Jag gör ett litet återbesök här på Alternativ som tack för all hjälp jag fick när jag byggde!
Det är alltså en gammal oisolerad bod som blivit hönshus.

Så här såg boden ut innan jag satte igång.

Kortsidan till rastgården. Den byggde jag av 45x45-reglar som jag målade i falu rödfärg. Reglarna längst ner är av tryckimpregnerat virke.

Nätet (putsnät från Biltema) grävdes ner runt hela rastgården. Här tog jag hjälp av en grävmaskin!

Här har vi fått upp stommen. Rastgården är 8 x 5 meter.

Rastgårdsstommen från sidan.

Här har jag fått upp dörren till rastgården. Den har hänglås, eftersom det har hänt att ungar sprungit runt och busat här.

Här är rastgården färdig! Taknätet består av galvaniserat nät med 100x100 mm maskor. Här ser ni också den lilla provisoriska sommarburen som hönsen bodde i till att börja med. Boden har fått nytt plåttak också.

Jag byggde en klätterställning åt hönsen. Den är mycket populär! I bakgrunden skymtar sandbadet.

Satte upp en elstängseltråd runt både boden och hönshuset. Så här gjorde jag med jordningstråden och eltråden.

Jag la OSB-skivor på golvet och satte masonit på väggarna. Sedan kom jag på att jag ville isolera väggarna i hönsrummet... Då fick masoniten vara kvar och tjäna som vindpapp.

Mellanväggen som ska dela av hönsrummet och förmaket.

OSB-skivor upp på insidan av mellanväggen och sedan 70 mm isolering mellan reglarna.

Sågade ut hålet till hönsluckan med en sticksåg.

Reglar och isolering runt hönsluckan. Som skivor har jag här använt överblivna innertakplattor från vårt garagebygge.

Reglar och isolering på fönsterväggen.

Jag använde överblivet klickgolv som material i en del av snedtaket.

Ventilationshål ovanför fönstret.

Masonit som innermaterial på väggen. Reglar till innertaket är uppsatta.

45 mm isolering i innertaket.

Dörren in till hönsrummet är isolerad med 70 mm isolering precis som väggarna. Den har ett ventilationshål längst ner.

Dörren uppsatt. Dörrhålet är dock lite snett, så jag fick kapa lite längst ner på dörren.

Målar med ljusblå oljefärg.

Det tar sig!

Sittpinnar. Det är vanliga 45x45-reglar som ligger löst. Det blir enkelt att byta ut dem när de blivit sunkiga.

Gödselskivan består av en vanlig OSB-skiva som står på lite reglar.

Vaxduk på gödselskivan.

För att förhindra att hönsen kliver runt på vaxduken byggde jag en stomme som jag klädde med galvaniserat nät (samma som är i taket på rastgården). Den går att ta lös enkelt när man städar. En stege upp till sittpinnarna har jag också fixat.

Under gödselskivan har jag byggt två dörrar med putsnät på. Detta blir en bra bur för ruvande höns, kycklingar och sjuka djur som behöver vila upp sig lite.

Fönstret är bara englas. Istället för att byta ut det har jag köpt en plexiglasskiva på K-Rauta som jag satt dit. Eftersom den är lite för liten och det blev för dyrt att köpa två skivor satte jag lite klickgolv längst ner.

Hylla till värpredena. De får värpa i plastlådor, som är enkla att flytta ner om nån börjar ruva.

Elektroniken till den automatiska hönsluckan.

Liten stege upp till den automatiska hönsluckan.

Jag har byggt en liten veranda utanför hönsluckan, så att det inte ska regna och snöa in i hönshuset.

Invigningsparty!