Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nätbotten  (läst 18977 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Bygga nätbotten
« Svar #60 skrivet: 13 mar-13 kl 22:00 »
såg att någon i tråden funderade på att använda en byggplast istället för täckbräda,alternativt som ett komplement till ett plastlock.Det avråder jag från att använda vintertid,det blir för tätt och funkar inget bra.Byggplast kan ev användas sommartid,men är ingen höjdare då heller

Åhhhhh nejjjjj,  :o mina starkars bin har plast på alla kupor  :o

Vilket tur att de inte har modem och dator och inte kan logga in har  ::) för då dör väl dom eller  ::)

;D ;D ;D

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

blizzard

« Svar #61 skrivet: 13 mar-13 kl 22:06 »
Om du upplever att plast inte fungerar bra tror jag det är något annat som är orsaken till dina övervintringsproblem.
Plast genererar fukt,och fukt och stillastående luft är inte bra.Speciellt inte under vintern.Det är ju ganska enkelt att förstå egentligen.
Sedan jag slutade med plast som täckelse så har jag i princip inga övervintringsproblem.
Men rätt typ av botten och lite tur med fåglar,råttor och skoter/flyg/helikopter mm mm så ;)

blizzard

« Svar #62 skrivet: 13 mar-13 kl 22:08 »
Tio till femton bin i månaden dör per samhäle, ränsar flustren en gång i måmaden.
Det där får du nog ta och visa dina bin ,inte mig...
Det stämmer inte...

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #63 skrivet: 13 mar-13 kl 22:18 »
Citera

Förklara hur plast kan generera alstra fukt.

blizzard

« Svar #64 skrivet: 13 mar-13 kl 22:20 »
Definitivt!

Men som jag skrev tidigare har jag tagit information från många håll, läst på och frågat runt och gjort en variant som jag tror på. Och än en gång, bottnarna är inte färdiga än. Är det det faktum att det inte är fluster åt båda håll som gör att du tycker att dessa bottnar inte är bra?
Jag respekter dig och att du gör det du tror på.
Och jag ser ju som sagt fram emot utveckligen av dina bottnar ;)
Det jag och andra har sagt är ju det att med öppningar åt bägge hållen och samtidigt höga sidor så säkerställer du ventilation även när bottnet blir stängt.
Du verkar inte ha kollat upp ekobibotten vilken jag har tippsat dig om nu tre gånger.

Den har ingen nätbotten, utan höga kanter och dubbla fluster för ordentlig ventilation.Den funkar perfekt...
Jag har testat det mesta och det kommer du också inomsin tid att ha gjort,du kommer att gå på många nitar innan du hittar det som fungerar.
Det dina  grannar säger är inte alltid det bästa för dina bin...

blizzard

« Svar #65 skrivet: 13 mar-13 kl 22:23 »
Citera

Förklara hur plast kan generera alstra fukt.
Det jag menar är att plasten innestänger den inneboende fukten i en kupa,och därmed bidrar med ett ogynnsamt klimat för en kupa.
Fukt är en bikupas värsta fiende och det är viktigt att förhindra detta.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #66 skrivet: 13 mar-13 kl 22:39 »
Fuktig luft och kolsyra är tyngre än torr varm luft, så med de öpna bottnar som används borde problemet ej finnas.
Kanske är det isoleringen som är i minsta laget?

blizzard

« Svar #67 skrivet: 13 mar-13 kl 22:40 »
Byggplast har jag sett yrkesbiodlare använda, så något uruselt alternativ kan det knappast vara, särskilt som han förordade det... Hans tips för att inte få plasten att ligga för yätt mot ramarna och låta kondensen rinna/droppa rakt ner var helt enkelt att lägga en liten träbit eller en pinne mellan ramar och plast för bättre cirkulation. För övrigt ansåg han det inte som hela världen om det blev lite kondens heller då han menade att bina kan tillgodogöra sig kondensen som dricksvatten, men vad vet jag...  ::)

Täckbrädor OCH plast plus isolerat lock borde väl gå bra?

Om jag skulle berätta att jag har varit ekonomiskt intresserad av min biodling sk yrkesbiodlare ,skulle du då tro mer på det jag berättar för dig?
Eller tror du att mina inlägg här är avsedda att missleda och medvetet ljuga för dig????

Jag skriver nu till dig vad jag anser och tycker du att du har fått bättre hjälp av "dina yrkesbiodlare" så kan du väl vara snäll och meddela mig detta så ska jag inte störa fortsättningsvis.

Du hör ju själv hur korkat det är med byggpast,du beskriver med flera meningar hur man ska undvika att kondensvattnet/fukten ska skada bina.
Om du bara använt ett organiskt matrerial hade detta undvikits.Och bina hade mått mycket bättre,och biodlaren också.

blizzard

« Svar #68 skrivet: 13 mar-13 kl 22:43 »
Fuktig luft och kolsyra är tyngre än torr varm luft, så med de öpna bottnar som används borde problemet ej finnas.
Kanske är det isoleringen som är i minsta laget?
Det handlar om att luften blir mättad om cirkulasionen blir för liten.Byggplast förvärrar situationen ytterligare tiofalt.
Är du biodlare?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #69 skrivet: 13 mar-13 kl 22:45 »
Om jag tar bort bygg plasten kommer fukten att bli mindre??

Kommer den att vandra igenom frigolit taken då ?  ::)

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

blizzard

« Svar #70 skrivet: 13 mar-13 kl 22:56 »
Om jag tar bort bygg plasten kommer fukten att bli mindre??

Kommer den att vandra igenom frigolit taken då ?  ::)

Om du inte har byggplast använder du förmodligen träbrädor eller någon form av board som täckbrädor,eller hur?
Detta och de minimala springorna kommer att ventilera ut fukten under frigolit taken ;D ;D ;D ;D

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #71 skrivet: 13 mar-13 kl 23:01 »
Bina började sticka mig sommaren 1947.
Egen bigård sedan 1980.

MVH Biskötaren
« Senast ändrad: 13 mar-13 kl 23:09 av SNICKAREN »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #72 skrivet: 13 mar-13 kl 23:05 »
Om du inte har byggplast använder du förmodligen träbrädor eller någon form av board som täckbrädor,eller hur?

Skull inte tror det  ;)

Har endast haft täckplast på ALLA mina kupor och detta har varit framgångsrik  o:)

blizzard

« Svar #73 skrivet: 13 mar-13 kl 23:17 »
Bina började sticka mig sommaren 1947.
Egen bigård sedan 1980.
MVH Biskötaren

Ok,om vi räknar med din egna bigård som du har haft sedan 1980,hur många samhällen har du haft i drift årligen?
« Senast ändrad: 13 mar-13 kl 23:25 av blizzard »

blizzard

« Svar #74 skrivet: 13 mar-13 kl 23:22 »
Skull inte tror det  ;)

Har endast haft täckplast på ALLA mina kupor och detta har varit framgångsrik  o:)

Om du har haft plast på alla dina samhällen så kan du väl inte automatiskt dra slutsatsen att detta har varit det bästa,eller hur? ???
Hade du haft täckbrädor eller någon form av softskiva på tex hälften så hade du kunnat jämnföra dina resultat,och det hade varit intressantare ;)

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #75 skrivet: 13 mar-13 kl 23:30 »
Tio samhällen, som håller en temperatur på +15 - +20C på täckbräderna, så yngelsätningen har börjat.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #76 skrivet: 13 mar-13 kl 23:34 »
Hade du haft täckbrädor eller någon form av softskiva på tex hälften så hade du kunnat jämnföra dina resultat,och det hade varit intressantare ;)

Jag har faktiskt haft 1 EN samhälle med täck brädor, men den dog, 100% av de samhällen jag inte har haft plast på har dött.

Varför ska jag avvika från något som bevisligen fungerar pga av du skriver på nätet?

Ok,om vi räknar med din egna bigård som du har haft sedan 1980,hur många samhällen har du haft i drift årligen?

Snart får vi lossa skärpen och ta fram linjalen  :-\

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #77 skrivet: 13 mar-13 kl 23:39 »
vilkas skärp och vem skall hålla i linjalen?

blizzard

« Svar #78 skrivet: 13 mar-13 kl 23:54 »
Tio samhällen, som håller en temperatur på +15 - +20C på täckbräderna, så yngelsätningen har börjat.
Ok det låter ju väldigt trevligt att yngelsättningen har börjat hos dig :D
Om jag sedan räknar lite snabbt så innebär det om du har haft egna bin sedan 1980 och haft ett tiotal varje år sedan dess så innebär detta bara ca 300 samhällen som du invintarat sedan dess.Din erfarenhet och ditt urval begränsas ju då av att du inte har så många samhällen ,eller hur?
Du törs förmodligen inte göra några större tester med bara 10 samhällen.Vilket är helt naturligt.
Men detta innebär också att du blir ganska begränsad år efter år utan att ha vågot något nytt ;)

blizzard

« Svar #79 skrivet: 14 mar-13 kl 00:10 »
Jag har faktiskt haft 1 EN samhälle med täck brädor, men den dog, 100% av de samhällen jag inte har haft plast på har dött.

Varför ska jag avvika från något som bevisligen fungerar pga av du skriver på nätet?

Snart får vi lossa skärpen och ta fram linjalen  :-\

Menar du på fullaste allvar att du räknar ett (1) samhälles utfall som något signifikant?
Hur många samhällen har du under plast då?
Vad otroligt löligt och missvisande att säga att du har haft 100% bortfall på de du inte har haft byggplast på!!!!  ;D  Ett samhälle :o :o

Hur kan du säga att något fungerar bevisligen ??? när du inte har någon större referensram? Ett samhälle/en svala gör inte någon sommar...
Du lurar ju bara nybörjare med detta trams prat...Baserat på utfallet med ett samhälle???

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 3 användare
Stengrim, köksträdgård, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser