Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktvärde  (läst 10332 gånger)

Ursus

• Jämtland
Slaktvärde
« skrivet: 06 jan-07 kl 13:35 »
Hej!
Det skulle vara intressant att veta hur mycket ni normalt får när ni slaktar era kor, ungdjur och stutar (av olika raser  :))

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Slaktvärde
« Svar #1 skrivet: 07 jan-07 kl 11:05 »
Det skulle vara intressant att veta hur mycket ni normalt får när ni slaktar era kor, ungdjur och stutar (av olika raser :))

Vilken intressant tråd du skapat  :) kul !
Men kanske bättre du frågat vilken klass djuren hamnar i ?
Priset avgörs ju av klass o fett o vikt.

Jag skickade en Limousinkviga nu i November=  9463:-
(hon vägde 300 kg R+ 3+)

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ursus

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-07 kl 20:54 »
Jag har precis tagit över gården så jag har inte skickat några djur ännu  ;D

Men har ju lite funderingar på att spara alla kvigor och tjurar tills de blir två år, så det kunde vara intressant att veta ungefär vad man kan vänta sig. Beror väl mycket på vilken ras man har förståss, de är SRB nu men jag korsar in SKB så de lär väl bli mindre... Kan ju vara en ide att låta de sämre korna bli inseminerade med köttras kanke.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Slaktvärde...
« Svar #3 skrivet: 09 jan-07 kl 22:39 »
Jag kikade lite i Slakteriernas statistik:

SRB ungtjur: 300 kg slaktvikt, klass O, fett 3-  ca: 6795:-
SRB kviga: 247 kg slaktvikt klass O-  fett 3  ca: 4680:-

välmatade djur alltså  ;) inga "en näve kross djur"

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 21 jan-07 kl 11:12 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ursus

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-07 kl 09:06 »
Okej, tack!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-07 kl 12:13 »
Jag kan inte hjälpa till just nu med något svar. Till hösten kommer vi att skicka våra första djur förhoppningsvis. Vi har haft gården i 2 år och inte kommit upp i produktion än.

Mycket intressant tråd. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 10 jan-07 kl 12:50 »
Skickade en rödkullako fick 6900 kr. Klass 0, 4+ (fet med andra ord) Slaktad vikt 321 kg.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 10 jan-07 kl 17:01 »
Skickade en rödkullako fick 6900 kr. Klass 0, 4+ (fet med andra ord) Slaktad vikt 321 kg.
Vilken tur du hade  ;)
Hade hon varit bara lite fetare hade du fått 5:- kg i avdrag på henne...

Mvh Rosa

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 11 jan-07 kl 14:41 »
oj där ser man  ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

marie_c

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 13 jan-07 kl 22:58 »
Jag har precis tagit över gården så jag har inte skickat några djur ännu  ;D

Men har ju lite funderingar på att spara alla kvigor och tjurar tills de blir två år, så det kunde vara intressant att veta ungefär vad man kan vänta sig. Beror väl mycket på vilken ras man har förståss, de är SRB nu men jag korsar in SKB så de lär väl bli mindre... Kan ju vara en ide att låta de sämre korna bli inseminerade med köttras kanke.

Hur kommer det sig att du korsar in SKB på dom? Vi seminerar inga med köttras för jag anser att är kossan så dålig att man vill det är det bättre att slakta ut henne.
Nu med egna kor!

Ursus

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 14 jan-07 kl 11:36 »
Hur kommer det sig att du korsar in SKB på dom? Vi seminerar inga med köttras för jag anser att är kossan så dålig att man vill det är det bättre att slakta ut henne.

Vi håller på att starta ett gårdsmejeri, så vi vill få upp fett och protein något. Vill också tro att SKB är bättre grovfoderomvandlare än vad SRB är, men det vet jag inget om egentligen... Hade väl gått snabbare att köpa renrasiga SKB-kvigor men det kan ju finnas risker med att köpa in en massa djur också.

Vad det gäller inkorsning med köttras på de "sämre" korna så är det väl så att man bara behöver en viss rekrytering till mjölkbesättningen, och att de kvigor man låter bli kor bör väl härstamma från den bättre halvan av koflocken. Den halva av koflocken som man inte vill avla vidare på för mjölkproduktion kan ju lika gärna få en avkomma som växer bättre.

Kossor som är så dåliga att man inte vill ha dem seminerar man ju inte över huvudtaget.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Fett o Proteinhöjar tjur...
« Svar #11 skrivet: 16 jan-07 kl 08:55 »
Vi håller på att starta ett gårdsmejeri, så vi vill få upp fett och protein något.

Ett annat alternativ är ju att du seminerar med
1856 Huseby SRB.... så får du ju upp fett o protein på så vis !
Med den här fett o protein rekordhöjar tjuren  ;D

Och behåller SRB korna okorsade.  :)
« Senast ändrad: 14 feb-07 kl 19:45 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 02 feb-07 kl 13:28 »
Det är ju bara inte halterna som skall upp om man har mejeri...
Skb, fjäll och rödkullor och Jersey har i allmännhet bättre protein kvalitet än vanliga SRB. o lågland...
Blir mer ost massa av sammma liter mjölk.. finns foskning på detta.

Här kommer folk varje jul o köper mjölk.. då de ser att det blir mer ost kaka från mjölken av våra kor äv grannens.. som har en fin srb besättning.. ca 1/3 del mer ... säger de...
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 02 feb-07 kl 13:40 »
skickade en 7 år gammal rödkulla till slakt som tyvärr inte kalvat på 2 år o var smällfet... (har har naturligt vis kalvat flera gånger)

Gissa om jag blev paff när jag fick avräkningen...      5000 kr för henne o avräknades som kviga!!! 259 kg O 4 (20, 45 /kg)

Ja detta är inte första gången heller...

Har skickat både fjäll o rödkullekor som kalvat 1-2 ggr o fått betalt för kviga.. de brukar vara lite små tjocka ... o så... men det är ju klasificeraren som bedömer slaklt kroppen...

Nu växer ju fjäll o rödkullor sakta... och har ett mycket finfibrigt och marmorerat kött... men detta brukar ju inte slakterierna bry sig i...

Det viktigaste är att slakt djuren absolut MÅSTE klara 200 kg slaktat...
och de skall inte vara magra.. då är det bättre o sina ner kon och göda på henne ... de skall gärna vara lite små feta...

helst skall de klara 250 kg...

Rödkullor brukar inte vara några problem...
men det finns endel små fjällkor som bara har en levande vkt på 350 kg... då är det bättre o slakta dem små hemma...till sig själv..
och skicka de större djuren till slakteriet...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

peter

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 feb-07 kl 20:03 »
tror inte på korsningar  skb + srb eftersom skb är en korsningsras redan

å annvänd inte köttras tjurar på fjäll  funkar dåligt men de kan gå bra me kalvningarna  men är tveksam

gimskogen:
hejsan

hoppas kossorna mår bra i skogen nu på vintern
de lär du väl förstå att srb är ju så sönder avlat  
så de har ju blaskigare mjölk änn rena fjällkor
så jag håller med dig till 100%  

nej de gammla ( som tyvärr inte finns kvar) linjerna av srb var bättre i halter  
de svart vita ben getterna ( slb å holstein)  iallafall de nya linjerna
är inge å ha
men de gammla linjerna av svensk slb som finns kvar är betydligt bättre i både kött å mjölk

peter

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 feb-07 kl 01:10 »
gimskogen  
förlåt tog fel på dig å en annan forum medlem

grimla

de var slb/holstein ja menade  ja var nog lite snabb där

skulle jag själv välja så blev de srb
för där finns till och med linjer som ger kulliga kor ( de linjer med norskt blod i sig)

Ursus

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 05 feb-07 kl 20:02 »
Det är ju bara inte halterna som skall upp om man har mejeri...
Skb, fjäll och rödkullor och Jersey har i allmännhet bättre protein kvalitet än vanliga SRB. o lågland...
Blir mer ost massa av sammma liter mjölk.. finns foskning på detta.

Här kommer folk varje jul o köper mjölk.. då de ser att det blir mer ost kaka från mjölken av våra kor äv grannens.. som har en fin srb besättning.. ca 1/3 del mer ... säger de...
 ;)

Så är det nog.

Det är skillnad på proteinerna, vissa proteiner (kaseiner) hamnar i osten, andra (albumin & globulin) hamnar i vasslen. Dumt nog så håller man inte isär dessa olika proteiner i avelsarbetet. Detta får till följd att två olika kor som på papperet producerar lika mycket protein och fett, i verkligheten kanske producerar olika mängd ost.

Jersey hade förståss kunnat vara ett bra val av mejerikor. Men då kom vi in på detta med slaktvärde igen... Har för mig att det inte är nån vidare förtjänst att föda upp jersey till slakt. Men det kanske det inte är med SKB heller?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-07 kl 01:25 »
Men då kom vi in på detta med slaktvärde igen... Har för mig att det inte är nån vidare förtjänst att föda upp jersey till slakt. Men det kanske det inte är med SKB heller?

En liten jämförelse mellan SLB/SRB ungtjurar och SKB ungtjurar (KRAV):
Märkeskval% För lätt% För tung% dålig form% Förmager%   Förfet%

SLB/SRB 52,3    33,9        1,4              27,4           6,4                 4,5
SKB       20,7     69,8         1,7             53,4            3,4                12,1

källa:Material från samtliga kontrollslakterier i Sverige.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 07 feb-07 kl 00:11 »
Man måste nog välja...

vill man ha höga slakt vikter o form så är det ju kött ras, srb o möjligen rödkullor...

Fjällko slb jersey är ju utpräglade mjölkraser...

Vill man ha MYCKET mjölk  för att sälja till mejeriet...har bra med egen spannmål så är ju slb o srb så klart bästa valet... helst om du vill driva djuren lite...

Men du får ju bättre pris för mjölken från SRB , helst jersey...
pga fett o protein betalningen.

Jersey kan ju ha väldigt små spenar ...
men det finns ju avkome bedämda tjurar.. så det kan man ju tänka på..

Fjällkor har ju också i almännhet bra halter.. men mjölkar i allmänhet inte lika mycket som de andra..

Rödkullorna är ju en kombinerad mjölk o kött ko (precis som gamla SRB) så de är i amännhet lite större än fjäll och göder du dem inför slakt så har de ganska ok klass.. brukar ligga i O.. men inte alla.

Mjölken vet man i´nte så mycket om på rödkullor då det inte är så många som mjölkar sina och är med i kontroll..
Jag brukar alltid tjata på folk att fjäll mjölkar mer än rödkullor... där finns det avkommebedömning... men inte på rödkullorna...
Men hos mig är bästa mjölkkon en 8årig rödkulla...

Vissa fjällkor är ju större än jersey som iallmänhet är små...
Men det finns även små fjällkor... levande vikt från 350 kg - 500 kg...

Om du vill ha hyfsat betalt så MÅSTE kossan väga minst 200 kg slaktat... och får inte vara mager... bättre då att sina av dem o låta dem gå på kvigbete på sommaren o slakta dem när de ätit upp sig lite...

Har flera gånger sålt kor som väger 197 kg .... det förlorar man en heldel på...

Men som sagt...Fjäll o rödkullor har ju andra för delar... kulliga... ingen av horning behövs...
Inte heller så långa bås mått. om du har en gammal lagård...
och just mjölkens ystnings egenskaper.

De SRB som ger kulliga kalvar har norsk rödkulla bak i stammen... :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 07 feb-07 kl 00:13 »
En liten jämförelse mellan SLB/SRB ungtjurar och SKB ungtjurar (KRAV):
Märkeskval% För lätt% För tung% dålig form% Förmager%   Förfet%

SLB/SRB 52,3    33,9        1,4              27,4           6,4                 4,5
SKB       20,7     69,8         1,7             53,4            3,4                12,1

källa:Material från samtliga kontrollslakterier i Sverige.

Lustigt att jämförelsen inte delar på SLB o SRB...
då oftast SLB har sämre form...

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
torbjorn, jacobi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser