Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värma vatten med luftluft värmepump?  (läst 4973 gånger)

GTA

• CorvetteGTA
värma vatten med luftluft värmepump?
« skrivet: 10 nov-12 kl 18:51 »
Håller på att bygga ett garage på 100m2 med isolerad platta & golvvärme.

min fundering är om man kan köpa en luft luft värmepump på tex jula (5000kr klassen) för att sen få den att blåsa på tex en bilkylare som man kopplar till en cirkulationspump & ner i golvvärmen.

då borde jag få lite värme ner i plattan (nån plussgrad) & ha frostfritt (+8´C) i garaget.

sen kanske man måste ha 2st bilkylare & bygga en strut från pumpen mot kylaren men det får man fixa sen när man testat lite...

men kommer detta att funka????

Hundens Husse

• Västergötland
SV: värma vatten med luftluft värmepump?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-12 kl 18:57 »
Varför gå en sån omväg? ??? Är det inte lättare att bara låta värmepumpen värma upp garaget, och skippa det där med golvvärme helt?

Det är möjligt att din idé rent tekniskt sett skulle "fungera", men någon uppvärmning att tala om lär du ju inte få den vägen...
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 10 nov-12 kl 19:15 »
Allt fungerar men olika bra.  ;D Det finns luft/vatten-värmepumpar, är det något fel på dom?

Om man nu av någon outgrundlig anledning ska värma golvet och inte lokalen.  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-12 kl 19:16 »
Allt fungerar men olika bra.  ;D

;D ;D Så sant som det var skrivet!
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 10 nov-12 kl 19:47 »
Om man inte är rädd för att själv meka med kylanläggningar finns det ju möjligheten att skaffa en värmeväxlare från t ex en skrotad bergvärmepump och koppla in i serie med ett av rören mellan utomhus- och inomhusdel, låt sedan vatten eller glykolblandning för golvvärmen passera genom denna.

Misse

• nr 9424
« Svar #5 skrivet: 10 nov-12 kl 21:06 »
Är man riktigt klåpig & kreativ så stoppar man inomhusdelen i en blå 210liters plasttunna åsså kopplar golvvärmen dit.  Slänga några täcken runt den blåa så blir det mindre spillvärme :D
På värmepumpforumet finns det ett & annat kreativt inlägg

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 nov-12 kl 22:06 »
Låter som om det kan funka men det blir ju en omväg och väldigt mycket förlorad verkningsgrad.

Om där kvarstår någon övrig spridning från värmepumpen kvarstår att ta reda på.
Ännu sämre blir det om pumpens sprutbild isoleras mot en eller flera kylare.

Inte bättre att lägga ut en värmeslinga nu eftersom du ändå håller på att bygga själva garaget?
Det räcker.. Sen kan du ändå installera en värmepump och hålla den på låg effekt.

Kan till och med bli billigare.

Mer alternativt kan ju vara en kamin som både sprider luftvärme och sprider vattenburet.

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #7 skrivet: 11 nov-12 kl 17:24 »
Plattan är redan klar med golvvärme. la i slang när jag endå höll på att bygga, ifall man skulle sätta in någon vattenmantlad kamin ellerså.

jag är inte intresserad av en luft vatten pump för 20kkr så jag tänkte köra en vanlig billig luftvärmepump för att hålla +8´C så bilarna är snöfri.

Men efterssom jag har golvvärmeslang i plattan så skulle jag vilja använda den. Jag vill inte springa & elda hela dagarna eller så utan det ska vara underhållsfritt. därav min ide med att försöka få någon extra plussgrad i plattan så den håller sig torr & varm.

optimalt är att enbart köra golvvärme men då behövs nog en luftvattenpump för 20kkr eller?

Gottfrid

• -
« Svar #8 skrivet: 11 nov-12 kl 18:15 »
Grund iden är jag med på.Om man köper en begagnad kylanläggning på en skrot så borde det gå .Finns ju bra litteratur "Bygg din egen värme pump" Sen när alla rören e dragna så låter man en kyltekniker fylla på med köld medium.

woodmant1

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 nov-12 kl 19:18 »
Plattan är redan klar med golvvärme. la i slang när jag endå höll på att bygga, ifall man skulle sätta in någon vattenmantlad kamin ellerså.

jag är inte intresserad av en luft vatten pump för 20kkr så jag tänkte köra en vanlig billig luftvärmepump för att hålla +8´C så bilarna är snöfri.

Men efterssom jag har golvvärmeslang i plattan så skulle jag vilja använda den. Jag vill inte springa & elda hela dagarna eller så utan det ska vara underhållsfritt. därav min ide med att försöka få någon extra plussgrad i plattan så den håller sig torr & varm.

optimalt är att enbart köra golvvärme men då behövs nog en luftvattenpump för 20kkr eller?
Det kan inte vara en ide att nyttja liknande som finns till frostfri vattenförsörjning till lösdriftsstallar?
Cirkulerande och klarar en slinga på 150m.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 11 nov-12 kl 19:53 »
Alltså, en bra, lagoma stor och väl fungerande värmepump kan spara max 60% jämfört med direktverkande el. Om en amatör, som du eller jag, skulle koka ihop något som sparar hälften så är det nog mer tur än skicklighet.

Förtjänsten förtas av att bilarna rostar och karosserna bryts sönder fortare vid daglig nedfrysning och upptining. Min uppfattning är att när en bil väl är djupfryst ska den så förbli så länge som möjligt, annars förgås den i förtid. *trodde alla visste*

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #11 skrivet: 11 nov-12 kl 22:37 »
iden var att låta en vanlig luftvärmepump blåsa på en gammal kylare som blir varm & en pump som pumpar ner det varma vatten i plattan.

om man vill ha sin bil djuprfyst så får man väl köpa ett kylagregat istället. men det är jag inte alls intresserad av därför har jag inte frågat om det heller.

Ahlman

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 12 nov-12 kl 08:13 »
Det var ett stöddigt svar till någon som vänligen försökte ge dig lite kunskap.
Annars tycker jag din ide är bland de dummaste jag hört det här året. Ibland blir snålheten hos folk rent skrattretande.
Först bygga garage och sedan tycka att en luft-vattenpump är för dyr.  ;)
Slut på den här tråden.

Existens!

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 nov-12 kl 09:03 »
iden var att låta en vanlig luftvärmepump blåsa på en gammal kylare som blir varm & en pump som pumpar ner det varma vatten i plattan.

Kör runt den meningen i huvudet några gånger, så inser du nog svagheterna.

Värm garaget direkt med luftpumpen.
Om du sen nån gång kommer i annat läge och vill värma golvvärmen med nån kamin, så har du ju den på plats.

Tycker för övrigt det har gått en lätt hysteri i att lägga golvvärme i varenda platta.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 12 nov-12 kl 11:33 »
Citera
Tycker för övrigt det har gått en lätt hysteri i att lägga golvvärme i varenda platta.
Men har du inte sett att det inte är så mycke snö runt en del sånna hus å att vårblommorna kommer så fint?  ;D

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #15 skrivet: 12 nov-12 kl 18:01 »
Tack för alla seriösa svar. tyvvär så verkar inte detta forum vara så som det var förr.  detta är nog väldigt mycket tack vara sånna personer som Ahlman. Vilket är synd att vissa bara ska förstöra.

Drar min ide vidare på anda mera seriösa forum.!

Skogsola

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 nov-12 kl 18:09 »
Kör runt den meningen i huvudet några gånger, så inser du nog svagheterna.

Värm garaget direkt med luftpumpen.
Om du sen nån gång kommer i annat läge och vill värma golvvärmen med nån kamin, så har du ju den på plats.

Han kunde ju ha kaminen på utsidan och elda under luftvärmepumpen.  ;D

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 nov-12 kl 18:09 »
Julas solfångare tror jag är mer effektivt än ursprungsiden iså fall, kombinerat med en luftluftpump. Solfångaren ger ju några procent även så här års och jag tror den effekten överstiger kylar-varianten

woodmant1

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 nov-12 kl 20:20 »
Det var ett stöddigt svar till någon som vänligen försökte ge dig lite kunskap.
Annars tycker jag din ide är bland de dummaste jag hört det här året. Ibland blir snålheten hos folk rent skrattretande.
Först bygga garage och sedan tycka att en luft-vattenpump är för dyr.  ;)
Slut på den här tråden.
Jag måste nog säga att dina uttal om vad som är det dummaste det här året bara förklarar att någon med egna ideèr
får passa sig att ställa frågor till uppfinningsrika,alternativa,människor som inte är rädda att prova lite udda saker och
därför kanske välvilligt delar med sig av erfarenheter,kunskap och utvecklingar av egna projekt som av skolade och
yrkesfolk inom området dömts som omöjliga!
Om man därutöver är snål om man tycker en luft/vattenvärmepump är för dyr att bara värma plattan i garaget är det
nog inte konstigt utan vore mer klokskap än skrattretande i en alternativs öron då en sådan nog värderar livskvalliten
högre än höga inkomster och därav kommer många kluriga lösningar för deras egna behov.
Kunde vara en ypperlig sak om luft/luft kunde ge värme till nån behållare med vätska för att kunna få +grader i
garagegolvet för det är både skönare/bättre för att sitta/ligga på vid rep av bil + att den värmer luften samtidigt.

Alternativforumet är en fantastisk sak om möjligheten att dela kunskaper,erfarenheter,lärdommar och ideer
med varandra omän man är nybörjare eller okunnig inom området och inte behöver känna sig varken dum
eller inte vågar fråga om råd!

Då faller iden och forumet utvecklas till en sluten grupp med fanatiker för inbördes beundran där tiden stannar,
nya medlemmar uteblir och ingen utomstående är "tillräcklig" och söker sig till annat.

Sen dör forumet ut av sig själv och är inget jag önskar då det finns massor av kunskap och erfarenhet
att föra vidare!

Chris983

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 15 nov-12 kl 19:55 »
Det går! Jag såg en annons på Blocket för något år sedan på en sådan värmepump som var till salu. Så visst går det. Tyvärr saknar tyvärr kunskap att berätta hur man gör.

Lycka till med ditt projekt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser