Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  efterfrågan på kanin och möjlighet till slakt i jämtland.  (läst 2274 gånger)

lillvilda

• Gäst
Tanken har börjat gro på att kanske föda upp kanin för slakt vore något för vår familj att satsa på. En önskan vore att kunna driva det med en sån lönsamhet att det kan bli ett heltids jobb för en person. Frågan är bara vilken efterfrågan finns i våra trakter och vilken möjlighet finns att skeppa till slakterier. Vi bor i östersundstrakten. Någon som har koll på sånt.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
SV: efterfrågan på kanin och möjlighet till slakt i jämtland.
« Svar #1 skrivet: 04 nov-12 kl 06:54 »
Jag tycker lillvilda förtjänar ett seriöst svar och inte en ironisk kommentar
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

ängesgården

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 nov-12 kl 07:36 »
jag och min man funderar oxå starkt på att starta något sådant, men efter att ha följt Göstas tråd så blir man ju alldeles virrig i huvudet av alla inlägg ::) jag skulle nöja mig med att ha så mycket så det blir en mindre halvtidslön , sitter och målar Dalahästar åt en firma i Mora, det blir mycket stillasittande då, så ett halvtidsjobb med kaninuppfödning skulle vara bra. Men vem ska vi lyssna på? Gösta eller de andra? Läste i senaste Land om några som hade 200 honor, men det lät lite väl mycket, hur många behövs egentligen till en lön på ca 5-10 000 efter skatt?
« Senast ändrad: 04 nov-12 kl 07:39 av ängesgården »
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-12 kl 09:15 »
en kanin kostar ca50kr att föda upp,du får sen ca80kr  på slakteriet, levererar du 100st per månad så får du in 3000kr, varje hona ska kunna ge 32ungar per år fördelat på 4kullar,bor de ute så räkna med 3kullar och totalt 20ungar så blir du inte besviken,
Varje burfack kostar ca.1000kr om du köper färdigt,städ per bur 5min veckan, mat och vatten 1min per dag,frost räkna2min.
Inköp avelsdjur ca400kr st,alternativt ägna några år att ta fram egna.
Transport till slakteri(vreta?).
Som väl är går det använda i princip allt på kanin,kött skinn barf flugbindningsmaterial reptilföda uthyrning avelsdjur gödsel urin
Beroende på hur driftig du är så kan du tjäna pengar,.
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-12 kl 09:36 »
100honor ger i bästa fall 3200ungar fördelat på 12mån blir det 266st vilket borde ge 7980kr mån
Eller om man räknar realistiskt 2000ungar fördelat på 12mån blir det 166st =5000kr mån

Arbete städ 500min v =16h mån
Mat 100min per dag=3000min/mån =50h mån

66h i mån städ och mat.. Räkna att du vill ha 100kr h då blir det 6600kr
Betänk att burbyggande,reperationer,parning,marknadsföring mm inte är medräknat, elkostnader,tid för foderköp, mm
Sen antar jag att man ska betala skatt också?
Fjäderfän och kaniner

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-12 kl 10:14 »
Det bästa är att räkna på det själv När jag hade kaniner hade jag ca 20 honor och 4 hannar och det räckte  för att få en liten förtjänst som vi klarade oss på. Jag sålde kött inälvor skinn och levande  har en slaktutbildning så jag slaktade själv inhyrd hos en vän med slakteri och tog höet på egen mark

Gösta

« Svar #6 skrivet: 04 nov-12 kl 10:40 »
Ängesgården, att det verkar "virrigt" som du skriver är helt korrekt. Man blandar i forumet ihop hobbyuppfödning med produktion och försöker göra likhetstecken mellan dessa. Det är helt skilda förutsättningar naturligtvis.
En bra uppfödning består av minst 30 avelshonor som paras var 13:e vecka året runt. (4 kullar/år) Med bra avelsmaterial och korrekt skötsel ger dessa ca 30 överlevande ungar/år.
Det är också viktigt att köpa dels rätt foder och på rätt ställe för att få maximal utdelning.
Här på forumet har de flesta något 10-tal avelsdjur samt tar 2 - 3 kullar per år. Många har ett underhållsfoder och inte ett produktionsfoder vilket ger en sämre tillväxt och svårt att ha full produktion = dålig lönsamhet. Spelar faktiskt ingen roll vad för typ av företag man driver. Kör man inte med full kapacitet så blir förtjänsten därefter ::)
Gösta

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 nov-12 kl 10:59 »
30honor=30000kr i köpta burfack är du händig går kostnaden ner betydligt
30honor a'400kr om du ska starta direkt 12000kr
Boxar till ungdjur 60ungar i varje,=?
Silo till bulkfoder=?
gödselplatta?
Utrymme till hö?
Burar el lådor till transport?
Övriga tillbehör

Investeringskostnaderna skall ju betala sig nån gång om man räknar lönsamhet
Fjäderfän och kaniner

ängesgården

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 04 nov-12 kl 11:04 »
Lillvilda, det var ju du som startade tråden ;D Jag vet inte var närmaste kaninslakteri blir i förhållande till Östersund, skulle jag själv börja så blir det Gösta som blir aktuell, men bara transporten om man ska leverera själv kostar ju en del , så det är ju bra om man inte har för långt att åka
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

lillvilda

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 nov-12 kl 11:17 »
Ja såhär tänker jag . När det gäller utrymmen, gödselhantering, foder osv så känner jag att det kan jag räkna på. Vi bor på en liten lantgård så det mesta finns eller kan göras användbart till en en överkomlig slant. Jag är inte heller helt ohändig själv. Få fram billigt foder tror jag också jag kan fixa samt förvaring av större mängder foder. Det är inte helt olikt de andra djur vi haft. Vad jag däremot skulle behöva mer info om är att går det göra vinst om man inte slaktar själv. En egen godkänd slaktmiljö innebär ju en större investering isåfall samt att det kräver inte utbildning gissar jag. Jag ser inte heller en möjlighet till att att skicka på slakt om det innebär att djuren ska skeppas levande genom halva Sverige varken ekonomiskt eller etiskt. Jag gissar att slaktar vi inte själv behöver vi ha slakteri i närheten men vart ligger närmaste från östersund sett?

swennis

• Småland
    • Bara anna
« Svar #10 skrivet: 04 nov-12 kl 14:20 »
Praline; lite nyfiken, när höll du på med kaniner? Varför slutade du?
Jag tillhör också de som som funderar på det här med kaninproduktion men vet ej om jag vågar ta steget....
Bor på en liten gård i Småland med man, barn, hund, katt, hästar, höns och kaniner.
Läs mer på www.baraanna.se

Gösta

« Svar #11 skrivet: 04 nov-12 kl 18:10 »
Ska finnas ett kaninslakteri utanför Östersund. Tror att det ligger i malpåse men kan vara värt att kolla upp. Lyssna med kommunen eller Länsstyrelsen. De bör/skall ha information om var det ligger.
Tror hon hette Ingela eller något liknande.
Gösta

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 04 nov-12 kl 22:20 »
Jag flyttade upp till stockholm 2008 för jag ville komma närmare mina barn och barnbarn men nu jobbar jag bara halva månaden och bor i småland resten av månaden och har bara 4 gotlänningar 2 svensk päls och 3 satin angora endast till husbehov förutom svensk päls som är utrotnings hotad så dom ska jag avla på  för att bevara rasen

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 04 nov-12 kl 22:35 »
Ska finnas ett kaninslakteri utanför Östersund. Tror att det ligger i malpåse men kan vara värt att kolla upp. Lyssna med kommunen eller Länsstyrelsen. De bör/skall ha information om var det ligger.
Tror hon hette Ingela eller något liknande.
Gösta

Om jag minns rätt var det 2 som var igång ett tag, i Bräcke kommun.

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser