Det finns många tips för nybörjare att ta del av om de är intresserade,många tips presenteras här.Problemet är ibland bara det att frågeställarna är så låsta och har inställningen att "deras" eventuella faddrar representerar all,och då menar jag all ev sanning som kan finnas.
Alla andras åsikt eller erfarenheter marginaliserats eller alternativts förjöjligas...
Jag lyckönskar trådstartaren med sin biodling och tillverkningen med sina bottnar i allmänhet.
Frågan är ju då bara egentligen,om du/ni redan vet och har bestämt er för svaret,varför frågar ni?
Jag startade den här tråden för snart fem månader sedan just för att få
TIPS och
IDÉER om hur man kan bygga sina bottnar och vad man bör tänka på. Under dessa månader har jag som jag skrivit tidigare i tråden tagit till mig all den information och alla funderingar som skrivits här, sökt på andra sidor på nätet, lånat böcker, varit på föreläsningar och seminarier och läst och begrundat samma ämne i många litterära verk. Dessutom har jag utöver detta diskuterat och bollat idéer med min fadder.
Jag vet inte hur dina erfarenheter kring ämnet ser ut men min fadder är väldigt positiv och neutral, öppen för förändringar och nya idéer och har så vitt jag kan komma ihåg aldrig sagt "Så här SKA du göra" utan snarare "Det har jag ingen erfarenhet av, PRÖVA!" Detta tillsammans med all faktainhämtning jag gjort (betydligt mer omfattande än den genomsnittlige biodlaren vågar jag påstå) gör att jag tycker att jag är bra påläst och även jag öppen för idéer och förslag och allt annat än låst vid en specifik idé eller tanke.
Om jag sedan har gjort något eller skrivit något som går stick i stäv med det du tycker är rätt har jag ingen aning om. Jag är nybörjare och frågar för att få en uppfattning om hur man
KAN göra och på vilka olika sätt det
GÅR att göra, sen tar jag givetvis egna beslut som jag tycker passar mig.
Det finns ju ganska många faktorer som påverkar hur egen tillverkning av material till biodlingen ser ut, så som tillgång till råmaterial, pris på material (det man vill ha kontra det man har råd med), möjlighet att arbeta i bra lokaler med ändamålsenliga maskiner och verktyg, hantverksmässigt kunnande att genomföra nödvändiga moment, egna tankar och idéer om hur man vill att tillverkningen ska gå till och hur man vill att slutprodukten ska se ut. Det finns säkert många fler men du förstår nog vart jag vill komma med detta.
Ingenstans har jag i något inlägg i den här tråden eller någon annanstans skrivit att jag vill att någon ska berätta för mig hur jag
MÅSTE göra eller vad som är det enda sanna svaret. Inte heller har jag lovat att jag ska göra precis som någon här ger tips om att man
KAN göra. Som tidigare konstaterats är det också så att det svar man får beror helt på vem man frågar. Det som gör att bina "självfallet" mår dåligt och dör för en biodlare är i stället ett givet sätt för en annan biodlare som "alltid" gjort så och minsann har friska och i högsta välmåga levande bin. Alltså finns det inte en sanning om vad som är rätt och fel och därför är det ytterst märkligt att du trots detta kan ifrågasätta ens varför jag startar den här tråden och frågar om råd?
Jag har inte skrivit att jag vet svaret på det ena eller andra och heller inte att jag bestämt mig för något svar på förhand, det vill jag göra klart.Uppenbarligen är du av uppfattningen att jag frågar i onödan eller att jag bestämt hur jag ska gå till väga redan innan jag frågar och det är ju synd, så är det inte. Men om man bara ska göra precis som alla andra blir det ju knappast en process som leder till någon förändring, förbättring eller möjlighet att se alternativa lösningar och bredda kunskapsbasen för såväl den enskilde biodlaren som biodlare i allmänhet. Jag gör inte på något sätt anspråk på att driva några nya tankar och idéer för att föra den moderna biodlingen framåt men att pröva mina egna lösningar och att göra det jag tror på.
Det jag tycker är märkligt är att jag får kritik av dig för att jag som nybörjare ställer frågor och ber om råd i ett forum för just biodling, där ju
hela grundtanken är just att man ska kunna ställa frågor och förhoppningsvis få kloka råd från mer erfarna inom området. Tycker du sedan att jag trampat dig eller någon annan på tårna genom att inte göra precis så som ni tycker att jag borde göra, ja då ligger nog inte problemet hos mig i alla fall…
Tack för dina lyckönskningar, jag hoppas också att allt ska gå bra och att det snart ska bli vår så att jag får möjlighet att fortsätta arbeta med min bisamhällen!