Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vispa grädde till smör  (läst 6076 gånger)

trassla

• Gäst
vispa grädde till smör
« skrivet: 31 okt-12 kl 22:36 »
Jag undrar om någon har gjort smör på  "köpegrädde"? Hur länge skall man vispa den? Är det bara sedan att ställa in den i kylen? Är det något annat jag behöver tänka på?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: vispa grädde till smör
« Svar #1 skrivet: 31 okt-12 kl 22:39 »
Det är bara att vispa! Å det tar längre tid än man tror... du märker när det är klart. Sen ska man tvätta smöret så att all kärnmjölk försvinner. Jag brukar ta upp smörklumpen och tvätta den under rinnande kallt vatten. Man kan säkert hoppa över tvättandet men jag har för mig att smöret håller bättre, alltså inte härsknar så fort om man tvättar. Nån mer mejerikunnig kan säkert svara bättre.

Så gör jag i alla fall ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

davidB

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-12 kl 23:06 »
Sen så ska grädden helst vara syrad. Det går att göra smör ändå men det blir en annan smak.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

betsla

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 31 okt-12 kl 23:23 »
Sen så ska grädden helst vara syrad. Det går att göra smör ändå men det blir en annan smak.

Vad menas med att den är syrad? Är det nåt man kan göra själv?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

kurt

« Svar #4 skrivet: 01 nov-12 kl 03:12 »
Man låter mjölksyrabakterier växa där, de producerar då smakämnen som t ex diacetyl som vi associerar med smörsmak. I Norden har vi en tradition att mjölksyra smöret mera än vad man gör i resten av Europa.

I praktiken tillsätter man oftast lite filmjölk och läter grädden stå ett tag innan man vispar den:

http://gittosmat.taffel.se/2012/10/23/fet-alkemi-gora-guld-av-gradde/

betsla

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 01 nov-12 kl 07:57 »
Aha! Det måste jag testa nästa gång jag gör smör. Tack!

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 nov-12 kl 08:31 »
Aha! Det måste jag testa nästa gång jag gör smör. Tack!
Finskt smör i butikerna (Valjo ?) är syrat och smakar mer/godare än osyrat.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 01 nov-12 kl 08:38 »
Finskt smör i butikerna (Valjo ?) är syrat och smakar mer/godare än osyrat.

För att stödja våra mjölkbönder i Sverige så köper jag bara svenskt smör. Men nu kan jag ju sluta köpa smör och göra eget :) Dyrare, men godare! Kanske rentav ska plocka fram separatorn så att vi får ur grädden vi hämtar från grannen också. Nåja, ett steg i taget! :)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 nov-12 kl 11:08 »
Jag har gjort smör av köpegrädde två gånger nu.  :D
Det är så lätt och roligt.

Har gjort en liten laddning av 5dl grädde med 40% fetthalt.
(förstår inte varför det finns vispgrädde med 36% fett och stabiliseringsmedel tillsatt. Vem blir gladare av det??)

Vispa, vispa, vispa!!
Först blir det vispgrädde, sen lite grynigt, sen mer som smörkräm, och sen börjar det vätska sig. Det är kärnmjölken som tittar fram.
Fortsätt vispa (jo, jag använder elvisp) tills du har tydliga klumpar och en hel del kärnmjölk.

Häll av mjölken och drick upp!!
Häll sen i kallt vatten och knåda ihop klumparna med en träsked eller nåt. Eller med händerna. Tanken är att knåda och byta vattnet tills det inte är mjölkigt längre och all kärnmjölk är borta. Det håller sig bättre då.

Sen ska du knåda vidare utan vatten så att du blir av med så mycket vatten du kan ur smöret.
Och sen kan du salta. Men ta det lugnt med saltet för det gick snabbt att övedosera. Det bästa är nog att stöta saltet i mortel först så det blir pulver.
 Har för mig att smörsalt förr var väldigt fint.

Nu är smöret klart!!!!
:-D

Detta smör är inte syrat utan har en gräddigare smak än vårt vanliga köpesmör. Jättegott!!

Men det ska tydligen gå att syra med fil eller c-fraîche  på nåt vis.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 01 nov-12 kl 22:14 »
Vad spännande. Jag har faktiskt inte tänkt på att vårt smör är mera syrat än annat i Europa. När jag bodde i Tyskland så upplevde jag att svenskt smör var väldigt gott, ungefär i smak som det irländska. Så fort någon åkte till Svedala så blev de mutade så de tog med sig svenskt smör, kaviar, pepparkakor, marabou choklad, inlagd sill, fiskbullar, krondill och knäckebröd (hur kunde jag klara mig i ett land som inte hade knäckebröd???). Det tyska smöret var tråkigt i smak på något sätt. Idag är smakerna mera som vårt svenska även i Tyskland. Möjligen att även vårt normalsaltade är aningen saltare än genomsnittet söderut i Europa. Kan ju vara det som gör att man upplever det som gott.

Provsmakade en gång valio och en som hette milko (?) och de var nästan identiska sinsemellan. Dock smakade de något litet annorlunda än de ekologiska i grönt paket och det ekologiska från coop/änglamark. Standardsmöret (arla?) var det länge sedan jag köpte, men det är nog ganska likt de ekologiska tror jag. Gillar smör på knäckemackan frampå kvällskvisten  ;D

Äsch nu måste jag gå och ta mig en sån bara för det  :)

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 01 nov-12 kl 22:18 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

kurt

« Svar #10 skrivet: 02 nov-12 kl 03:52 »
Som det påpekas här är det viktigt att man tvättar smöret med vatten om man gör eget, det ökar hållbarheten.

Problemet i Sverige är ju att det hittills funnits så få producenter, inga alternativ. I Norge har de en massa olika sorters smör.  Bara mejeriföretaget Tine säljer:

Kviteseidsmør
TINE Ekte Meierismør
TINE Setersmør
TINE Usaltet Meierismør

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 04 nov-12 kl 13:15 »
Vad spännande. Jag har faktiskt inte tänkt på att vårt smör är mera syrat än annat i Europa. När jag bodde i Tyskland så upplevde jag att svenskt smör var väldigt gott, ungefär i smak som det irländska. Så fort någon åkte till Svedala så blev de mutade så de tog med sig svenskt smör, kaviar, pepparkakor, marabou choklad, inlagd sill, fiskbullar, krondill och knäckebröd (hur kunde jag klara mig i ett land som inte hade knäckebröd???).
Äsch nu måste jag gå och ta mig en sån bara för det  :)

Sveriges största livsmedelsexportör har en hel del av grejerna du räknar upp för försäljning i sina varuhus världen över, nämligen IKEA

Bettis

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 01 feb-13 kl 10:02 »
Åååå så gott med eget smör, det ska jag göra men först får det bli ost!!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 28 feb-13 kl 21:28 »
Sveriges största livsmedelsexportör har en hel del av grejerna du räknar upp för försäljning i sina varuhus världen över, nämligen IKEA
Ja nu ja. Jag vet en massa som vallfärdar till IKEA för att få tag på köttbullar och sill och annat som de tycker verkar svenskt. Men själv tycker jag Marabouchokladen inte är den godaste som finns  ;)

Funderar på det här med hemmagjort smör. Det är ju ganska energikrävande att framställa småpytsar hemma med en elvisp. Jag tycker det går rätt fort egentligen att göra det med en vanlig visp. Ibland när jag vispar vispgrädde så håller jag på för länge av misstag och då är det bara att göra smör utav det istället  :P

Såg i butiken idag att det ekologiska smöret var exakt dubbelt så dyrt som det vanliga (jämfört i samma förpackningsstorlek). Men det är det kanske värt i det här fallet, för den som inte har möjlighet att göra eget. Gott smör är en livsnödvändighet. Har aldrig förstått mig på margarin.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #14 skrivet: 02 mar-13 kl 16:07 »
Jag älskar osyrat smör som är lite lagom tvättad och som får en sådär härlig smak av grädde :) Vi gör aldrig smör som räcker mer än en vecka och då håller det hur bra som helst!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser