Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flindras hönshus - så här blev det!  (läst 15025 gånger)

flindra

• -
Flindras hönshus - så här blev det!
« skrivet: 03 nov-12 kl 14:32 »
Jag gör ett litet återbesök här på Alternativ som tack för all hjälp jag fick när jag byggde!
Det är alltså en gammal oisolerad bod som blivit hönshus.

Så här såg boden ut innan jag satte igång.

Kortsidan till rastgården. Den byggde jag av 45x45-reglar som jag målade i falu rödfärg. Reglarna längst ner är av tryckimpregnerat virke.

Nätet (putsnät från Biltema) grävdes ner runt hela rastgården. Här tog jag hjälp av en grävmaskin!

Här har vi fått upp stommen. Rastgården är 8 x 5 meter.

Rastgårdsstommen från sidan.

Här har jag fått upp dörren till rastgården. Den har hänglås, eftersom det har hänt att ungar sprungit runt och busat här.

Här är rastgården färdig! Taknätet består av galvaniserat nät med 100x100 mm maskor. Här ser ni också den lilla provisoriska sommarburen som hönsen bodde i till att börja med. Boden har fått nytt plåttak också.

Jag byggde en klätterställning åt hönsen. Den är mycket populär! I bakgrunden skymtar sandbadet.

Satte upp en elstängseltråd runt både boden och hönshuset. Så här gjorde jag med jordningstråden och eltråden.

Jag la OSB-skivor på golvet och satte masonit på väggarna. Sedan kom jag på att jag ville isolera väggarna i hönsrummet... Då fick masoniten vara kvar och tjäna som vindpapp.

Mellanväggen som ska dela av hönsrummet och förmaket.

OSB-skivor upp på insidan av mellanväggen och sedan 70 mm isolering mellan reglarna.

Sågade ut hålet till hönsluckan med en sticksåg.

Reglar och isolering runt hönsluckan. Som skivor har jag här använt överblivna innertakplattor från vårt garagebygge.

Reglar och isolering på fönsterväggen.

Jag använde överblivet klickgolv som material i en del av snedtaket.

Ventilationshål ovanför fönstret.

Masonit som innermaterial på väggen. Reglar till innertaket är uppsatta.

45 mm isolering i innertaket.

Dörren in till hönsrummet är isolerad med 70 mm isolering precis som väggarna. Den har ett ventilationshål längst ner.

Dörren uppsatt. Dörrhålet är dock lite snett, så jag fick kapa lite längst ner på dörren.

Målar med ljusblå oljefärg.

Det tar sig!

Sittpinnar. Det är vanliga 45x45-reglar som ligger löst. Det blir enkelt att byta ut dem när de blivit sunkiga.

Gödselskivan består av en vanlig OSB-skiva som står på lite reglar.

Vaxduk på gödselskivan.

För att förhindra att hönsen kliver runt på vaxduken byggde jag en stomme som jag klädde med galvaniserat nät (samma som är i taket på rastgården). Den går att ta lös enkelt när man städar. En stege upp till sittpinnarna har jag också fixat.

Under gödselskivan har jag byggt två dörrar med putsnät på. Detta blir en bra bur för ruvande höns, kycklingar och sjuka djur som behöver vila upp sig lite.

Fönstret är bara englas. Istället för att byta ut det har jag köpt en plexiglasskiva på K-Rauta som jag satt dit. Eftersom den är lite för liten och det blev för dyrt att köpa två skivor satte jag lite klickgolv längst ner.

Hylla till värpredena. De får värpa i plastlådor, som är enkla att flytta ner om nån börjar ruva.

Elektroniken till den automatiska hönsluckan.

Liten stege upp till den automatiska hönsluckan.

Jag har byggt en liten veranda utanför hönsluckan, så att det inte ska regna och snöa in i hönshuset.

Invigningsparty!

Jogar

• Gäst
SV: Flindras hönshus - så här blev det!
« Svar #1 skrivet: 03 nov-12 kl 14:43 »
Toppenfint!  Jag ska oxå bygga en "farstu" till luckan, gjorde det till hundkojan och det blev mycket behagligare inne där då.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-12 kl 14:44 »
Grattis grattis !!
Blir så imponerad över hur fint du har gjort och vilket bra jobb.
Kul att du vill dela med dig.
Kram kram
Hedemorahöns

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-12 kl 16:16 »
Kul att du är här igen och delar med dig! Jättefint! Jag har också haft inflyttningsfest för mina Hedemoror. Fem hönor och två tuppar visade sig dock ha blivit fem tuppar och två hönor, men de trivs bra än så länge. Förhoppningsvis blir det hön-påfyllning till jul  :D

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 03 nov-12 kl 16:28 »
Hihi!

Vi köpte fem hönor och en tupp, men det blev i själva verket fyra hönor och två tuppar. Hönan som blev en tupp bytte vi mot en likadan höna hos säljaren. Det blev väldigt bra för tupphönan var rättså hetsig i temperamentet. Vår tupp är väldigt snäll men kanske lite mesig.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 03 nov-12 kl 16:38 »
Vilken skönhet!

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #6 skrivet: 03 nov-12 kl 17:05 »

Tack för att du delar med dig!  ;DDet är alltid roligt och inspirerande att se andras bilder och lösningar tycker jag och när man ser det hela växa fram steg för steg så är
det lättare att uppskatta vilket arbete du har lagt ner på det hela - Riktigt fint blev det.. och färdigt precis lagom till vintern!
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

flindra

• -
« Svar #7 skrivet: 03 nov-12 kl 17:55 »
och färdigt precis lagom till vintern!

Ja *puh* vad stressigt det var ett tag! När kylan slog till precis lagom till att vi skulle åka bort kändes det rätt jobbigt... Som tur var kunde en granne rycka ut och fylla på deras vatten i en vanlig skål några gånger om dagen. Guldgrannar!

Jag har nog lagt 200 timmar på bygget. Maken har lagt tre timmar.  ;) Två timmar på att få upp stommen som jag inte klarade själv eftersom jag är lite för kort, och så en timme på att hänga upp dörren.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 03 nov-12 kl 18:03 »
Bra jobbat !!
Hedemorahöns

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #9 skrivet: 03 nov-12 kl 19:28 »
Vaxduk på gödselskivan- vilken BRA ide!

Ska tänka på det om jag hittar nån fin till vettigt pris :).
« Senast ändrad: 03 nov-12 kl 20:10 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Smajsan

• -
« Svar #10 skrivet: 03 nov-12 kl 19:51 »
Jag har nog lagt 200 timmar på bygget. Maken har lagt tre timmar.  ;) Två timmar på att få upp stommen som jag inte klarade själv eftersom jag är lite för kort, och så en timme på att hänga upp dörren.

Ja visst är det skönt när man får riktigt med hjälp  ;)
Det blev super fint,vad du är duktig  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 03 nov-12 kl 20:04 »
Vaxduk finns billigt på CityGross, av alla ställen. Har för mig de tar 40 kronor metern. Men även om vaxduken skulle kosta 100 kronor metern så blir det ju inte särskilt dyrt ändå tycker jag. Inte om man tar med den förenklade städningen i ekvationen...

Haha, javisst behöver man hjälp! Kom på nu att jag fick ju hjälp med grävandet också, det kändes inte som nån bra idé att gräva sådär mycket när man är gravid. Sen la jag inte om taket själv heller, det kändes alltför svårt att göra själv så det fick en snickare göra.

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 03 nov-12 kl 20:19 »
Bor man nära Norrköping så åker man med fördel till gamla Tope, numer XL bygg och köper våtrumsmatta för 50 kronor kvadraten, är superbra på bajsbrädor!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 03 nov-12 kl 20:36 »
Vaxduk finns för 25:- metern 140 bred  :)
Hedemorahöns

Lillbonden

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 29 dec-12 kl 11:01 »
Jätte fint :)

Inte för att jag bryr mig, men fyrkantiga sittpinnar är inte godkänt. Jag fick besök av länsstyrelsen och då fick jag nedslag på de. Kanske ska tilläggas att det inte var hönsen dom skulle kolla utan våra köttdjur som vi har i samma byggnad.

Mvh Daniel

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 29 dec-12 kl 11:52 »

Inte för att jag bryr mig, men fyrkantiga sittpinnar är inte godkänt. Jag fick besök av länsstyrelsen och då fick jag nedslag på de. Kanske ska tilläggas att det inte var hönsen dom skulle kolla utan våra köttdjur som vi har i samma byggnad.

Mvh Daniel
??? ??? Var står det? Där tror jag att de hade fel, fyrkantiga sittpinnar är vad jag vet både godkända, och framför allt lämpliga. Det är viktigt att hönsen får en bra anläggningsyta för bröstbenet, så att inte det blir snett. Gäller särskilt tyngre raser.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 29 dec-12 kl 11:58 »

Mvh Daniel
Är du säker på att den inspektören verkligen kunde reglerna som gäller för höns och inte bara snackade ... Här i Skåne har vi nämligen inspektörer som vet att man måste ha ett rede per höna. Tuppar räknas också som hönor och ska naturligtvis också ha ett eget rede....

Utöver det så vet dom också att ankor och gäss ska ha sittpinnar och att man måste lösa det så att dom inte kan dricka det vatten dom badar i....

Tyvärr är mitt förtroendet för dessa inspektörers kunnande här i Skåne så lågt att man inte kan uppmäta det....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tinna.m

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 29 dec-12 kl 12:00 »

Mvh Daniel
Ibland är det svårt att skilja på folk och fyle..
Inspektörer som inte har koll är ett stort problem i Skåne, bl a..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 29 dec-12 kl 12:04 »
Är du säker på att den inspektören verkligen kunde reglerna som gäller för höns och inte bara snackade ... Här i Skåne har vi nämligen inspektörer som vet att man måste ha ett rede per höna. Tuppar räknas också som hönor och ska naturligtvis också ha ett eget rede....

Utöver det så vet dom också att ankor och gäss ska ha sittpinnar och att man måste lösa det så att dom inte kan dricka det vatten dom badar i....

Tyvärr är mitt förtroendet för dessa inspektörers kunnande här i Skåne så lågt att man inte kan uppmäta det....
:o  ??? Nåväl, lite bättre tur har jag haft med de inspektörer som kommit när jag blivit anmäld av en sur granne. Men de hävdade att jag var tvungen att hänga datorsladden så att hundarna inte kunde komma åt den. Den gick från skrivbordet till uttaget, och det var enligt dem risk för att hundarna antingen skulle fastna eller gnaga av sladden  ::). Hur många har säkrat sitt hus så att inga sladdar finns åtkomliga för hundar och katter?

Det är ju bra att inspektörer finns, för verkliga vanvårdsfall, men ibland är de inte rimliga, och kan inte heller alltid reglerna. Det gäller att veta själv, så att man kan argumentera.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #19 skrivet: 29 dec-12 kl 13:04 »
Vad bra att fyrkantiga sittpinnar är både godkända och bra för hönsen! Kanterna är lite slipade så jag brydde mig aldrig om att slipa ner dem mera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser