Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Slakt färdiga tuppar  (läst 1627 gånger)

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
Slakt färdiga tuppar
« skrivet: 03 nov-12 kl 15:01 »
  Mina tuppar är nu över 6 mån man ser nu stjärtfjädrarna börjar bli långa ståtliga tror ni dom blir matigare om man väntar mer . Känns ju som dom växt färdigt för länge sedan men undrar om dom blir fullt utvecklade först när de blivit full tupp skrudd på dom ?   

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Slakt färdiga tuppar
« Svar #1 skrivet: 03 nov-12 kl 15:36 »
Brukar slakta vid cirka fem månaders ålder, precis börjat bli könsmogna. Med mina Australorps innebär det att tupparna väger cirka 1,8-2,2 kg slaktade och uttagna. Eftersom de går på lösdrift i våra hagar under sommaren så är det för mig mest ekonomiskt att slakta i oktober när det inte längre finns så mycket att äta i form av frön, insekter och växter.

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Slakt färdiga tuppar
« Svar #2 skrivet: 03 nov-12 kl 22:00 »
har ju också gort ung så men eftersom jag har massor spill vete gratis så undra jag om dom kanske lägger på sig mer kött om jag skulle vänta 4 veckor till..

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Slakt färdiga tuppar
« Svar #3 skrivet: 03 nov-12 kl 23:44 »
Jag brukar också slakta dem när de är ungefär fem månader, jag tror inte de växer mer faktiskt. Det är om de blir fetare om de äter mer, men det är väl inget att stå efter?

Jag slaktade i dag, korsningar, mycket australorp, sussex etc i dem, rejäla tuppar, mycket kött på dem..
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jogar

  • Gäst
SV: Slakt färdiga tuppar
« Svar #4 skrivet: 04 nov-12 kl 00:28 »
Jag brukar vänta tills de börjar bli osams på riktigt. Och det kan dröja om det är så att de har växt upp tillsammans - då har de redan gjort upp om rangordningen...
Meninte heller låter jag dom bara gå och drälla och bara kosta alltför länge. C.a ett halvår är nog det vanligaste här.

tillyvonn

  • Inlägg: 377
  • lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Slakt färdiga tuppar
« Svar #5 skrivet: 04 nov-12 kl 17:47 »
Somliga matar upp dom med vete och begränsar deras rörlighet sista månaden för att de ska fetta på sig. Jag gör inte så, mina går med flocken tills gammeltuppen stressar upp sig för mycket på dom - ca 5mån ja.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare
Urban Larsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser