Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nätbotten  (läst 18962 gånger)

blizzard

SV: Bygga nätbotten
« Svar #80 skrivet: 14 mar-13 kl 00:14 »
vilkas skärp och vem skall hålla i linjalen?
Blanda inte in mig in era suspekta förehavanden :)
Gör vad ni vill,jag bryr mig inte i era böjelser ;) Go for it... ;D ;D

Jano

• Halland
« Svar #81 skrivet: 14 mar-13 kl 09:47 »
Är det ingen som har funderat över varför bina dör och hamnar på kupbotten på vintern ??

Jo det är det. Att några bin dör under vintern är helt i sin ordning men finns det mer än en kaffekopp döda bin på bottnen i början på mars då bör man fundera över orsaken. Detta ämne skulle eventuellt behöva en egen tråd.
Mvh. Jano

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #82 skrivet: 14 mar-13 kl 12:27 »
blizzard

Jag antar du odlar dina bin någonstans mella Ystad och Haparanda.

Har hågra hundratal bisamhällen utan vinterförluster.

Men vad har du för snittavkastning per samhälle. ( kg / samhälle )

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #83 skrivet: 14 mar-13 kl 13:10 »
Jo det är det. Att några bin dör under vintern är helt i sin ordning men finns det mer än en kaffekopp döda bin på bottnen i början på mars då bör man fundera över orsaken. Detta ämne skulle eventuellt behöva en egen tråd.
Mvh. Jano
Faktiskt hade jag inte mer nedfall än så i år. Min personliga tolkning är att det var fint väder i flera omgångar i augusti-september så de gamla bina dog utanför kupan redan då, snarare än att det är något med kupkonstruktionen som gett det fina resultatet.

olof

• Skåne
« Svar #84 skrivet: 14 mar-13 kl 13:32 »
En sak att fundera på är att bina tätar springor och belägger sina kupdelar med ett lager propolis på insidan. Propolis är tätt och vattenavstötande, ungefär som plast men biologiskt nedbrytbart.

Gideon i Roslagen

« Svar #85 skrivet: 14 mar-13 kl 17:43 »
Sluta att tugga grabbar! Jag fick mitt första stick före två års åldern och fyller 80 i år. Ska förklara hur jag anser att det fungerar på bloggen under kvällen fördelen där är att jag själv bestämmer vilka kommentarer som kommer in. Och det är skönt!!

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #86 skrivet: 14 mar-13 kl 18:19 »
Sluta att tugga grabbar! Jag fick mitt första stick före två års åldern och fyller 80 i år. Ska förklara hur jag anser att det fungerar på bloggen under kvällen fördelen där är att jag själv bestämmer vilka kommentarer som kommer in. Och det är skönt!!

Vilken blogg? Vore intressant att ta del av dessa funderingar...!

Gideon i Roslagen

« Svar #87 skrivet: 14 mar-13 kl 19:16 »
Nu ligger skrivningen ute!  http://carnicagruppen.blogspot.se/. Det är bara så här det fungerar. Lite sunt förnuft är tyvärr en bristvara. Isolerade lådor eller trälådor påverkar inte annat än biodlarens kassa och samvetet om de små liven.

olof

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 14 mar-13 kl 22:31 »
Ett tips är väl att inte så kryptiskt referera till något jag skrivit här, det blir totalt obegripligt för dina läsare av bloggen. Jag förstod faktiskt inte riktigt vad du ville ha sagt med artikeln mer än byggplast skulle göra bina magsjuka?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #89 skrivet: 14 mar-13 kl 22:51 »
Nä, jag kan hålla med, det var inte helt enkelt att se vart du ville komma med det du skrev Gidde...  :-\

Fredrik_i_Skåne

• Skåne
« Svar #90 skrivet: 14 mar-13 kl 22:55 »
Jamen, börjar inte hela debatten urarta lite?!  ::)

Hur många samhällen har du, hur mycket avkastning, är du biodlare?

Tonen i hela debatten tenderar att skrämma bort nybörjare (kanske t o m  mig  :'(    näää) eller
andra som kanske har något konstruktivt att tillföra. Grundfrågan var väl
lite tips på nätbotten?

Vänliga Hälsningar  o:)

Gideon i Roslagen

« Svar #91 skrivet: 15 mar-13 kl 12:01 »
Ok..Ok!  Då tar vi det mycket sakta! Problemen i bisamhällena är fukten! Plasttäckning håller kvar fukten i kupan samtidigt som bakterier o jästsvampar får ett gynnsamt klimat för tillväxt. Vi får med andra ord en motsvarighet till sjuka hus i bisamhället. Det är min åsikt!

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #92 skrivet: 15 mar-13 kl 13:51 »
Ok..Ok!  Då tar vi det mycket sakta! Problemen i bisamhällena är fukten! Plasttäckning håller kvar fukten i kupan samtidigt som bakterier o jästsvampar får ett gynnsamt klimat för tillväxt. Vi får med andra ord en motsvarighet till sjuka hus i bisamhället. Det är min åsikt!

Då använder du alltså inte plast i dina kupor alls eller undviker du det bara på vintern? Har du då bara vanliga enkla täckbrädor och isolerat lock men med ventilation som du skev i bloggen?

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #93 skrivet: 15 mar-13 kl 14:37 »
Jag är inte så säker på att det är vansinnigt eftersom bina inte verkar bry sig.

Jag upptäckte förresten förra veckan att jag råkat övervintra ett par starka samhällen på nackalock istället för nätbotten, dessutom stod de på 1 låda och tvärbygge. Som dömda att kvävas med andra ord enligt en del, men de mådde prima och nu ångrar jag att jag bytte locken till ventilerad botten, de ville kanske ha det tätt neråt.

MrBridgeflax

Varför arbeta med nätbottnar när det går presis lika bra med ett nackalock.
En slät botten med isolering.

Mvh Herman

Gideon i Roslagen

« Svar #94 skrivet: 15 mar-13 kl 15:15 »
Då använder du alltså inte plast i dina kupor alls eller undviker du det bara på vintern? Har du då bara vanliga enkla täckbrädor och isolerat lock men med ventilation som du skev i bloggen?
Sommartid så använder jag plast på grund av att det är bekvämt med att bra dra av och på. Täckbrädor/matarbräder av vanligt trä böjer/skålar sig ifrån fukten. och fukten den finns på innersidan. Det gör att kanterna böjs uppåt och släpper förbi fukt på undersidan av kanten. Mjuk täckning över bräderna fånga upp fukten som kommer ut och sedan frystorkar den fukten bort. Men märk väl ! Jag berättar hur jag uppfattar att det fungerar. Om ni sedan vill prova så är det helt er ensak!

olof

• Skåne
« Svar #95 skrivet: 15 mar-13 kl 15:21 »
Jag skulle säga så här att det är troligt att nätbotten, genomventilerad botten, toppventilation etc. har en positiv påverkan på binas övervintring.

Men enligt mig är det bin av rätt ålder som inte haft alltför mycket varroa på sig under sensommaren samt tilläckligt med foder som är grunden för en lyckad övervintring, allt annat är underordnat, t.o.m. bisamhällets storlek (även om det finns minimigränser).

Så lyckas man bara invintra tillräckligt med unga bin som man ger ordentligt med foder "kommer man undan" med nästan vad som helst och kommer undan såpass bra att man inte märker någon skillnad och kan inte heller säga om något är bättre eller sämre.

Vurmandet för tekniska lösningar för att övervinna övervintringsproblem låter i mina öron som att era bin inte varit i fullgott skick när de gått in i vintern. Jag tycker ni ska lägga energin där istället för att bråka om olika bottnar eller ventilation.

Jano

• Halland
« Svar #96 skrivet: 15 mar-13 kl 17:07 »

Hej Gideon.
Att ha varit biodlare länge garanterar inte att man har all kunskap. Vi är lika bevandrade i biodlingens mysterier både du och jag, men den kunskap som förmedlades i olika böcker under 1900-talet var inte till binas fördel. Jag vet inte hur biodlingen förklaras i nyare litteratur, men av olika forum att döma har det inte blivit stor skillnad.
Att det blir mycket fukt i en bikupa under vintern och därmed ohälsosam miljö beror på mängden foder som förbrukas, trångboddhet och för mycket isolering. Bina ska med andra ord invintras på så sätt att minsta möjliga fodermängd behöver förbrukas och viktigast av allt att de har fodret över sig och får bilda sitt vinterklot på tomma celler. En nätbotten som täcker hela bottenytan borgar för en stillsam luftväxling som bina sköter helt själva.
Mvh. Jan-Uno /Jano/

Gideon i Roslagen

« Svar #97 skrivet: 15 mar-13 kl 18:23 »
Olof o Jano!

Är det ok om jag kopierar era inlägg och lägger in dem på bloggen där jag betonar att det är era åsikter. Och jag lovar att mina kommentarer kommer att vara, Ska vi säga återhållsamma!
Min åsikt är att om vi använder lite av vad vi hävdar alla tre så får vi bin som garanterat minskar dödligheten till hälften. Så min fråga till er är! Hänger ni med??

olof

• Skåne
« Svar #98 skrivet: 15 mar-13 kl 20:38 »
...Min åsikt är att om vi använder lite av vad vi hävdar alla tre så får vi bin som garanterat minskar dödligheten till hälften...
Ja, det det behövs nog inte mycket för att dramatiskt förbättra övervintringen i snitt. Visst får du klippa in.

Gideon i Roslagen

« Svar #99 skrivet: 16 mar-13 kl 09:29 »
Ja, det det behövs nog inte mycket för att dramatiskt förbättra övervintringen i snitt. Visst får du klippa in.

Tack Olof!

Jag kommer att göra en skrivning med etikett: Typ Överlevnad. Där plockar jag in skrivningar o kommentarer kring just den här problematiken. Allt eftersom så kommer fler kommentarer att läggas dit med mina funderingar.
Sedan är det upp till läsaren att välja om de ska pröva
eller inte våra ideer. 

Skrivningen ligger nu ute på Carnica bloggen!
http://carnicagruppen.blogspot.com/
« Senast ändrad: 16 mar-13 kl 10:41 av Gideon i Roslagen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser