Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgvaktel kyckling?  (läst 1425 gånger)

Hille

• Småland
Dvärgvaktel kyckling?
« skrivet: 07 nov-12 kl 12:53 »
Hej har lite frågor om våran lilla kyckling=)
Vi köpte ett dvärgvaktel par för några veckor sedan. Hon lade ett ägg 2:a dagen vi fick hem dom och vi tog ur det jag snickrade ihop ett egen äggkläckare och lyckades kläcka det.
Nu till min fråga ska den vara sj elr hos sina föräldrar med tanke på att den är ensam?
MVH Alexander o Nadja

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Dvärgvaktel kyckling?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-12 kl 13:28 »
Varken eller skulle jag säga. Jag vet inte riktigt hur vuxna vaktlar är mot mindre som de inte har ruvat fram själva?! Ensam kan den ju inte vara... Har ni möjlighet att köpa några fler i ungefär samma ålder?

Bara undrar varför ni kläckte fram ur bara ett ägg?  ???
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Hille

• Småland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-12 kl 13:34 »
Hon la bara ett ägg och har inte lagt fler heller tyvärr=( Har läst det lilla jag hittat om det, och har förstått att dom inte mår bra själva men vad ska man göra. Kan ju inte ta bort ett liv.
 Kanske va egoistiskt att att kläcka ett ägg.
Men kan man inte sätta in den till dom vuxna med en bur i buren om nån vecka då den inte behöver så mycket värme?
mvh alex

Eller ska jag försöka ta in mamman till den i terrariet?
« Senast ändrad: 07 nov-12 kl 13:43 av Hille »

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 07 nov-12 kl 14:02 »
Det är nog bara att testa nåt av alternativen. Se till att hålla koll bara... Tänk på att hon inte har en susning om att det är "hennes" kyckling.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #4 skrivet: 08 nov-12 kl 08:35 »
Vet inte vad det är för fel på dina vuxna men...
Vad får dom  för mat??
det vanligaste felet när dom inte vill lägga ägg är att man ger dom för proteinfattigt foder.. testa ge kalkon start..

Det andra är att dom börjar blir gamla...  vaktlar lever fort  ;)
Könsmogna vid 6v.....  på ålderns höst vid 2-3år...
De lever längre än så men äggproduktionen går ned ordentligt enligt vad jag lyckats läsa mej till..

Hoppas att jag blir rättad om jag skrivit fel..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Hille

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 nov-12 kl 21:59 »
Vet inte hur gamla dom är tyvärr. Dom äter Finkmix, torkade insekter,  kokt ägg mm.
Idag är våran ensamma kyckling 2 dagar och vi har lärt den att äta efter mycket tid=)
eftersom han går sj så umgås vi med den mycket varje dag och lär den allt vi kan :)
mvh alex

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser