Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nätbotten  (läst 18978 gånger)

Gideon i Roslagen

SV: Bygga nätbotten
« Svar #40 skrivet: 13 mar-13 kl 09:50 »
Nä, det gjorde jag inte men som jag skrev är jag heller inte klar, så det kommer mera!  :P Har jag skrivit någonstans att jag ska ha hel nätbotten förresten? Kan inte minnas det men det är möjligt...

De bottnar jag bygger kommer inte heller att se likadana ut sommar som vinter, jag kan förklara hur och varför när jag är klar och lägger upp bilderna.
Det var Jano som tillförde det påståendet! Inte Du!

blizzard

« Svar #41 skrivet: 13 mar-13 kl 19:46 »
Jag gjorde nätbottnar ifjr, två ramar i trä, insektsnät (nylon) emellan, skruva ihop. Tunnare trä vid "flustersidan".
Bottenplatta under nätet har jag inte, luftigt ska va bra.

När du har avstånd utöver bigång finns risk för vildbygge.
När du bara har bigång vintertid, finns risk för att döda bi'n täpper igen och omöjliggör rensningsflykt, samt ligger och möglar mm.
Patentbottnar av olika slag finnes.
En tom låda underst, vintertid, är svar för vissa, rensa och kolla ett par ggr på vårvintern är ett sätt.
Alla sätt är bra, tänk efter hur DU vill det ska funka.
Nylonnät är för svagt,det måste vara rostfritt  ;)

blizzard

« Svar #42 skrivet: 13 mar-13 kl 19:49 »
Nu fungerade det i alla fall!

Första och mest tidskrävande delen av bottenbygget avklarat, nu är det mycket finlir kvar. Lägger ut några bilder sen när de är helt klara också.
Det ser ut att bli jättefina sommarbottnar...
Inget som jag skulle invintra på.

blizzard

« Svar #43 skrivet: 13 mar-13 kl 19:51 »
Vintertid så är det bra att ha högbotten med spärrgaller fram och bak. Om det lägger sig ett lager döda bin på en nätbotten så tar det bort ventilationen med fuktproblem som följd. Kylan är inte något problem för ett samhälle med bra med bin och gott om mat. Men fukt skapar problem.
Helt rätt,och med galler både fram och bak så säkerställer man ventilationen även om bottnen skulle bli tät av döda bin.Vilket är fullt möjligt.
Kylan är som sagt bara ett plus,det är fukten som är problemet.

blizzard

« Svar #44 skrivet: 13 mar-13 kl 19:53 »
Tack olof, du är en ständig källa till information och snabba svar! :D

Plastnät är alltså bättre än galvat nät? Vilken hållfasthet bör plastnätet ha i så fall? Jag har kollat in en del plastnät och de verkar kort och gott lite klena, oavsett maskstorlek.

Rostfritt verkar svårt att hitta som du säger, finns på Biredskapsfabriken i Töreboda men där var det dyrt...

Jag vet och har sett att det finns massor av idéer kring bottenbygge, jag hoppas bara att det finns någon eller några här som vill dela med sig av sina idéer. Jag har för övrigt Törebodakupan LN om det skulle vara någon som har ritningar på botten som passar till det! :P
Plastnät är det sämsta alternativet av alla,allt annat är bättre än plast...

blizzard

« Svar #45 skrivet: 13 mar-13 kl 19:59 »
Det är mycket möjligt att det är så...

Jag har i alla fall försökt att göra det så bra som möjligt för bina OCH för biodlaren med den information jag fått och tagit till mig. Sen tror jag ju inte att det går att få alla eller ens merparten av de som håller på med biodling att samsas om vad som är bra eller dåligt då det verkar som att biodlare är ett särskilt släkte där den enes absoluta favorit som är "bäst" är något som den näste aldrig skulle ta i med tång...

Jag får helt enkelt låta bina utvärdera mitt bygge och hoppas att de trivs!  :P Gör de det så är ju målet nått i alla fall.
Har du tittat på ekobibotten?Vilken jag förordade i en annan tråd.Den har fluster både fram och bak.
Det handlar ju egentligen inte om att ena biodlarna utan att skapa så bra förutsättningar för sina bin som möjligt ;)

blizzard

« Svar #46 skrivet: 13 mar-13 kl 20:17 »
Det är mycket möjligt att det är så...

Jag har i alla fall försökt att göra det så bra som möjligt för bina OCH för biodlaren med den information jag fått och tagit till mig. Sen tror jag ju inte att det går att få alla eller ens merparten av de som håller på med biodling att samsas om vad som är bra eller dåligt då det verkar som att biodlare är ett särskilt släkte där den enes absoluta favorit som är "bäst" är något som den näste aldrig skulle ta i med tång...

Jag får helt enkelt låta bina utvärdera mitt bygge och hoppas att de trivs!  :P Gör de det så är ju målet nått i alla fall.
Du har nog kanske inte tagit all information till dig,både jag och Gideon har ju förespråkat fluster/galler åt båda hållen och höga lister,för att säkerställa ventilationen.
Det är faktiskt mycket viktigare än att ha nätbotten,vilken kan bli igentäppt av döda bin.
Att borra fyra hål med en dosfräs på en plyfa och en minnimal list stängd på tre sidor blir ingen bra vinterbotten.
Bina kommer att utvärdera ditt bygge,det är sant,det är ju deras liv det hela berör...Funkar den inte så kanske de dör...

När man har chansen att göra något från grunden så har man alla chanser att göra något bra,eller ännu bättre än tidigare ;)

blizzard

« Svar #47 skrivet: 13 mar-13 kl 20:31 »
Blev många inlägg efter varann här...men jag såg att någon i tråden funderade på att använda en byggplast istället för täckbräda,alternativt som ett komplement till ett plastlock.
Det avråder jag från att använda vintertid,det blir för tätt och funkar inget bra.Täckbrädor av trä eller softskiva/board eller liknande är mycket bättre.
Täckbrädor av trä samt tex asfaboard funkar bra,luftig och trevlig täckning :D
Byggplast kan ev användas sommartid,men är ingen höjdare då heller ;)

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #48 skrivet: 13 mar-13 kl 21:12 »
Är det ingen som har funderat över varför bina dör och hamnar på kupbotten på vintern ??

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #49 skrivet: 13 mar-13 kl 21:23 »
något med tyngd lagen kanske  ;D

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

blizzard

« Svar #50 skrivet: 13 mar-13 kl 21:32 »
Är det ingen som har funderat över varför bina dör och hamnar på kupbotten på vintern ??
Då du tydligen inte är så insatt i binas värld så kan jag ju informera dig och andra, att bin dör under vintern är helt naturligt och normalt.
Det gäller bara att se till att de avlidna inte bidrar till ett försämrat klimat/allmäntillstånd i kupan,då deras avlidna kroppar kan täppa till luftväxlingen till de bin vilka av naturen har blivit satta att föra kupans fortlevnad vidare.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #51 skrivet: 13 mar-13 kl 21:37 »
...men jag såg att någon i tråden funderade på att använda en byggplast istället för täckbräda,alternativt som ett komplement till ett plastlock.
Det avråder jag från att använda vintertid,det blir för tätt och funkar inget bra.Täckbrädor av trä eller softskiva/board eller liknande är mycket bättre.
Om du upplever att plast inte fungerar bra tror jag det är något annat som är orsaken till dina övervintringsproblem.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 13 mar-13 kl 21:42 »
Det var Jano som tillförde det påståendet! Inte Du!

Aha, det förklarar ju en del!  :P

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 13 mar-13 kl 21:42 »
Nylonnät är för svagt,det måste vara rostfritt  ;)

Du kan vara lugn, det blir inget plastnät utam rostfritt.  ;)

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 13 mar-13 kl 21:43 »
Det ser ut att bli jättefina sommarbottnar...
Inget som jag skulle invintra på.

Nu är ju bottnarna som jag skrev inte färdiga än, men hur ser bottnarna ut som DU invintrar på då?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 13 mar-13 kl 21:45 »
Helt rätt,och med galler både fram och bak så säkerställer man ventilationen även om bottnen skulle bli tät av döda bin.Vilket är fullt möjligt.
Kylan är som sagt bara ett plus,det är fukten som är problemet.

Och det här är enda sättet att se till att ventilationen är tillräcklig enligt dig?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 13 mar-13 kl 21:47 »
Du har nog kanske inte tagit all information till dig,både jag och Gideon har ju förespråkat fluster/galler åt båda hållen och höga lister,för att säkerställa ventilationen.
Det är faktiskt mycket viktigare än att ha nätbotten,vilken kan bli igentäppt av döda bin.
Att borra fyra hål med en dosfräs på en plyfa och en minnimal list stängd på tre sidor blir ingen bra vinterbotten.
Bina kommer att utvärdera ditt bygge,det är sant,det är ju deras liv det hela berör...Funkar den inte så kanske de dör...

När man har chansen att göra något från grunden så har man alla chanser att göra något bra,eller ännu bättre än tidigare ;)

Jo då, det har jag, men att ta till sig informationen är en sak, att göra precis som ni gjort är en helt annan!  ;D

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #57 skrivet: 13 mar-13 kl 21:49 »
Tio till femton bin i månaden dör per samhäle, ränsar flustren en gång i måmaden.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 13 mar-13 kl 21:50 »

Definitivt!

Men som jag skrev tidigare har jag tagit information från många håll, läst på och frågat runt och gjort en variant som jag tror på. Och än en gång, bottnarna är inte färdiga än. Är det det faktum att det inte är fluster åt båda håll som gör att du tycker att dessa bottnar inte är bra?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 13 mar-13 kl 21:57 »
Blev många inlägg efter varann här...men jag såg att någon i tråden funderade på att använda en byggplast istället för täckbräda,alternativt som ett komplement till ett plastlock.
Täckbrädor av trä samt tex asfaboard funkar bra,luftig och trevlig täckning :D
Byggplast kan ev användas sommartid,men är ingen höjdare då heller ;)

Byggplast har jag sett yrkesbiodlare använda, så något uruselt alternativ kan det knappast vara, särskilt som han förordade det... Hans tips för att inte få plasten att ligga för yätt mot ramarna och låta kondensen rinna/droppa rakt ner var helt enkelt att lägga en liten träbit eller en pinne mellan ramar och plast för bättre cirkulation. För övrigt ansåg han det inte som hela världen om det blev lite kondens heller då han menade att bina kan tillgodogöra sig kondensen som dricksvatten, men vad vet jag...  ::)

Täckbrädor OCH plast plus isolerat lock borde väl gå bra?
« Senast ändrad: 13 mar-13 kl 22:02 av MrBridgeflax »

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
Stengrim, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser