Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordklumpar i ensilagebal  (läst 1283 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Jordklumpar i ensilagebal
« skrivet: 08 nov-12 kl 08:44 »
Jag är ny som fårägare och undrar nu hur ni som är mer erfarna gör.

Jag köper allt mitt foder och har nu i ensliagebalen upptäckt ett par jordklumpar. Det är välavgränsade klumpar, hittills två stycken. Jorden här är lerig och så även klumparna, alltså inte några döda djur. Storleken på klumparna har varit som en potatisbulle ungefär och jag skulle gissa att de hamnat i gräset vi upprullningen. Balen luktar syrligt och gott. Ensilaget är bladrikt och smakligt för mina får. Men är den bara att slänga iom jordkokorna? Eller räcker det att ta bort jordklumparna med omgivande gräs? Säljaren har inte får utan kött-kor.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Jordklumpar i ensilagebal
« Svar #1 skrivet: 08 nov-12 kl 09:39 »
Jag har ibland hittat jordklumpat i foderhäcken efter att fåren ätit upp balen. Och de har överlevt. Men om jag ser jordklumpen när jag öppnar balen tar jag självklart bort den och en del av omgivande ensilage för säkerhets skull. Det verkar som att riktigt torrt hösilage, ungefär som inplastat hö, där spelar inte jordinblandning så stor roll. Det är nog värre om det är riktigt blött ensligare från plansilo, där man fått med mullvadshögar, det anses inte vara så lyckat.
Om det växt mögel i balen däremot så är det inte bra, det tyder på att det varit för högt pH och då kan det ha vuxit väldigt mycket otäcka saker i balen.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser