Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge tillsammans med nyfödda lamm  (läst 2303 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Bagge tillsammans med nyfödda lamm
« skrivet: 10 nov-12 kl 19:23 »
Hur vanligt är det att baggen blir elak mot lamm? Nu har vi en nyinförskaffad bagge som är några år som går med tackorna. Han har inte gått med lamm innan. Hade ju varit enklast om han bara fick gå kvar hos dem tills bagglammen skulle avskiljas och då få gå med dem tänkte jag. Tycker det är synd om honom att bli satt i en box/hage alldeles ensam hela våren och sommaren. Vet inte ens om han stannar kvar eller rymmer. Är det vanligt att de stångar ihjäl lamm? Vad har ni för erfarenheter?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Bagge tillsammans med nyfödda lamm
« Svar #1 skrivet: 10 nov-12 kl 19:40 »
min bagge/jag låter tackan gå kvar med flocken till lammning och min bagge skyddar då tackan när hon ska lamma ingen får gå nära. När lammningen är klar ställer jag tackan med lamm i egen box, antal lam + ett dygn ensam, sen går hon tillbaka till flocken med bagge utan problem.

Jag upplever att baggen under lammingen ger tackan ett väldigt skydd och trygghet så min bagge går med sina tackor hela tiden, förutom en kort tid på hösten då bagglammen är avskilda och baggen går med bagglammen i väntan på rätt tid för älgskog.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 nov-12 kl 19:42 »
Våra baggar har varit snälla mot lammen. Bara blivit lite mer reseverade och skyddande, så man har fått passa ryggen när man gått in till dem när lammen varit helt nya.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

siken

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 11 nov-12 kl 09:16 »
Baggar brukar vara snälla mot lamm.
Jag har däremot upptäckt att om man har stor flock, med flera baggar som går bland tackorna vid lamningstid, så kan det vara bra att flytta över dem i annan box/hage.
Det finns nämligen en risk att någon av baggarna missuppfattar tackans lukt vid lamning som lukt av brunst! Om då han börjar jaga runt tackan, så kommer alla de andra baggarna, för att inte missa en chans. De har då inte tid att kolla om tackan verkligen är brunstig utan jagar runt med henne "för säkerhets skull".
Resultatet kan då bli att lammen inte överlever, eftersom tackan inte får tid att slicka och ta hand om dem, och de riskerar också att bli ihjältrampade.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 nov-12 kl 08:37 »
Jag var också lite tveksam i början till att ha baggen med lammen. Men nu har vi haft två olika Gotlandsbaggar och båda har bettet sig exemplariskt mot lammen. Lammen använder honom som hoppborg, han ligger lugnt och idisslar och låter dem leka herre på täppan på honom  ;D. Vi har en liten besättning (11 tackor just nu) och en bagge, jag har ingen erfarenhet av större besättningar med flera baggar. Baggen går med gruppen hela året utom aug-okt när vi skiljer av bagglammen, och då går storbaggen med dem. När sedan slakten är gjord är det lagom tid för baggsläpp och betäckning.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
eriksjos, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser