 405VAC (Kondensatorerna tål ej mer än 425VAC)
Eftersom det är en asynkronmaskin tar den sin magnetisering från nätet.
Generatorn går dock mycket varm. (Det är en 280 stomme, så jag provade den
som motor till en torkanläggning och där var det inga värmeproblem alls, även
vid fullast under lång tid.) Som generator blir den varmare ju mer den belastas,
men här alldeles för varm. Frekvensen är 50Hz bara någon enstaka 10-del rörelse.
« Senast ändrad: 12 nov-12 kl 22:23 av Erik Gustafsson »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 12 nov-12 kl 22:29 »
Ok, när du har elnätet som referens för alltsammans så är det nog mycket lämpligt att gå över till en maskin för 500 V istället.

Förresten, i och med att maskinen är D-kopplad så skulle man kunna tänka sig att övertoner eller en osymmetri i elnätet ger upphov till stora inre strömmar i "D:et" som värmer upp maskinen. Har du möjlighet att dra ut en slinga istället för ett av kopplingsblecken och hänga på en tångamperemeter för att se om det verkar vara ett sådant problem?

Erik Gustafsson

• Närke
« Svar #4 skrivet: 12 nov-12 kl 22:40 »
Vad innebär egentligen skillanden att ansluta en 500V maskin istället för en vanlig 400V motor?
Stort tack för tipset, skall dra ut en slack och kolla strömmen. Annars inget onormalt i ansl.
den drar nästan lika per fas genom hela registret upp till fullast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser