Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nätbotten  (läst 18938 gånger)

Jano

• Halland
SV: Bygga nätbotten
« Svar #100 skrivet: 16 mar-13 kl 10:52 »
Olof o Jano!

Är det ok om jag kopierar era inlägg och lägger in dem på bloggen där jag betonar att det är era åsikter. Och jag lovar att mina kommentarer kommer att vara, Ska vi säga återhållsamma!
Min åsikt är att om vi använder lite av vad vi hävdar alla tre så får vi bin som garanterat minskar dödligheten till hälften. Så min fråga till er är! Hänger ni med??

Ja det kan ju inte skada någon. Tvärtom behövs det flera insikter om våra insekter. Kruxet är förstås att vi inte kan kommentera några inlägg på din blogg.
Jag skickar med ett dokument om hur ett bisamhälle invintras på ett bra sätt.
Ha det gott  önskar Jano

Gideon i Roslagen

« Svar #101 skrivet: 16 mar-13 kl 13:24 »
Tack Jano!
Jag lägger in din skrivning om någon dag. I mångt och mycket så håller jag med både Dig och Olof. Ni kan kommentera på bloggen men kommentarerna hamnar på en sida för att jag ska kunna sortera bort rena "knäsparkar". Så det kan ta någon dag innan jag klickar på OK.
Det här är en bra början som jag hoppas att ni och andra hjälper mig att föra vidare!

Curt

« Svar #102 skrivet: 16 mar-13 kl 15:10 »
Mitt bidrag till invintring, förluster mm. finns här http://kupan.se/?page_id=151

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #103 skrivet: 16 mar-13 kl 16:45 »
Mitt bidrag till invintring, förluster mm. finns här http://kupan.se/?page_id=151

Mycket utförligt och bra Curt, tack!  :D

Gideon i Roslagen

« Svar #104 skrivet: 16 mar-13 kl 18:21 »

Curt! Du har mycket som är intressant i det här sammanhanget i din skrivning även om det är en del som Olof o Jano + jag själv inte håller med om.
Men... du HAR MYCKET SOM ÄR VERKLIGT INTRESSANT!
Så får jag längre fram låna från din skrivning? Ska försöka att komma ihåg att skriva vem som skrivit vad. Det finns mycket att skriva om det här och det är bra om fler hjälper till!  Men din skrivning är så lång att jag inte kan lägga hela på bloggen.  Hälsningar
Gidde
« Senast ändrad: 16 mar-13 kl 18:28 av Gideon i Roslagen »

Curt

« Svar #105 skrivet: 16 mar-13 kl 18:41 »
Curt! Du har mycket som är intressant i det här sammanhanget i din skrivning även om det är en del som Olof o Jano + jag själv inte håller med om.
Men... du HAR MYCKET SOM ÄR VERKLIGT INTRESSANT!
Så får jag längre fram låna från din skrivning? Ska försöka att komma ihåg att skriva vem som skrivit vad. Det finns mycket att skriva om det här och det är bra om fler hjälper till!  Men din skrivning är så lång att jag inte kan lägga hela på bloggen.  Hälsningar
Gidde
Ja Gideon, du får använda min text. Jag vill dock inte ha den styckad på ett sådant sätt att den passar dig Jano eller Olof. Jag har några år som biodlare och det jag skriver är mina erfarenheter i den trakten jag bor. Vi kommer aldrig att hitta det optimala receptet för invintring. Jag tror att du förstår vad jag menar.

Gideon i Roslagen

« Svar #106 skrivet: 16 mar-13 kl 20:04 »
Curt Tack! Jag ska försöka att göra ett just jobb med din text! Men text-styckena i bloggen får inte bli för långa för då slutar folk att läsa. Min tro är att vi kan få ner dödligheten till mindre än hälften om vi hjälps åt. Och om det går så kan vi vara stolta! Hälsningar Gidde

Vi kommer att hålla oss till själva bina nu i starten och sedan jobba oss vidare. Hoppas att ni hjälper till så många som möjligt!
« Senast ändrad: 16 mar-13 kl 20:12 av Gideon i Roslagen »

Gideon i Roslagen

« Svar #107 skrivet: 18 mar-13 kl 14:53 »
Jag  klippte in Curts skrivning idag på bloggen. Det är roligt att vi inte har riktigt samma infallsvinkel någon av oss. Det borde gå att göra en generell sammanfattning om just detta med hur bina bör hanteras fram emot hösten för att ha bästa läge för överlevnad!

Hoppas att jag får Olof, Janos, Curt att dels kommentera sammanfattningen när den kommer om någon dag. Och sedan ta steget till detta med kupor. Tills dess ha det bra mina vänner! Gidde

jakobsdal

• Halland
« Svar #108 skrivet: 18 mar-13 kl 17:08 »
Ja detta kan bli riktigt bra men öppna gärna en egen tråd här  där   Jano,   Olof,  Kurt,  och Jidde skriver om sina erfarenheter.

Gideon i Roslagen

« Svar #109 skrivet: 18 mar-13 kl 18:02 »
Jag har haft den tanken........Men ofta så spårar debatter här ut i något, jag vet inte vad. Så den riktiga sammanfattningen måste ligga där det inte är möjligt att lägga in inlägg som inte vi fyra kan stå för. Det är stort att Olof, Janos o Curt ger sig tid att medverka!

blizzard

« Svar #110 skrivet: 22 mar-13 kl 01:12 »
blizzard

Jag antar du odlar dina bin någonstans mella Ystad och Haparanda.

Har hågra hundratal bisamhällen utan vinterförluster.

Men vad har du för snittavkastning per samhälle. ( kg / samhälle )
Har aldrig påstått att det inte finns vinterförluster,men oftast så beror dessa på yttre faktorer tex skotrar,linjearbete,närgångna flyg/helikopter,skidåkare mm.
Samt största bimördaren av alla och det är talgoxen.
Min avkastning ligger mellan 20-85kg,vad ligger din avkastning på?

blizzard

« Svar #111 skrivet: 22 mar-13 kl 01:20 »
Raderat personangrepp och otrevlig ton//ieenilorac
« Senast ändrad: 22 mar-13 kl 06:27 av ieenilorac »

blizzard

« Svar #112 skrivet: 22 mar-13 kl 01:24 »
Om du upplever att plast inte fungerar bra tror jag det är något annat som är orsaken till dina övervintringsproblem.
Plast är bara avsett att användas sommartid och det har jag förstått från första början.Mina förhållandevis låga övervintringsproblem ligger alltså garanterat inte i att använda byggplast som täckelse.
Tack för omtanken.

blizzard

« Svar #113 skrivet: 22 mar-13 kl 01:43 »
Någon som kan dela med sig av tips och idéer när det gäller att snickra ihop sina egna nätbottnar?

Jag har tittat bland annat på vilken sorts nät det finns men vad "ska" man ha? Så stora maskor som möjligt utan att t.ex. möss kommer in (kanske 6 mm) eller ett riktigt finmaskigt så att bina lan gå på det (ca 1.5-2 mm)?

Och finns det några enkla och bra tips för att göra bottnarna såväl bra som billiga och praktiska?

Tack på förhand!
Det finns många tips för nybörjare att ta del av om de är intresserade,många tips presenteras här.Problemet är ibland bara det att frågeställarna är så låsta och har inställningen att "deras" eventuella faddrar representerar all,och då menar jag all ev sanning som kan finnas.
Alla andras åsikt eller erfarenheter marginaliserats eller alternativts förjöjligas...
Jag lyckönskar trådstartaren med sin biodling och tillverkningen med sina bottnar i allmänhet.

Frågan är ju då bara egentligen,om du/ni redan vet och har bestämt er för svaret,varför frågar ni?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 22 mar-13 kl 10:46 »
Det finns många tips för nybörjare att ta del av om de är intresserade,många tips presenteras här.Problemet är ibland bara det att frågeställarna är så låsta och har inställningen att "deras" eventuella faddrar representerar all,och då menar jag all ev sanning som kan finnas.
Alla andras åsikt eller erfarenheter marginaliserats eller alternativts förjöjligas...
Jag lyckönskar trådstartaren med sin biodling och tillverkningen med sina bottnar i allmänhet.

Frågan är ju då bara egentligen,om du/ni redan vet och har bestämt er för svaret,varför frågar ni?

Jag startade den här tråden för snart fem månader sedan just för att få TIPS och IDÉER om hur man kan bygga sina bottnar och vad man bör tänka på. Under dessa månader har jag som jag skrivit tidigare i tråden tagit till mig all den information och alla funderingar som skrivits här, sökt på andra sidor på nätet, lånat böcker, varit på föreläsningar och seminarier och läst och begrundat samma ämne i många litterära verk. Dessutom har jag utöver detta diskuterat och bollat idéer med min fadder.

Jag vet inte hur dina erfarenheter kring ämnet ser ut men min fadder är väldigt positiv och neutral, öppen för förändringar och nya idéer och har så vitt jag kan komma ihåg aldrig sagt "Så här SKA du göra" utan snarare "Det har jag ingen erfarenhet av, PRÖVA!" Detta tillsammans med all faktainhämtning jag gjort (betydligt mer omfattande än den genomsnittlige biodlaren vågar jag påstå) gör att jag tycker att jag är bra påläst och även jag öppen för idéer och förslag och allt annat än låst vid en specifik idé eller tanke.

Om jag sedan har gjort något eller skrivit något som går stick i stäv med det du tycker är rätt har jag ingen aning om. Jag är nybörjare och frågar för att få en uppfattning om hur man KAN göra och på vilka olika sätt det GÅR att göra, sen tar jag givetvis egna beslut som jag tycker passar mig.

Det finns ju ganska många faktorer som påverkar hur egen tillverkning av material till biodlingen ser ut, så som tillgång till råmaterial, pris på material (det man vill ha kontra det man har råd med), möjlighet att arbeta i bra lokaler med ändamålsenliga maskiner och verktyg, hantverksmässigt kunnande att genomföra nödvändiga moment, egna tankar och idéer om hur man vill att tillverkningen ska gå till och hur man vill att slutprodukten ska se ut. Det finns säkert många fler men du förstår nog vart jag vill komma med detta.

Ingenstans har jag i något inlägg i den här tråden eller någon annanstans skrivit att jag vill att någon ska berätta för mig hur jag MÅSTE göra eller vad som är det enda sanna svaret. Inte heller har jag lovat att jag ska göra precis som någon här ger tips om att man KAN göra. Som tidigare konstaterats är det också så att det svar man får beror helt på vem man frågar. Det som gör att bina "självfallet" mår dåligt och dör för en biodlare är i stället ett givet sätt för en annan biodlare som "alltid" gjort så och minsann har friska och i högsta välmåga levande bin. Alltså finns det inte en sanning om vad som är rätt och fel och därför är det ytterst märkligt att du trots detta kan ifrågasätta ens varför jag startar den här tråden och frågar om råd?

Jag har inte skrivit att jag vet svaret på det ena eller andra och heller inte att jag bestämt mig för något svar på förhand, det vill jag göra klart.

Uppenbarligen är du av uppfattningen att jag frågar i onödan eller att jag bestämt hur jag ska gå till väga redan innan jag frågar och det är ju synd, så är det inte. Men om man bara ska göra precis som alla andra blir det ju knappast en process som leder till någon förändring, förbättring eller möjlighet att se alternativa lösningar och bredda kunskapsbasen för såväl den enskilde biodlaren som biodlare i allmänhet. Jag gör inte på något sätt anspråk på att driva några nya tankar och idéer för att föra den moderna biodlingen framåt men att pröva mina egna lösningar och att göra det jag tror på.

Det jag tycker är märkligt är att jag får kritik av dig för att jag som nybörjare ställer frågor och ber om råd i ett forum för just biodling, där ju hela grundtanken är just att man ska kunna ställa frågor och förhoppningsvis få kloka råd från mer erfarna inom området. Tycker du sedan att jag trampat dig eller någon annan på tårna genom att inte göra precis så som ni tycker att jag borde göra, ja då ligger nog inte problemet hos mig i alla fall…

Tack för dina lyckönskningar, jag hoppas också att allt ska gå bra och att det snart ska bli vår så att jag får möjlighet att fortsätta arbeta med min bisamhällen!

jakobsdal

• Halland
« Svar #115 skrivet: 22 mar-13 kl 10:55 »
Mycket kloka ord!

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #116 skrivet: 22 mar-13 kl 10:57 »

Fredrik_i_Skåne

• Skåne
« Svar #117 skrivet: 22 mar-13 kl 14:34 »
Hello Mr Bridgeflax!

Jag har med intresse, förvåning och ibland med "skräckblandad förtjusning" läst olika inlägg på din tråd. Många olika tankar, råd och ibland rena kommandon har haglat. Nåväl du verkar vara en förnuftig själ som resonerar dig fram. Nu till saken: Jag är nybörjare och har en stilla undran om hur du nu bygger dina nätbottnar. Om du vill och har möjlighet så får du gärna skicka en enklare ritning.

Hoppas vi alla får ett bra biår.

Ha det gott // Fredrik

blizzard

« Svar #118 skrivet: 22 mar-13 kl 15:45 »
Tack!  ;D

Så vackert du beskriver din informationsinhämtning.Det rimmar ju dock illa med verkligheten då du ju själv sagt att tex plast som täckbrädor
det andvänder minsann "yrkesbiodlare" så det så...Och med det visar du ju på ett tydligt sätt att du värderar tips från olika källor väldigt annorlunda.
Det är nog något som du borde tänka på i framtiden ;)
Det är väl ingen som försöker tvinga dig att göra på ett eller annat sätt,utan det har ju bara varit tips i all välmening :D

Vi var ju tex flera här i tråden som tex föreslog att en botten med höga kanter och två fluster är väldigt lufftiga och ventilerar bättre än en botten med några öppningar med nät rakt neråt,vid invintring.Men det verkade tyvärr inte som att den infon var speciellt intressant.

Men ibland är det nog så för en del att de måste få prova och lära sig själv av sina misstag/erfarenheter.
Använd byggplast som täckbrädor vid invintringen om du vill,men prova gärna några kupor vid tillfälle med något annat och se om det är någon skillnad.

Det är ju de olika föruttsättningarna som gör biodlingen så spännande men också väldigt komplex.

Med vänliga hälsningar B

Jano

• Halland
« Svar #119 skrivet: 22 mar-13 kl 19:14 »
.

Men ibland är det nog så för en del att de måste få prova och lära sig själv av sina misstag/erfarenheter.
Använd byggplast som täckbrädor vid invintringen om du vill,men prova gärna några kupor vid tillfälle med något annat och se om det är någon skillnad.

Det är ju de olika föruttsättningarna som gör biodlingen så spännande men också väldigt komplex.

Med vänliga hälsningar B

Du behöver ju inte använda plats under täckskivan, men där blir ju igen kondens om bina har tillräckligt utrymme. Det kan ju finnas andra som tycker det är bra.
 Mvh Jano

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser