Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till belgiska jättar  (läst 4020 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
Mat till belgiska jättar
« skrivet: 07 nov-12 kl 13:20 »
Vad ger ni till dra belgiska jättar ni som har . Mina får havre pellets fri tillgång till hö

ängesgården

• Dalarna
SV: Mat till belgiska jättar
« Svar #1 skrivet: 07 nov-12 kl 13:56 »
kornkross,blandat med lite  pellets som egentligen är till nöt, men det får både kossorna ,fåren och kaninerna, sedan får de morot ,äpple och hö
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 nov-12 kl 08:01 »
Mina får fri tillgång till halm, hö, gräs(om det finns) och ensilage. De får ochså kaninpellets. (köper storsäckar på Odal) Äpplen ifrån trädgården. Morötter och knäcke.

Falsen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-12 kl 13:35 »
jag har precis skaffat jätte men den får samma som de övriga kaninerna (fast mer). jag anser att bara kaniner som växer, har ungar eller ska till slakt behöver havre. så för de övriga vuxna kaninerna är det fri tillgång på hö (på sommaren gräs) och nått äpple eller morot beroende vad som finns. Jag har ju som sagt precis skaffat belgisk jätte själv så jag vet inte om de behöver något extra. Hon är ett år och bor i stallet. Vad säger ni som har erfarenhet?

ps hon väger 9 kg och lyckas ändå hoppa över boxdörren som är ca 1,5 m! jag trodde att belgiska jättar var slappa och inte hoppbenäga alls. är min kanin ett undantag eller är jättar aktivare än jag trodde?

ängesgården

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 10 nov-12 kl 17:10 »
har flera belgiska jättar, de hoppar jättebra om man glömmer stänga luckan ,på vintern  har jag stora burar i stallet gjorda av kompost nät där jag öppnar taket, på sommaren har jag elnät, men det har de aldrig hoppat över, och tur är ju det ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

mt_knot

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 nov-12 kl 19:34 »
Min klättrade i träd :)

Johan

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 nov-12 kl 17:42 »
Mina brukar sitta på taket på ett av mina foderplatshus, ca 1 meter upp..! ;D

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 27 nov-12 kl 01:28 »
Hej,

Stora raser(Jättescheck) matade jag med 1 del renfoder + 1 del kornkross +1/2 del Johannesbröd, lite,lite lusernpellets. 1 äpple och 1-2 morötter. Gräs/Kryddar om det finns. Självklart alltid hö och vatten.
Om ungarna har födds, stoppa jag bara i: äpplen, morötter, fenkål, persilia
Torrfoder nu:
1 del renfoder+1 del kornkross+1/2 del Johannesbröd+bananchips+torkad nässlor+lite solrosfrö +lite foderkalk. Kanske lite mais. Dill. Försvinna allt.

MvH

ängesgården

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 27 nov-12 kl 06:50 »
johannesbröd och bananchips var köper du det? låter dyrt  ;D

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 27 nov-12 kl 19:20 »
Hej,

jag är ju tysk och i tyskland var det ganska många med kaniner. So är marknaden för kaninmat lite större. När jag se priser här var jag lite :o
So jag beställde i tyskland 10kg säcker. Det räker säkert hela vintern. Är samma johannesbröd. Ingenting annat i.
Tänkde att sälja lite kg. Om tiden finns sätter jag i annonsen. 
Samma bananchips, det är toastet i kokosölja och helt utan socker eller honung. Jag prova lite, inte so gott för mig men kaniner älska det(dom far bara 5-6 skivor)
Och för johannesbröd blir mina kaniner >:D

MvH
Danielle

johannesbröd och bananchips var köper du det? låter dyrt  ;D

Akville

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 22 jun-13 kl 20:13 »
hej, jag har läst mycket här på forumet att det är inte värd att hålla belgiska jättar eftersom de är oekonomiska, äter jätte mycket och växer sakta? är det sant? alla pratar om Gotlands kaniner men man får ju nästan ingen kött alls efter slakt!
Vad tycker ni, är det värd?

Mvh Akville

ängesgården

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 23 jun-13 kl 10:50 »
det beror ju lite på vad du matar dem med, man får ju leta lite och köpa där det är billigast, vi har ju eget hö och korn och så köper jag säckar med fodermorötter, men som du säger en Gotlanskanin har inte mycket kött på benen om man jämför med en Bj, och så blir ju skinnen så stora och fina efter en BJ, det är kanske så att kilopriset blir lite mer på en BJ, men det kan nog inte skilja så mycket i slutänden  ;D finns säkert någon här som har lite siffror att komma med ;D Jag tänker iallafall forsätta med bj och lite blandraskaniner  ;D

Akville

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 23 jun-13 kl 15:09 »
jag tänker också på slakten det är ju inte så trevlig, så när man väl slakat en kanin, så vill man ha lite kött för det.
Eller? vad tycker ni andra?

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare
Skägget, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser